|
|
|
|
|
|
Engelleri tiyatro, müzik ve resim sayesinde aşıyorlar
Aura Psikoterapi Sanatla Tedavi ve Eğitim Merkezi farklı gelişen çocukları sanatın çeşitli dallarını kullanarak eğitiyor. Gönüllülerin eğittiği çocuklar atölyelerdeki dersler sayesinde iyileşme kaydediyor.
Onlar hayatlarının belirli bir döneminde zeka geriliği ya da otizm tanısı konmuş çocuklar. Aura Psikoterapi, Sanatla Tedavi ve Eğitim Merkezi 1995 yılından beri bu çocukları eğitiyor. İstanbul'daki merkezin kurucusu Marmara Üniversitesi öğretim görevlilerinden Dr. Nevin Eracar. Merkezde, her biri kendi alanında uzman olan, gönüllü eğitimci ve psikolojik danışmanlar hizmet veriyor. Sanatla psikoterapi "Alternatif sınıf" adı verilen özel dersliklerde yapılıyor. 2004 döneminde yedi zihinsel engelli çocuğa eğitim veren alternatif sınıfa 16 yaş civarında gençler devam ediyor. Milli Eğitim Bakanlığının özel sınıflarında veya özel engelli okullarında eğitim gördükten sonra alternatif sınıfa gelen öğrenciler için amaç "aileleri yanlarında olmadan" hayatlarını sürdürebilmelerini sağlamak. Alternatif sınıf öğrencileri, tiyatro, resim, müzik gibi sanat faaliyetlerini birer araç olarak kullanıp, bu araçlarla kendilerini ifade etmeyi öğrenmeye çalışıyor. Aura'nın psikolojik danışmanlarından Ali İhsan Kıran, merkezin kuruluş aşamasını şöyle anlatıyor: "Gençlerin gelişimini sağlamak için sanatın kullanıldığı psikolojik tedavi, ilköğretimlerini tamamlamış gençlerin ailelerinin çaresizliği üzerine kuruldu." Merkezde şimdiye kadar 30 çocuk tedavi edildi ve eğitim öğrenciler, kendi ayaklarının üzerinde durabilene kadar devam ediyor. Gönüllü çalışan bir kuruluş olan Aura'da maddi durumu iyi olmayan öğrenciler burslu, diğer öğrenciler ise kira yardımı yaparak eğitim görüyor. Merkezden mezun olan öğrencilerden ikisi kuaför ve aşçı olarak çalışma hayatına atıldı.
NORMAL BULUNDU Eğitim öğrencilerde belirgin ilerlemeler de sağlıyor. Aura'ya 9 yıldır devam eden öğrencilerden Emrah Eker(23), 2004 yılında askere çağrıldı. Psikolojik Danışman Kıran, Emrah'ın Mualla Gedik Zihinsel Engelliler okulunda öğrenciyken Aura'ya geldiğini ve daha sonra okulundan ayrılarak Aura'dan eğitim almaya başladığını söyledi. Emrah merkeze geldiğinde "zeka geriliği" teşhisi almış. 2004 yılında askere çağrılan Emrah Ordu'nun zeka testlerinde normal seviyede bulundu. Askeri yetkililere Emrah'ın durumundan ve aldığı eğitimden bahseden Kıran, Emrah'ın askere gitmesi halinde travma geçirme riski taşıdığını için askeri yetkililerin onayıyla askere gitmediğini hatırlatıyor. Aura eğitimcileri öğrencilerini "özürlü" ya da "engelli" olarak değil, "farklı olan ve farklı gelişen çocuklar" olarak nitelendiriyor. Zihinsel geriliğe ya da Otizm hastalığına sahip çocukların normal olmak için çok çaba sarf ettiklerini belirten psikolojik danışman Kıran, normal insanların bu çocukları anlamamasından yakınıyor. Farklı gelişen çocukları, tiyatroya, sergilere ve sinemaya götürdüklerini söyleyen tiyatro eğitimcisi Yonca İnal, çocukların aileleriyle tiyatroya gittiklerinde ya tiyatro binasından içeri alınmadıklarını ya da oyun sırasında dışarı çıkarıldıklarını belirtiyor. Farklı gelişen çocukların, tepkilerinin normal insanlardan farklı olduğunu, daha yüksek sesle konuşup güldüklerini fakat kendi dillerinde eğlendiklerini söyleyen İnal, gönüllü olarak çalıştığı merkezde tiyatro eğitimi veriyor.
TİYATROYLA TERAPİ Tiyatro ile terapi atölyesi eğitimcisi Yonca İnal, Şehir Tiyatroları oyuncularından. Tiyatroyu terapilerde bir ifade aracı olarak kullandıklarını söylüyor: "Sanatı kendilerini ifade edebilmeleri için bir araç olarak kullanıyoruz. Rahat, eğlenceli bir ortam yaratıyoruz. Tiyatronun temel ilkelerini, tiyatronun içindeki egzersizleri kullanıyoruz. Fakat profesyonel anlamda tiyatro yaptırmaya çalışmıyoruz. Çocuklardaki duruş bozuklukları, el kol hareketlerinin uyumlulaştırılması, kasların yeterince çalışması tiyatroda ki egzersizlerle sağlanıyor. Bu yüzden tiyatro çok önemli bir araç. Tiyatroda oyuncunun enstrümanı sesi ve bedeni, bu enstrümanların geliştirilebilmesi için de bir sürü egzersiz var. Bu çocuklarla bunları yapıyoruz." Tiyatro atölyesinde doğaçlama yapan gençler içlerine attıkları şeyleri açığa çıkarıyor ve tiyatro oyunlarını diğer farklı gelişen çocuklarla paylaşıyor. Öğrencilerinde öğrenme zorluğu olduğunu dile getiren İnal, oyunların metinlerini öğrencilerle birlikte oluşturduklarını ve çocukların oyunda kendilerinden bir şey bulduklarında daha çabuk ve kolay öğrendiklerini belirtiyor.
DENEY İSTİYORLAR Merkezin Psikolojik danışmanlarından Ali İhsan Kıran, bir fen bilimleri laboratuarı kurma projeleri olduğunu ve öğrencilerin deney yapmak istediklerini söylüyor. Fen bilimleri deneyleri yaparak, görsel öğrenim yapabilecek öğrenciler için gönüllü olarak çalışabilecek fen bilimleri öğretmenlerini bekliyorlar. Tiyatro ile terapi atölyesinin eğitimcisi Yonca İnal çocukların tiyatro egzersizleriyle hareketlerini düzelttiklerini söylüyor.
Nazlı Güven
|
|
|
|
|
|
|
|
|