|
|
|
|
|
|
BDH: Toplumsal görüşmeler başlatılmalı
KKTC'deki Barış ve Demokrasi Hareketi(BDH), ''1 Mayıs 2004'te Kıbrıs'ın bölünmüş bir ada olarak AB'ye tam üye olması ve 3 Ekim 2005'te Türkiye'nin üyelik müzakerelerine başlamasıyla oluşan yeni parametrelerin, yeni siyasetlerin izlenmesinizorunlu kıldığını'' belirterek, ''Kıbrıs'ta normalleşme için öneri paketi'' hazırladı.
BDH'nın 10 maddelik öneri paketi, Genel Başkan Mustafa Akıncı tarafından bugün düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı. Türkiye ile AB arasında başlayan üyelik müzakereleri sürecinde, Türkiye'nin Rumların yönetimindeki
''Kıbrıs Cumhuriyeti'' ile ilişkilerini normalleştirmesi, deniz ve hava limanlarını Kıbrıs Rum bandıralı gemi ve uçaklara açmasının istendiğini belirten BDH, sadece Türkiye'nin Rumların yönetimindeki ''Kıbrıs Cumhuriyeti'' ile ilişkilerini normalleştirme süreci yaşaması ve Kıbrıs'ın kendi içinde normalleşme sürecine girmemesi halinde, Kıbrıs Türklerinin bundan ciddi zarar görmelerinin kaçınılmaz olacağını kaydetti.
BDH, 2006 yılında normalleşme sürecinin Kıbrıs'ta da başlaması için ilgili tarafları ve her iki toplumu, normalleşmeyle ilgili görüş ve önerilerini değerlendirmeye davet etti.
BDH'NIN ÖNERİLERİ
BDH'nın, 2006 yılının normalleşme yılı olması için hazırladığı öneri paketi şöyle:
''1- Kıbrıs'ta hedef, 1960'tan kaynaklanan meşru hakları dışlamadan ve 1977-1979 üst düzey anlaşmalardan başlayarak en son Annan Planı'nda da öngörüldüğü gibi siyasal eşitlik temelinde, iki kesimli, iki toplumlu federal bir yapıya ulaşmak olmalıdır. Bunun içintoplumlararası görüşmeler, BM çerçevesinde en erken zamanda başlatılmalıdır.
2- Yeni federal yapı oluşuncaya kadar, 1960 Kıbrıs Cumhuriyeti'ndeöngörülen bazı temel organlarda (yasama, yürütme vs.) normalleşme süreci başlatılmalıdır.
Bu bağlamda:
a) KKTC Cumhurbaşkanı'nın, Kıbrıs Cumhurbaşkanı Muavinliği görevini üstlenmesinin koşulları yaratılmalıdır. b) Kıbrıslı Türklerin, Kıbrıs Cumhuriyeti hükümetindeki hakları olan Bakanlık görevlerini üstlenmelerinin koşulları yaratılmalıdır. c) Kıbrıslı Türklerin, Kıbrıs Cumhuriyeti Temsilciler Meclisi'nde hakları olan sandalyeleri almalarının koşulları yaratılmalıdır.
3- Kıbrıs Türklerinin de temsil hakkına yeniden kavuşacağı Kıbrıs Cumhuriyeti Temsilciler Meclisi'nde, iki taraftan eşit sayıda parlamenterden oluşacak bir ad hoc anayasa komisyonu oluşturulmalı ve iki taraftan sivil toplum örgütlerinin aktif katılımını da sağlayarak federal Kıbrıs için yeni bir anayasa taslağı hazırlanmaya başlanmalıdır.
4- Kıbrıs'ın her iki kesimindeki deniz ve hava limanlarının ortak bir yönetim tarafından (AB gözetiminde) işletilmesi sağlanmalı ve tüm ilgili taraflar serbest ticaret yapabilmelidir.
5- Türkiye, bazı temel organları normalleşmeye başlamış Kıbrıs Cumhuriyeti ile ilişkilerini normalleştirmeye başlamalı ve limanlarınıaçmalıdır.
6- Kıbrıs'ta öngörülen federal yapının iki federe devlet içereceğigerçeğinden hareketle, Kıbrıs Türk halkının 24 Nisan 2004 referandum iradesinin de bir gereği olarak Kıbrıs Türk Devleti örgütlenmesine geçilmelidir. Bu çerçevede Kuzey Kıbrıs'ta yönetim gerçek anlamda Kıbrıs Türklerine devredilmeli, Kıbrıs Türkleri kendi özgür iradelerine sahip çıkmalıdır.
7- Güvenlik sorunu yaratmayacak ölçüde, belirli sayıda Türk askeriadadan çekilmelidir.
8- Maraş, BM ve AB gözetiminde, eski sahiplerinin yerleşimine açılmalıdır.
9- Avrupa Konseyi gözetiminde, Kıbrıs'ın her iki kesiminde ayrıntılı olarak nüfus sayımı yapılmalıdır.
10- Özellikle AB'ye uyum çalışmalarında kullanılmak üzere 259 milyon avro AB mali desteği realize edilmelidir.''
|
|
|
|
|
|
|
|
|