kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
  » Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
İşsizlikten doğan cinayetler
İşsizlikten doğan cinayetler


Siyasal filmler ustası Costa-Gavras yaman bir sürprizle dönüyor. Görünürde açıkça siyasal bir film değil bu... Hatta kimileri, farklı da olsa bir "seri katil" hikayesi izlediklerini düşünebilirler. Ama filmin aslında son derece politik, onun da ötesi ideolojik bir film olduğu yadsınabilir mi? Çünkü Costa-Gavras, Amerikan yazarı Westlake'in romanından çıkarak, yalnızca ABD'nin değil, tüm kapitalist sistemin gitgide acımasızlaşan yüzüne karşı çıkıyor. Onun katili Bruno D, Jack Lemmon'u andıran sempatik yüzü, sıradan adam sakarlığı, zayıf insan tereddütleri ve ailesini koruma içgüdüsüyle, sanki aramızdan herhangi biri. İşinde (kağıtçılık) usta, bir büyük şirkette sorumlu, ormanları tüketmeden kağıt üretme yöntemlerinde dev adımlar atmış bir yönetici. Ama günün birinde, o tipik kapitalist jargonun tipik sözcükleri karşısına çıkıyor: Küçülme, yeniden yapılanma, re-organizasyon... Ve o da diğerleriyle birlikte, kendisini kapının önünde buluveriyor.

VERDİĞİ MESAJ ÖNEMLİ

Sonra aylar ayları, yıllar yılları kovalıyor. Bruno sürekli işsizliğin acı lezzetini yudum yudum tadıyor. "Bir maaş bile alamasanız paniğe kapılırsınız. Ya maaşınız tümüyle kesilirse?" Ama kapitalizm acımasızdır, çağdaş ekonominin insancıl kaygıları yoktur... Bunun üzerine Bruno D. bambaşka bir yönteme başvuruyor: İş alanında rakibi olabilecek kişileri saptıyor ve birer birer yok etmeye girişiyor. Bu işsizlik ve şirket ekonomisi fonundaki seri cinayetler hikayesi, Costa-Gavras'ın ustalığıyla inandırıcı bir büyük drama dönüşüyor. Elbette Bruno D çok ayrıksı bir örnek, elbette işsizlik cinayetlere yol açmaz, elbette bu bir örnek olamaz. Ama her türlü nedenle cinayetler işlenip durur da, toplumsal nedenlerle, özellikle birey ve de aile olarak özvarlığını savunma nedeniyle niçin işlenmesin? Film, bu mantığı baştan kuruyor ve kabul ettiriyor. ABD için yazılmış bir öyküyü Fransa'ya kusursuz biçimde uygularken, arada kuşaklararası iletişimsizlikten yok edilen doğaya, TV'deki aşırı şiddetten erotik ağırlıklı dev reklamlara çeşitli şeyleri de eleştiriyor. Başta tanımakta geciktiğimiz bir oyuncu, eşsiz Jose Garcia ve ona eklenen Karin Viard, Olivier Gourmet, Ulrich Tukur (mağazadaki satıcı rolündeki sanatçı, yönetmenin bir önceki filmi "Amen"in baş oyuncusuydu) gibi diğerleriyle, film tıkır tıkır işliyor. Ve bu seri cinayet öyküsünü, hiçbir yapay gerilime başvurmaksızın, hatta ara yerde uygun bir mizahı da kullanarak, önemli bir mesaj ve tez filmi haline getiriyor.

ÖLÜMCÜL ÇÖZÜM * * * (Le Couperet)
Yönetmen:
Costa-Gavras
Senaryo: Costa-Gavras, Jean-Claude Grumberg
Görüntü: Patrick Blossier
Müzik: Armanda Amar
Oyuncular: Jose Garcia, Karin Viard, Geordy Monfils, Christa Theret, Ulrich Tukur, Olivier Gourmet
Fransız filmi.
DİĞER SİNEMA HABERLERİ
 Üçüncü Episod'la tüm efsane bütünleniyor
 Şiddet ve dehşetin egemen olduğu filmler
 Macera, aşk, belgesel ve bir de çizgi film
 Komşu ülkeden soğuk ve insan manzaraları
 Zoraki porno yönetmeni olanlar
 Yolları sürekli kesişen marjinaller
 Cannes 2005: Sinema sanatının büyük buluşması başlıyor
 Orada köyler var uzakta
 Irak Savaşı ve paranoya
 Tarihin en büyük din savaşları
 Onun memleketinden çocuk manzaraları
 Macerayla nefes nefese
 Almanya'da buluşan ırklar
 Onuru Hak Ettiler
 Genç asi ruhları müzikle eğitmek
 Kara mizah ve Amerikan rüyası
 Yerküremizde farkında olmadığımız çok şey var
 Komediler bu kez atakta
 Melinda'nın iki farklı yüzü
    Cumartesi Yazarlar
    Güncel
    Yaşama Dair
  » Sinema
    Gurme
21. yüzyılın modern eczanesi
21. yüzyılın modern eczanesi
Hastaneler ve eczaneler, yarattığı soğuk ortam nedeniyle hemen...
Hiçbir Amerikalı star Türkiye'ye gelmek istemedi
Avrupa'da izlenme rekorları kıran 'Wetten, dass...?'ın (Bahse Var...
Geleceğin ressamları
Burhan Doğançay'ın açtığı "Doğançay Modern Sanat Müzesi"nin...
Özgür ilişkiler insan doğasına aykırı
"Sevişme Gerginliği" kadın-erkek ilişkilerine yeni bir yorum getiriyor.
Mankenliği doğru bulmadım
Genç oyuncu Burcu Kara Bursa'da başlayan "ünlü" olma yarışını anlattı:...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.