| |
|
|
Bolu dağı tüneli
Bolu dağı tüneli 2.788 metre. Sistem "çift tüp." Yani 3 şerit gidiş, 3 şerit geliş. Her 500 metrede bir, iki tüp arasında "geçiş noktaları" var. Buralar "kapalı" tutulacak. "Acil durumlar" için böyle bir geçiş sistemi gerekli.
Teknik bir ayrıntı: İki tüp "eşit uzunlukta değil." Tünelin "Ankara'dan İstanbul'a giden tüpü", diğerinden 166 metre daha uzun. "Doğa şartları" öyle gerektiriyor.
Aslında tünel "3.300 metre" idi. Depremden sonra projede değişiklik yapıldı. Ağustos sonunda tünelin "Ankara-İstanbul istikametindeki tüpünün inşaatı" bitiyor. Yıl sonunda da "ikinci tüp." Ancak daha sonra tüplerin içinde "elektromekanik" sistem çalışmaları var. Aydınlatma, havalandırma gibi. Bu işler de "1 yıl" alacak.
Gittik, gördük, brifing aldık. Bölge "çok sorunlu." "Geolojik, jeolojik, hidrolik ve sismik" problemler var. Fay hattı "tünelin ortasından" geçiyor. Fay hattının, tüneli kestiği yerde "özel önlemler" alınmış. Sistem "depreme dayanıklı."
Tünel "yerin 250 metre altına kadar" iniyor. Viyadükler de "yerin 48 metre üstüne kadar" çıkıyor. Viyadüklerin ayaklarının bulunduğu yerlerde köyler var. Tünelde ve yol inşaatında çalışan İtalyanlar, Avusturyalılar, Fransızlar ve diğer ülkelerin uzmanları, mühendisleri "oradaki köy halkıyla" içli, dışlı olmuşlar. Sanki "akraba." Bizimkiler "çat, pat onların dilini" konuşuyorlar. Onlar da "çat, pat Türkçe."
Mühendislik fakültelerinin hocalarına ve öğrencilerine bir çift sözümüz var: Bolu dağı geçişi bir "dershane", bir "laboratuvar." "Fırsatı kaçırmasınlar, gidip "dersi" orada yapsınlar.
|