|
|
|
|
|
Ressamlar
|
|
BEDRİ BAYKAM SEKTÖRE BÜYÜK ZARAR VERİYORLAR Müzayede evlerinin görevi sanat piyasasının daha yüksek seviyeye ulaşmasını sağlamak. Modern ve çağdaş sanat müzayedelerinde, fiyatların piyasanın yüzde 20-30 altında bir seviyeden başlamaları doğal ve her ülkede görülen bir olgu. Ancak ne yazık ki Türkiye'de hem sanatçılara, hem galericilere, hem koleksiyonerlere, hem de ülkede sanatın geleceğine ve piyasaya duyulacak güvene sekte vuracak şekilde, çağdaş sanat eserleri müzayedelerde piyasa rayiçlerinin beşte biri ya da onda biri oranında satışa çıkarılıyor. Bu da büyük bir belirsizliğe ve sektörün her noktasına gölge düşüren bir çelişkiler dizisine yol açıyor. Türk sanatının geleceğini tehdit eden bu olumsuzluklar, bugün Türkiye'de resim piyasasının tamamen balçık bir sahaya sürüklenmesine neden oluyor. İkinci el piyasanın affedilmez ve suni bir şekilde yaya bırakılmaya çalışıldığı bu senaryoda, alıcı, ister istemez "Galerilerde kandırılıyor muyum?" sorusu ile karşı karşıya kalıyor. Müzayede evlerinin sektöre büyük zararlar vermekten artık kaçınmaları, eserleri gerçek değerlerine yakın fiyatlarda piyasaya sunmaları gerekir. İkinci el piyasanın gerçek değerinin bu kadar altına çekilmesi, en büyük zararı ressamlara değil, koleksiyonerlere vermekte.
MEHMET GÜLERYÜZ CİDDİ BİR PİYASA ARAŞTIRMASI OLMALI Eserlerimizin müzayedeye başlangıç fiyatı, doğru bir araştırma yapıldıktan sonra konmalı. Bu bedel piyasa değerlerine uygun olmalı. Bunun dışında herhangi bir şeye müdahale etmek kimsenin yetkisinde değil. Müzayede evlerinin buradaki rolü budur ve piyasa oluşturmakta etkileri vardır. Bazı noktalarda tutarlılık yok. Bazı sanatçıların değerlerini daha yüksek kılmak gibi bir durum oluşturmamalı. Bir eserin piyasa fiyatı 5 bin ise 600'den başlatamazsınız. Bu fiyat 600 olarak gösteriliyorsa ederi bu kadar kanısı uyandırabilir. Çok ciddi bir piyasa araştırması sonrası fiyat konulmalı. Bizim bu tepkimiz karşısında bazı müzayede evlerinin verdiği cevap çağdaş sanata olan bakışlarını da ortaya koyuyor. Onların en büyük alanı antika. Bu alanda muhammem bedel nettir, bir uzmanlık meselesidir, resim de bir uzmanlık meselesi ama müzayede evleri çağdaş resmi şüpheli noktada bulunduruyor. Bu muhammen bedelin farklılıkları nedeniyle. Bir sonuç alamazsak, daha etraflı incelenmesi için bir panel düşünüyoruz. Çünkü bu konunun daha etraflı konuşulup tartışılması gerekiyor. Ve bir çözüm bulunmalı.
BURHAN DOĞANÇAY BU SORUN BENİM DE BAŞIMA GELDİ Tabloların fiyatları diğer ülkelerdeki şartlarla belirlenmeli. Zamanla bu raya girecektir. Bizde bu işler yavaş yavaş olacak. İki taraf da iyi niyetli olursa kendiliğinden sorun çözülür. Bazen oluyor tabii, açılış fiyatı aşağıda tutuluyor. Bana da oldu. Bir defa oluyor, iki defa oluyor, sonra normale geliyor. Sanat, müzayedecilik, modern resim çok yeni olduğu için bu sorunlar zamanla çözülecektir. Aslında böyle şeylerin hiç olmaması gerek ama oluyor, bu durum müzayede evlerine göre değişiyor. Ayrıca Türkiye'de resimler çok çabuk el değiştiriyor. Satıcı bilinçli olduğu takdirde daha iyi olacak; bir fiyat koymazsa, fiyatı müzayedeci belirler. Satıcılar dikkatli olmalı, müzayedeciler de düzelecektir. Onların da dikkatli olması gerek. En ilgisiz ve özensiz olan sanat, resim. Müzeler bile yeni açılıyor. Bilinçli değil, zamanla oturacak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|