|
Godard dünyamıza bakıyor
|
|
Çağımıza ve insanlık suçlarına bu aydın işi bakış, sinemayla sarıp sarmalanmış bir zihin jimnastiği olarak oldukça ilginç.
Fransız Yeni-Dalga eylemine öncülük ettikten ve "Serseri Aşıklar"la modern sinemaya bir kilometre taşı film sunduktan neredeyse 50 yıl sonra, Jean-Luc Godard yeni filmiyle hala aktif, çağdaş ve önemli olduğunu gösteriyor. Dante'nin "Cehenem"indeki üç ana bölüm başlığıyla; Cehennem, Araf ve Cennet'le gelişen film, önce sayısız filmden ve haber-filmden seçilmiş savaş, kıyım ve şiddet sahneleri sunuyor. Ama tam bir "sinefil" kurgusu bu. Çünkü Godard araya savaşla ilgisi olmayan, gözde filmlerinden sahneler de katmış: Eisenstein'ın "Que Viva Mexico" ya da Robert Aldrich'in "Büyük Bıçak" gibi filmlerinden.
EDEBİ VE KIŞKIRTICI Sonra asıl bölüm başlıyor. Godard burada savaştan sonra Saraybosna'nın Mostar kentine edebi bir toplantı için gelen, aralarında ünlü İspanyol yazar Juan Goytisolo, Filistinli yazar Derviş ve bizzat kendisinin de bulunduğu konukları, onların öğrencilerle konuşmalarını, ara yerde yıkılan ünlü Mostar Köprüsü'nün onarımıyla ilişkili görüntüleri sunuyor. Belgeselle hikayenin bu sıradışı karışımından, savaş ve soykırım üzerine büyüleyici bir ders çıkıyor. Godard bu arada Sırpları eleştirmekten, Mimar Sinan'ı anmaktan veya Recep Tayyip Erdoğan'ın "minareleri süngüye benzeten" ünlü sözlerine değinmekten de kaçınmıyor. Filmi, kendine özgü yapısıyla her zamanki gibi entelektüel, edebi, kışkırtıcı, meydan okuyucu ve yine de şaşılacak kadar görsel. Modern sinemanın babalarından birinin çağımıza ve insanlık suçlarına bu aydın işi bakışı, sinemanın özel büyüsüyle sarıp sarmalanmış bir zihin jimnastiği olarak, oldukça ilginç.
MÜZİĞİMİZ (Notre Musique) Yönetim ve senaryo: Jean- Luc Godard Görüntü: Julien Hirsch, Jean- Christophe Beauvallet Oyuncular: Sarah Adler, Nade Dieu, Rony Kramer, Georges Aguilar, Leticia Gutierrez Fransız filmi.
|