kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Venedik nasıl kurtulur
Venedik nasıl kurtulur
Gambolati'nin projesi

Venedik nasıl kurtulur


İtalya'nın Venedik şehrinin sular altında kalmasını engellemek için enjekte edilecek suyla kentin 30 cm yükseltilmesi düşünülüyor. 10 yıl boyunca 24 saat su pompalanırsa kent kurtuluyor. Projeye karşı çıkanlar ise yükseltme işleminin binalara zarar vereceği fikrinde.

Tarihi Venedik şehrinin sular altına gömülmesini önlemek için İtalyan bilim adamları su enjeksiyonu ile şehri 30 cm kadar yükseltebileceklerini öne sürdüler. Padova Üniversitesi'nin yaptığı çalışmaya göre; Venedik'te denizsuyu kullanılarak 700 metre derinliğe yapılacak su enjeksiyonu şehrin 30 cm kadar yükselmesini sağlayacak. Venedik'in tabanını su ile şişirmek gibi basit bir fikre dayanan bu proje Prof. Giuseppe Gambolati ye ait. Padova Üniversitesi'nde Mühendislik Fakültesi'nde Sayısal Metodlar pofresörü olan Gambolati 30 yıldır Venedik'in tabanını yükseltilmesi projesi üzerinde çalışıyor. Gambolati Venedik şehrini kurtarmak için çalışan resmi kurumlara verdiği projede, şehrin etrafına 700 metre derinliğinde 12 delik açacağını ve yaklaşık 10 km çapında bir alanda bu delikleri dağıtacağını ifade etti. Gambolati'nin projesine göre 25 ile 30 cm çapındaki her delik bir pompa gibi 700 metre derinliğe enjekte edecek suyun, denizden alınması ve borularla bu 12 deliğe taşınması düşünülüyor. Derinlikteki tuzlu suyu kirletmemesi için su ayrıca filtreden geçirilecek.

10 YIL SÜRECEK
Şimdiye kadar yapılan deneme modellerinde yılda 18 milyon metreküp suyun Venedik'i 30 cm yükseltmek için pompalanması gerektiği hesap edildi. Bu işlemin 10 yıl boyunca 24 saat üzerinden durmaksızın yapılması gerekiyor. 1972 yılından bu yana Adriyatik Denizi'ni inceleyen Prof. Gambolati, "700 metre derinlikte suya yüzde yüz doymuş kumlu formasyonların olduğunu" belirtiyor. Gambolati'nin tezine göre; bu derinlikte su enjekte edildiği takdirde bu kumlu formasyonlar hacim olarak artarak tabanın yükselmesini sağlanabilir. Proje üzerinde çalışan İtalyan profesör bu kotada kumlu formasyonun kalınlığının 150 metre olduğunu yaklaşık bir 20-25 metrelik de bir çamur taban üzerine oturduğunu ve bunun da suyun dağılmasına izin vermediğini açıkladı. İtalyan araştırmacı batmakta olan Venedik şehrinin bu şekilde yükseltilmesinin kesinlikle binalara zarar vermeyeceğini öne sürüyor. Venedik şehrinin tarihi merkezi 1900'lerin başından beri 13 cm alçaldı. Modelin geçerliliğini doğrulamak için 1 kilometre karelik bir alanda uygulanacak 15 milyon euro değerinde bir pilot projede hazırlandı ve pilot projenin bir ada ya da kıyıdan uygulanması düşünülüyor. Projenin genel maliyeti ise 100 milyon euro olarak hesap ediliyor. Yaklaşık 3 yıl boyunca uygulanabilecek olan pilot proje tabanın nasıl yükselebileceği konusunda da fikir verecek.

MOBİL BARAJLAR
Bu arada Venedik'in su enjeksiyonu ile yükseltilmesi projesine karşı çıkan diğer bir İtalyan bilim adamı Michele Jamiolkovski de bu fikrin fantabilim olduğunu öne sürdü. Michele Jamiolkovski araştırmaların sınırı yok ama bu 700 metre derinlikte Venedik tabanının nasıl olduğunu tespit etmek zor ve masraflı dedi. İtalyan profesöre göre; tabanı yükseltmek aynı zamanda tabanı her yerde eşit ölçülerde yükseltmek zor ve bu binalara da zarar verir. Öte yandan Venedik konsorsiyumu tarafından üzerinde çalışmaları devam eden Musa Projesi Venedik lagunasına yerleştirilecek olan mobil barajlarla şehrin sulardan korunmasını öngörüyor. Projeye göre deniz suyunun önümüzdeki yıllarda 60 cm'ye kadar yükselebileceği hesaplanırken, yerleştirecek barajın deniz yüzeyinden 2 metreye kadar bir su yükselmesini dengeleyebileceği hesap ediliyor. Bu arada Venedik Belediye Başkanı Massimo Cacciari, "şehrin yükseltilmesini sağlamak için bugün yeterli teknolojilerin olduğunu ve bu projelerin ciddiyetle ele alınması gerektiğini" söyledi.
DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 Tesettür giyim kemik erimesine neden oluyor
 Büyük Prens
 Bileklerini haksızlık büktü
 Jako'yu neşeyle andılar
 Sinek ilacıyla çözülen cinayet
 Mehmet'e zorla cinsel muayene kadın derneklerini kızdırdı
 Hayatını ve sanatını kadınlarla değiştirdi
 Şehir isyanları
 Ünlüler top üstünde zayıflıyor
 Engellilerin hayatı fotoğraflandı
 CNR'da müzik festivali gibi fuar
 Osmanlı eserleri açık artırmada
 Türk gençliği cinselliği medyadan öğreniyor
 Dümbüllü'nün kavuğu Şensoy'da değil bankada
 Bombaların öyküsü
 Şemdinli'de kadın olmak zor zanaat
 Karşı'nın yıldızı Çarşı'nın korkusu
 Kazablanka'nın beyazı, Marakeş'in mavisiyle FAS
 İstanbul'un şöhreti buzula bile ulaştı
    Aktüel Pazar Yazarlar
  » Güncel
    Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
BALÇİÇEK PAMİR
Fatih Terim'den bir Petek Dinçöz yaratmayı...
MEHMET ALTAN
Gökyüzüne işeyenler
Geçen hafta belim kopmuş bir...
REFİK DURBAŞ
Kars'tan, Picasso'dan Blues'dan üç...
Sakın annem duymasın ben hızı seviyorum
Sakın annem duymasın ben hızı seviyorum
Sörfte Avrupa şampiyonu olan Çağla Kubat denizde olduğu kadar yolda...
Nissan Patrol: Bir arazi efsanesi
Nissan Patrol: Bir arazi efsanesi
1970'lerde Jeep Wagoneer'la, Land Rover'la 1980'lerde Chevrolet...
Kendinize yaptığınız baskıdan hemen kurtulun
Yarattığınız stresin vücudunuzda kronikleşmesini...
Tabletle gelen güzellik
Kadınların güzelleşmek için birbiriyle yarıştığı günümüzde, gıda...
Mantar çiçek gibi toplanmaz
Şimdi tam mevsimi ama mantarların hangilerinin yenilebilir olduğunu doğru...
Picasso Şile palamudunu sever miydi?
'Picasso'nun Sofrası' adlı kitap büyük bir sanatçının ruhunun derinlerine,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.