Yeni belaya karşı orta sınıf marka
Tekstilin hedefi ucuz ve katma değeri düşük ürünlerde Çin'le rekabet etmek değil, katma değeri yüksek modaya öncülük eden ve modayı etkileyen ürünler yaratmak.
20yıldır Türkiye'nin lokomotifi olan tekstil kotaların kalkmasıyla ucuz işgücü ve enerji maliyetleriyle dünyayı kasıp kavuran Çin tehdidi ile savaşıyor. Tüm dünyanın koktuğu Çin'i orta sınıf markalar yaratarak aşmaya çalışan sektör, kimi zaman üretimlerini bu ülkeye kaydırıyor. 2005'in tekstil ve hazır giyim sektörü için çok önemli gelişmelerin olduğu bir yıl olduğunu söyleyen Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği başkanı Aynur Bektaş, tekstil ve hazır giyim kotalarının kalkmasıyla beraber, Çin 2005'in ilk ayında Avrupa ülkelerine ihracatını bir ayda 2'ye hatta bazı ürünlerde 5'e katladığını söyledi.
ÇİN HERKESİ KORKUTTU Bektaş'ın verdiği bilgilere göre Ocak ayında Çin'in AB ülkelerine yaptığı pantolon ihracatı yüzde 530, kazak ihracatı yüzde 448, çorap ihracatı yüzde yüzde 242, bluz ihracatı ise yüzde 275 artış gösterdi. Bektaş, AB ve ABD'yi ürküten bu gelişme sonrasında, Çin'e yeniden kota uygulamasının başladığını kaydederek şunları söyledi: "Türkiye'nin ise Çin'den korkmak yerine Çin'e karşı sahip olduğu rekabet avantajlarını öne çıkarması gerekmektedir. Biz hazır giyim sektörü olarak kotaların arkasına saklanmak istemiyoruz ancak buradaki kilit nokta adil rekabet olmalıdır. Dünya ülkeleriyle, global ticaretin geleceğinin adil rekabette olduğu unutmamalı ve Çin'i sürdürülebilir bir dünya ticareti için adil rekabete ikna etmelidir. Bizim hedefimiz ucuz ve katma değeri düşük ürünlerde Çin'le rekabet etmek değil, katma değeri yüksek modaya öncülük eden ve modayı etkileyen ürünler yaratarak Çin ve diğer rakiplerimizin önüne geçmektir. Böylece hem ülkemize daha fazla döviz kazandırmış, hem de Türkiye'nin yüksek kaliteli mallar üreten gelişmiş bir ülke olduğu imajına katkıda bulunmuş olacağız."
ORTA SINIF MARKALAR "Tekstil ve hazır giyimde, Türkiye kadar büyük ve güçlü üretim altyapısı olan bir ülkenin markalaşmayı başaramaması söz konusu değildir" diyen Bektaş, Türkiye'nin uzun süredir dünyanın ünlü markalarına kendi tasarımlarını sattığını hatırlatarak "Türkiye'nin marka geleceği, orta sınıf markalar yaratmaktadır. Bu konuda umut veren gelişmeler de var. Trendleri iyi takip etmek, yurt dışında mağazalar açmak, hatta bazı yabancı markaları satın alarak geliştirmek, bu konuda yapılabileceklerden bazılarıdır. Özellikle de yetenekli genç tasarımcılarımızı yetiştirmek ve uluslararası arenada desteklemek önceliğimiz olmalıdır" diyor.
|