THY'nin kârı tehlikedeymiş!
Geçen hafta, THY'nin yeni mil programı ile yüz binlerce kişiyi mağdur ettiğini örnekleriyle gündeme getirmiştim. Konuya devam etmeye kararlıyım. Bugün köşemi Kamil Özbasan adlı okuyucuma terk ediyorum. Özbasan ile THY yetkilileri arasında geçen diyalog, THY'nin tüketici haklarıyla zerre kadar ilgilenmediğini gösteriyor. Önce, THY'den Özbasan'a gönderilen açıklamayı okuyalım: "Siz değerli üyelerimizden gelen talepler doğrultusunda, 15 Aralık 2003 tarihi itibariyle iç hat uçuşlarımızda, 22 Ocak 2004 itibariyle de dış hatlar uçuşlarımızda Miles&Miles ödül biletlerinde yer kısıtlamalarının kaldırılması ve hem iç, hem de dış hat uçuşlarımızda, herhangi bir yer kısıtlaması olmaksızın ücretli biletli yolcular yer bulduğu takdirde ödül, refakatçi bilet ve upgrade rezervasyonlarınız için de yer bulma imkânı sunulması, çoğu havayolunun ödül biletler için özellikle yüksek sezonda uyguladığı ambargonun Miles&Miles Programı dahilinde uygulanmaması gibi nedenler doğrultusunda program başlangıç tarihimizden bugüne kadar geçen 3 yıl içinde hep aynı kalan Ödül Bilet Mil Değerlerimiz, yönetimimizin almış olduğu karar ve Ortaklığımızın kârlılığını sürdürebilmek amacıyla hat yoğunluğu ve ücret faktörleri dikkate alınarak güncellenmiştir." (İznini almadığım için THY yetkilisinin ismini kullanmadım) Özbasan'ın verdiği yanıt ise şöyle: "Kart kullanıcıları kartlarını, mil biriktirme işlemi yaparken çok doğal olarak mevcut mil ödül tablosunu dikkate alarak kullandılar ve salt o amaçla kullandılar. Bu ödülün maddi bir değeri olduğuna ve bilet değeri kadar maddi bir bedeli (hukuken mülkiyet hakkını) ifade ettiğine hiç kuşku yoktur. Şimdi siz kalkıp insanların biriktirdiği paranın yarısını "geri aldım" derseniz, bu davranış ticari etiğe uymadığı gibi, böyle tek taraflı bir tasarruf hiçbir hukuk sistemince de himaye görmez. THY olarak siz böyle bir değişikliği ancak, aşağıdaki iki şartı birden yerine getirerek yapabilirsiniz. a- Sadece bundan sonra toplanacak miller için, b- Ve makbir geçiş süreci (minimum 3 ay) tanımak suretiyle. Eğer, bu iki şartı birlikte yerine getirerek bu işlemi yapmazsanız, bilin ki bu işlem, yargıda tüketiciler karşısında kurumunuzu ciddi bir tazminat ile başbaşa bırakacaktır. Bizden uyarması. Bu uyarıyı ciddiye alıp almamak kurumunuzun sorumluluğunda." Konu hakkında bana ulaşan görüşleri ve tepkileri, bugünden itibaren bu köşede yayınlamaya başlayacağım. Düşünebiliyor musunuz, THY 'kârlılığımı sürdüreceğim' gerekçesiyle, insanların yıllardır biriktirdiği millerin ekonomik değerini tek taraflı devalüe ediyor. Yok sayıyor. Gelecekte yeni mil değerlerinin değiştirilmeyeceğini kim garanti eder ki? THY'ye sormak lazım; Madem zarar söz konusu, neden mevcut mil programını Shop&Miles sahiplerinin kullanmasına (240 bin kişi) müsaade ettiniz? Ve bu kredi kartının sahibi olan Garanti Bankası'ndan neden yıllık 20 milyon dolar alıyorsunuz? Hadi diyelim, hesap kitap yapamadınız. Bunun cezasını neden tüketicilere çıkarıyorsunuz? Ulusal havayolu şirketi olmanız, size geçmişe dönük, müşterilerinizin aleyhine uygulama yapma hakkı veriyor mu?
|