Çoklu zekâ
Geçenlerde bir tabela gördüm.. "Çocuklarınızı çoklu zekâ sistemi ile yetiştiriyoruz" yazılıydı.. Merak ettim.. Neydi bu çoklu zekâ sistemi? 20 yıl kadar önce Harvard Graduate School of Education'dan Howard Gardner, çoklu zekâ teorisini, bireylerin hayata yaklaşımlarının ve düşünme tarzlarının çoklu olduğunu ortaya atmış.. Ve Gardner'a göre bir insanda 7 çeşit zekâ var. Neymiş bu zekâ türleri ve kişiliklere nasıl damgasını vuruyormuş inceleyelim.. Dilsel zekâ: Konuşma ve yazma dilinde kelimeleri etkili ve akıllıca kullanma yeteneği (şair, yazar, gazeteci ve politikacılar). Görsel zekâ: Etrafındaki objeleri hayalinde canlandırma ve görme yeteneğidir (ressam, mimar, fotoğrafçı ve dekoratörler). Matematik zekâsı : Numaraları akıllıca kullanma ve sebep sonuç ilişkisi kurabilme yeteneğidir (bilim adamları, matematikçiler ve bilgisayar programcıları). Bedensel zekâ: Kişinin kendini ifade etmede bedenini kullanma kapasitesi ve ellerini bir şey yaratmakta kullanma yeteneğidir (atletler, aktörler, dansçılar, heykeltıraşlar). Müzik zekâsı : Seslere hassaslık gösterme kapasitesi ve kendisini müzikle ifade etme yeteneğidir (müzisyenler). Kişilerarası zekâ: Başkalarının ruh hallerini, hislerini, duygularını, mizaçlarını anlama kapasitesi ve yeteneğidir (öğüt veren-danışman, ögretmen, politikal liderler). Kişinin kendine dönük zekâsı: Kendini yönlendirme, idare etme ve kendini tanıma kapasitesidir (psikologlar, psikoterapistler).
İnternetten ya da çeşitli eğitim kuruluşlarından veya çeşitli kitaplardan bu konuyla ilgili daha detaylı bilgi bulabilirsiniz. Ama bir çocuğun zekâsının gelişmesi ve kullanımıyla ilgili benim de birtakım önerilerim olacak.. Çocuk adı üstünde çocuk.. Ve bir çocuğa bir şeyler öğretmenin en güzel yolu onunla oynamak.. Düşünce oyunlarının en gelişmişi satranç, aynı zamanda milyonlarca ihtimali en kısa sürede hesaplamaya çalıştığınız, karşı tarafın yapabileceği hamleleri görmek için çaba sarf ettiğiniz, zaman zaman risk aldığınız, zaman zaman geri çekildiğiniz, kaybettiğiniz, kazandığınız ya da berabere kaldığınız bir oyun.. Ama satrançta şansın hiç rolü yok .. Ve 7-8 yaşlarında satranç oynamaya başlayan bir çocuğun herhangi bir problemle karşılaştığında çözme olasılığının çok daha yüksek olduğu düşüncesindeyim. İkinci oyun önerim bilardo .. Erdal Ağabey (Şafak), her karşılaştığımızda, "Dünyanın en güzel sporu" der Snooker için.. Snooker İngiliz bilardosu.. Amerikan'ı var, üç topu var.. Bilardo oynanacak alanları serseri bölgesi olmaktan çıkarırsak, aile yerleri haline getirebilirsek çocukların 10-12 yaş arası bu oyunla tanışmalarını sağlayabiliriz.. Bilardoda da akıl var, hesap var. Ama en önemlisi teknik var, kendini geliştirme var. Başarma var, yenme duygusu var. Hayat her zaman derslerle öğrenilmiyor.. Zekânın kullanımı, gelişimi için her gün yeni metotlar ortaya atılıyor.. İster demode yasakçı yöntemler.. İster öğretmene bırakma metodu.. İster Çoklu Zekâ sistemi.. Ya da çocuğunuzla arkadaş olup satranç, bilardo gibi zekâ oyunlarıyla onu başka yönlerden de geliştirmeye çalışmak.. Karar sizin..
|