|
|
|
|
|
İngilizler'e el yapımı otomobil satıyoruz
|
|
Hasan Yurdakul İngilizler'e özel otomobil tasarladı.
İş hayatından sıkılıp yetiştirdiği ustalarla el yapımı otomobil üretmeye başlayan Hasan Yurdakul, İngilizler için "Nilly" markasını yarattı. 2 kişilik spor otomobil hız meraklılarına hitap ediyor.
*** Türk "Maral"ı Avrupa yollarında
Küçük bir atölyede imal ettiği spor otomobilleri Maral markasıyla Almanya'ya ihraç etmeyi başaran Hasan Yurdakul, şimdi gözünü İngiltere'ye dikti.
Türk lisansına sahip ve tamamı yerli imalat olan "Maral" marka iki kişilik, üstü açık spor otomobillerimiz olduğunu, üstelik iki yıldır da Almanya'ya ihraç ettiğimizi biliyor muydunuz? Ya Maral'a "Nily" adlı bir kardeş geleceğini ve onun da ocak 2005'ten itibaren İngiltere'de satılacağından haberiniz var mı? "Türkiye'de güzel şeyler de oluyor" dedirten bu başarıda tek bir kişinin, Hasan Yurdakul adlı bir otomobil meraklısının imzası var. 52 yaşında iş hayatından sıkılıp hobisiyle uğraşmak üzere yola çıkan Hasan Yurdakul, 1992'den beri 4. Levent Sanayi Sitesi'nde Maral'ı üretiyor. Yurdakul'un, İngilizlerin ünlü spor otomobili Morgan'dan esinlenerek yarattığı Maral, Türkiye'de olduğu kadar Almanya'da da büyük ilgi görüyor. Yurdakul bugünlerde, kızının adını (Kızının adı Nil'e soyadının baş harfini eklemiş) verdiği Nily adlı spor otomobilin prototipi üzerine çalışıyor. Sağdan direksiyonlu üreteceği Nily'yi sadece İngiltere'de satacak. Hasan Yurdakul, uzun yıllar kendi şirketinde ve başka şirketlerde üst düzey yöneticilik yapmış. 52 yaşında işi gücü bırakıp hobi olsun diye otomobil imalatına başlamış. Bir İngiliz klasiği olan Morgan otomobillerinden esinlenip kendi markası olan Maral'ı yaratmış. Hasan Yurdakul'a, neden Morgan gibi klasik bir spor otomobili tercih ettiğini soruyoruz. "Dünyada efsane olmuş markalar vardır. Bunlardan başlıcaları Morgan ve 356 Porsche'dir. Önümde bu iki seçenek vardı ve ikisi arasında karar vermem gerekiyor. 1957'de Londra'da okurken, okula bir Morgan gelmiş ve herkes onu görmeye gitmişti. Bu çok ilgimi çekmişti. Bir de 1988'de İtalya'nın bir kasabasında gezerken bir trafik karmaşası gördüm. Gidip baktığımda beyaz bir Morgan ve içinde de genç bir İtalyan çift olduğunu gördüm. Etrafına toplanmış İtalyanlar da tezahürat yapıyordu. Bunun üzerine 1953'den beri dizaynını hiç değiştirmeyen Morgan'ın benzerini yapmaya karar verdim". Hasan Yurdakul, Maral'ı 1994'e kadar tadilat ruhsatıyla üretmiş. 1994'de Sanayi Bakanlığı, şirketini Türk lisanslı, Türk sermayeli otomobil şirketi olarak, ürettiği otomobili de Maral adıyla tescil etmiş.
ATÖLYEDE 26 KİŞİ ÇALIŞIYOR Morgan'ın 1930'larda yürür akşamı büyük otomobil firmalarından alıp üstüne el yapımı kasayı imal ettiğini söyleyen Yurdakul, kendisinin de üretime bu şekilde başladığını söylüyor;"Ben de yürür aksamını Ford'dan aldım. Uzun süre Ford Tanus motoru kullandım. Daha sonra Tempra motoru kullanmaya başladım. İhraç ettiklerimize ise 2 litre BMW motoru koyuyoruz. Şu anda motor, lastik, far ve gösterge tabloları dışında bütün her şeyini kendi atölyemizde imal ediyoruz." Maral, 4. Levent Sanayi Sitesi'nde 26 kişinin çalıştığı bir atölyede imal ediliyor. Çalışanların bu tarz otomobil imalatı hakkında hiçbir tecrübeleri olmadığı için önce eğitimden geçirilmişler. Maral, 2002 yılından beri Almanya'ya ihraç ediliyor. Bu ihracat Almanların İstanbul'a gelip Hasan Yurdakul'u bulmasıyla olmuş. Maral'ı inceleyip test ettikten sonra Almanya'da satmak istemişler. Bu amaçla Almanya'da ortak bir şirket kurup seri otomobil üretim belgesi almışlar. Otomobiller burada üretiliyor, Almanya'daki atölyede BMW motoru monte edilip satışa sunuluyor. Yürüyen aksamı dışında tamamı el yapımı olan Maral otomobillerinden şimdiye kadar kaç adet imal edildiğini sorduğumuzda Hasan Yurdakul'dan şu cevabı aldık: "10'arlı partiler halinde üretim yapıyoruz. 10 otomobili imal etmemiz üç ayı buluyor. Türkiye'de Türk plakasıyla yollarda dolaşan 51 adet Maral var. Ancak Almanya'ya ne kadar ihracat yaptığımızı söylemek istemiyorum. Çünkü orada Almanlarla ortağız."
|
|
|
|
|
|
|
|
|