Rakiplerin de katkısıyla rakıyı yeniden kral yaparız
Mey'in Genel Müdürü Galip Yorgancıoğlu, "Rakının kalite sorunu yok, ama hiç pazarlama çalışması yapılmamış. Biraz makyajla 50 milyon litreye düşen tüketimi 60 milyon litreye çıkarırız" diyor.
Tekel'in alkollü içki bölümünü 300 milyon Euro'ya alan Nurol-Limak-Özaltın-Tütsab Ortaklığı, Mey adı altında yeni bir şirket kurarak, alkollü içki tesislerini tek çatı altında topladı. Alkollü içkilerde tekelin ortadan kalkmasıyla yeni yatırımcılar da bu alana ilgi duymaya başladı. İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş'ın başkanlığını yaptığı Elda, geçen ay Efe markalı rakıyı piyasaya sürdü. Koç Holding, Tariş ile birlikte 16 milyon dolarlık bir fabrika kuruyor. Fabrikada ilk etapta 5 milyon litre rakı üretilmesi planlanıyor. Nedir rakıyı bu denli cazip kılan? Üstelik yıllardır pazar büyüyeceğine küçülürken, şarap ve biraya müşteri kaptırırken... Rekabet ve yeni çıkan markalar, akşamcılara yeniden "Rakı şişesinde balık olsam" dedirtecek mi? Bütün bunları Mey'in Genel Müdürlük ve CEO'luk koltuğuna oturtulan Galip Yorgancıoğlu ile konuştuk. Yorgancıoğlu, bir zamanlar yine rekabetin çok sert olduğu fast food pazarında, Burger King'in genel müdürlüğünü yapmıştı. Doğrusunu söylemek gerekirse hiç bugünkü kadar heyecanlı olmamıştı...
PAZAR KÜÇÜLDÜ * Rakı pazarındaki küçülmeyi neye bağlıyorsunuz? Türkiye'de toplam alkollü içecek pazarı 4 milyar dolar. Tekel'in alkollü içecekler bölümünün cirosu 1 milyar dolar. 1998'de rakı tüketimi 73 milyon litreydi. Bugün 50 milyon litre. Bu küçülmede depremin ve krizlerin etkisi büyük. Özel Tüketim Vergisi ile fiyatı birdenbire fiyatı 18.5 milyona çıkınca rakının payı bira şarap ve votkaya kaydı. Bunda mekanların da etkisi var. Eskiden balık restoranları haftanın her günü doluydu, şimdi hafta içi boş. Müşteri club ve cafe'lere kaydı. Rakı bu mekanların içkisi olmadığı için aleyhte bir gelişme var.
* Peki rakıya yatırımcı ilgisini nasıl yorumlamak gerek? Bugüne kadar tekel olmanın sonucu, satış ve pazarlamaya dönük hiç yatırım yapılmamış. Oysa, şarap, votka ve birada kampanya ve promosyonlarla, ilgi hep canlı tutulmuş. Şimdi rekabet ile fiyat düşmez ama kalite artacak. Cazip kampanyalar olacak. Tüketimin önümüzdeki 5 yılda 60 milyon litreye çıkacağını umuyorum.
TECRÜBEYE SAHİP ÇIKTIK * Asırlık bir şirketin başına getirildiniz. Diğer deneyimlerinizden farklı mı? Burger King'den önce Coca-Cola, Diageo, Philip Morris, Marlboro gibi şirketlerde görev aldım. Bu kez 17 fabrikası olan, 1 milyar dolar cirolu, 140 yıllık bir şirketin başındayım. Dünyada böyle bir şirket yok. 1.700 çalışanı olan, 120 milyon litre içki üretme kapasiteli ve alkollü içeceklerin tamamında faaliyet gösteren bir şirket. En batıdaki fabrika Şarköy'de, en doğudaki Diyarbakır'da. 81 ilde 82 depodan satış yapılıyordu. 2005 sonuna kadar o depolarda kalabilirdik. Ama kendi depolarımızı kurduk, 104 ana distribütörle anlaştık. Burada 35 yıldır çalışan insanlar var. Philip Morris Coca Cola, P&G, Unilever'den ekibe katılanlar var. Bilgi ve tecrübe ile özel sektör mantığını birleştirdik.