Her yıl 84 milyon jeans satıyoruz
Türkiye'nin toplam konfeksiyon ihracatındaki payı da yüzde 8,4 olan denim pantolon sektörü Mavi, Collin's, Rodi gibi markalarla dünya pazarlarında etkili oldu. Denim pantolon ihracatı 7 yılda 5'e katlandı.
Türkiye denim kumaş üretiminde dünya çapında isim yaptı ve bu kaliteli kumaşlarla üretilen denim giysiler özellikle son iki yılda dokuma konfeksiyonun en sağlam kalesi haline geldi. Mavi Jeans, Colin's, Loft, Redstar, Motor, İnterpoll Jeans, Uncle Sam, Cross Jeans, Balin's Jeans gibi Türk markaları yaratıldı ve tüm dünyaya tanıtıldı. Bu sayede Türk denimciler 2004 yılında 283 milyon dolarlık ihracat ile rekorla girmeyi başardılar. Markalaşma Türkiye'yi denim giysi konusunda dünyanın önde gelen tedarikçilerinden biri konumuna getirdi. Denim giysi üretiminde kullanılan kaliteli denim kumaşlar konfeksiyon haline getirilmeksizin kumaş olarak da ihraç ediliyor. Denim kumaş ihracatının hem miktar hem de değer bazında bazı yıllar artıp bazı yıllar azalarak dalgalı bir seyir izlediği görülmektedir. Değer olarak en yüksek oranlı artışlar 2001 yılında ve 2004 yılında yaşandı.
EN FAZLA İHRACAT İTALYA'YA Son iki yıla bakıldığında ise, 2003 yılında 177,4 milyon dolar değerinde 68,9 milyon metrekare denim kumaş ihraç edilirken; 2004 yılında denim kumaş ihracatı metraj olarak yüzde 29, değer olarak yüzde 60 oranında artışla 283,9 milyon dolar değerinde 89 milyon metrekare olarak gerçekleşti. Türkiye'den en fazla denim kumaş ihraç edilen ülkelerde İtalya başı çekiyor. 2004 yılında İtalya'ya 61 milyon dolar değerinde denim kumaş ihraç edildi. 2003 ve 2004 yılları kıyaslandığında en fazla denim kumaş ihraç edilen ilk onbeş ülkede de dikkat çekici artışlar görülüyor. Bu on beş ülkeye, toplam denim kumaş ihracatının yüzde 86'sı yönlendi. 2004 yılı itibariyle İstanbul Deri Serbest Bölgesi'ne, Fas, Mısır, Portekiz ve Macaristan'a yapılan ihracatta yüzde 100'ün üzerinde artışlar da dikkate değer. Denim kumaş ithalatı yapılan ülkelerin başında ise Pakistan geliyor. Pakistan'dan yapılan denim kumaş ithalatı 2003 yılına kıyasla 2004 yılında değer bazında yüzde 63 oranında arttı. Genel bir eğilim olarak tüm dünyada pantolonlar denim giysilerin daima en temel ürün grubu oldu. Türkiye denim giysi üretiminde gerek tasarım gerek markalaşma gerekse etkin pazarlama stratejileri ile dünyanın önde gelen ülkelerinden biri durumuna geldi. Denim giysi üreticilerinin dünyanın en prestijli fuarlarına katılarak, Avrupa'dan Amerika'ya dünyanın dört bir yanında mağazalar, showroomlar açarak yürüttükleri yoğun ve etkin pazarlama stratejileri meyvelerini veriyor. Ve Türkiye'nin denim pantolon ihracatı, yıllar itibariyle artıyor. 1997 yılında 16,9 milyon adet denim pantolon ihraç edilirken, 2004 yılında ihraç edilen denim pantolon miktarı beşe katlanarak 83,8 milyon adete yükseldi. Değer olarak ise 1997 yılında 162 milyon dolar olan denim pantolon ihracatı, 2004 yılına gelindiğinde hemen hemen yedi misline çıkarak 1 milyon doları aştı.
İHRACATIN YÜZDE 8'İ 1999 yılında denim pantolon ihracatının toplam dokuma konfeksiyon ihracatı içerisindeki payı yüzde 9 iken, 2002 yılında bu oran yüzde 16'ya, 2003 yılında yüzde 18'e ve 2004 yılında yüzde 23'e yükseldi. 2004 yılı itibariyle denim pantolon ihracatının Türkiye'nin toplam konfeksiyon ihracatındaki payı da yüzde 8,4 gibi hatırı sayılır bir oranda. Dolar değeri dikkate alındığında 2003 yılında en fazla ihraç edilen denim pantolonlar, erkek denim pantolonlar iken; 2004 yılında en fazla bayan denim pantolonlar ihraç edildi. Miktar olarak hala en fazla ihraç edilen ürün grubu ise hala erkek pantolonlar. Bunun nedeni ise 2003 yılında ortalama ihraç birim fiyatı 10,76 dolar olan bayan deniminin 2004 yılında 13,18 dolara çıkması. Türkiye'den dünyanın dört bir yanına denim pantolon ihraç ediliyor. 2004 yıllık rakamlar itibariyle en fazla denim pantolon ihraç edilen ülkeler Almanya, İngiltere, Hollanda, ABD ve Avrupa Serbest Bölgesi olarak sıralanıyor. İhracatımızda Almanya'nın payı yüzde 23,6 İngiltere'nin payı ise yüzde 16,8. Diğer yandan 2004 yılında Danimarka'ya denim pantolon ihracatı da dolar bazında iki katına İspanya'ya ihracat ise üç katına çıktı.
|