|
Anadol efsanesini herkese anlatacaklar
|
|
Anadol sahipleri bir zamanlar hor görülen Türkiye'nin ilk yerli otomobili için bir araya gelerek kulüp kurdu. Amaçları Anadol'u yeni nesillere tanıtmak ve itibarını geri vermek.
Türkiye'de seri üretilen ilk yerli otomobil olan Anadol'a hak ettiği değeri vermek isteyen bir grup Anadol sahibi kulüp kurdu. "Anadol Otomobil Kulübü" adı altında bir araya gelen Anadolcular, yakın tarihimizde önemli bir yeri olmasına rağmen görmezlikten gelinen, horlanan Anadol'a sahip çıkmayı amaçlıyor. Nuri Uçman başkanlığında, Onur Selçuk, Behmen Kutay, Cengiz Günaltay, Nihat Demirkıran, Turabi Candan, Gürkan Pizan gibi Anadol sahiplerinin öncülüğünde kurulan kulüp ralli, gezi ve çeşitli etkinliklerle Anadol'u yeni nesillere tanıtıp sevdirmeye çalışacak. Anadol projesi, Türkiye'de binek otomobil konusunda gerçek anlamda talebin doğmaya başladığı 60'lı yıllarda gündeme gelmişti. Anadol her ne kadar İngiliz otomobil sanayinin desteğini alsa da, Türk işçisinin ve mühendisinin son derece özverili ve istekli çalışmalarıyla gerçekleştirildi. O dönemde ülkemizde seri üretimi yapılacak bir otomobilin ve bu üretimi yapacak tesisin bütünüyle Türkiye'de geliştirilmesine olanak yoktu. Buna rağmen Anadol efsanevi bir çaba ve özverili çalışmanın sonucunda doğdu. Dönemin reklamlarında kullanılan "Anadolulu'ların hayalini hakikat yapan otomobil" sloganı da toplumun bu beklentisini yansıtıyordu. Anadol üretimi, Türk otomotiv sektörünün okulu olmuş, Anadol'un üretiminde görev alan işçi, mühendis ve idareciler, sektörün büyümesine büyük katkıda bulunmuş ve yenilikler getirmişlerdi. Anadol modelleri, gerek dünyada gerekse Türkiye'de pek çok yeniliğe imza attı; Anadol A1, Türk mühendisliği ile seri üretimi yapılmış ilk otomobil özelliğini taşıyordu. Anadol A2, dünyanın ilk 4 kapılı fiberglas otomobili, SV1600 Anadol dünyanın ilk 5 kapılı fiberglas gövdeli station-wagon otomobili, efsanevi STC 16 ise tek Türk spor otomobiliydi. Ordunun isteği üzerine üretilen Böcek ise bu gün SUV olarak adlandırılan kategorinin babası sayılabilir.
RALLİ ANADOL İLE BAŞLADI Anadol'lar motor sporlarında da başarıyla yer aldı ve FIA kurallarına uygun ilk Türkiye Rallisi'nde birinciliği elde etti. Anadol'un ralli başarıları 1970'li yıllarda da devam etti, bir çok ünlü ralli pilotunun ilk yarıştığı otomobil Anadol oldu. Renç Koçibey, Demir Bükey, İlkay Bilgişin, Şükrü Okçu, Klod Nahum, Cihat Gürkan, İskender Atakan, Romolo Marcopoli, Serdar Bostancı, Anadol'larıyla rallilere katılmış ve birer efsane olmuşlardı. Yıllarca horlanan, "keçiler yiyor" denilen, lüks ve pahalı otomobillerle karşılaştırılarak ezilmeye çalışılan, aslında sahiplerinin sözünden hiç çıkmayan Anadol otomobillere karşı bir şey yapmanın zamanı geldiğini düşünen bir grup, Anadol'ları korumanın yanında kişisel ve sosyal geçmişimize sahip çıkarak, yakın toplum tarihimizin detaylarının da korunması için önemli bir adım attılar. Anadol otomobilleri yok olmaktan kurtarmaya ve yaşatmaya çalışan bu grup Türkiye'nin ilk yerli otomobil kulübü olan "Anadol Otomobil Kulübü" nü kurdu. Başlıca amaçları Anadol'ları yaşatmak ve onların öyküsünü gelecek kuşaklara aktarabilmek. Anadol Otomobil Kulübü'nün çalışmaları 7 ay önce internet üzerinde başlamış. Önce mail aracılığıyla yapılan görüşmeler, sonra telefona, sonra da yüz yüze görüşmeye dönüşmüş. 30 kişi sürekli görüşmeye başlamış ve sonunda kulüp kurmayı başarmışlar. Türkiye'nin her tarafından, bürokratından tamircisine kadar her meslekten birçok Anadol sahibi kulübe üye olmuş. Üye sayısı şimdiden 150'yi bulmuş. Üyelerinin yaşları 26-40 arasında değişiyor. Kulübün Başkanı Nuri Uçman, "Amacımız geçmişimizde önemli bir yer kapsayan Anadol'un mazisini yaşatmak ve itibarını geri kazandırmak. Biz kaybolan bir geleneği yaşatmak istedik. Bu grup ralliler, turlar düzenleyip, Anadolu'ya geziler yapıp, Anadol ile ilgili anıyı yaşatmaya çalışacak" diyor. Anadol'ların şu anda 4-5 milyar liraya el değiştirdiğini belirten Onur Selçuk, otomobilin ilk üretildiği 1966 yılında 26 bin 800 bin liraya, üretimine son verildiği 1984 yılında ise 900 bin liraya satıldığını hatırlatıyor. Bu arada spor modeli olan STC 16'ların iyi durumda olanlarının 10 bin dolar civarında alıcı bulduğunu da sözlerine ekliyor. Kulübün yakın gelecekte iki projesi var. Birincisi -ki bir aya kadar gerçekleştirilecek- ralli tadında bir eğlence olacak. Önce pistte zamana karşı beş tur atılacak, sonra sabit hız testi yapılacak, sonra fren testi ve en son da kukalar arasında slalom yapılacak. Yarıştan çok eğlence amaçlı olacak. Diğer projeleri ise Türkiye'nin ilk resmi rallisi olan Trakya Rallisi'ni, o zaman yarışmış ve hala hayatta olan pilotlarla tekrar yapmak.
Her ihtiyaca göre model üretilmişti Kulübün kurucularından Onur Selçuk, "Spor modeli olan STC 16, 176, A1, 19 bin, station-wagon modelleri 9 bin, Böcek modeli de 202 adet üretilmiş. Kamyonetlerle birlikte toplam üretimi 100 bin civarında. İki yıl önce 56 bin adet Anadol vardı. Şu anda 10 bini otomobil olmak üzere 40 bin civarında kaldı. Bu arada Anadol'un, dünyada kamyonet yapılmasına izin verilen tek otomobildir" diyor.
|