kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
1 Şubat 2009, Pazar
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

Fala bakan Cumhuriyet kadını

EVRİM ALTUĞ / SABAH - FOTOĞRAFLAR: ERKAN SEVENLER
31.01.2009
Leyla Gediz, Takipçi sergisiyle mezun olduğu St. Georg Avusturya Lisesi'ne döndü. Sergi, Gediz'in merhum edebiyat hocası Mahmedet Şahinler'i işliyor..
Ressam Leyla Gediz, son döneme ait dokuz ayrı yapıtını, mezun olduğu İstanbul Karaköy St. Georg Avusturya Ticaret Lisesi'nde sergiliyor. Gediz'in 'Takipçi' adını verdiği, 14 Şubat'a kadar devam eden sergisinin kendisi için anlamı derin. Galerist'in katkılarıyla hazırlanan sergi, ressamın 2006-2009 arasında ürettiği Bizlere Edebiyat, Kayakçı, Cumhuriyetçi, Türk Kadını, Takipçi 1-2, Sınav, Takım ve N'aber adlı, farklı biçimsel çeşitlilikte çalışmalarını kapsıyor. Okulun girişindeki St. Georg Galerie'de iki ayrı salona dağılan eserler, Gediz'e fikirleri ve kişiliği ile yol gösteren merhum Edebiyat Öğretmeni Mahmedet Şahinler'in anısına hazırlanmış. Gediz, sergiye adını veren Takipçi adlı portrede, babasına da hocalık etmiş, 40 yıllık eğitimci Şahinler'in gözbebeklerinin yerine kendi gözbebeklerini yerleştirerek, bir yönüyle hocasının 'takipçisi' olduğunun ipuçlarını da mekâna / tuvale 'gizlemiş'. "O burada yoksa da, ben varım. Mücadele bitmedi, benim de inandığım birtakım doğruların sözcülüğünü ben devralacağım," diyen sanatçı daha sonra, hocasının cenazesinde dağıtılan ve yakalara iliştirilen küçük fotoğraftan yola çıkarak ürettiği bu portreye bir Şahinler portresi daha ekleyerek, eseri iki yılda tamamlanan bir 'ikili tuval'e (diptik) dönüştürmüş. Gediz ayrıca, bu 'iliştirilme' unsurunu, galeriye bıraktığı sınırlı sayıdaki 'plastik çıkartma'larla da zenginleştirmiş. Açılmamış kahve fallarından 'Mahmedet Hanım'ın bir Cumhuriyet mitinginde çekilmiş fotoğrafından hareketle oluşturulan 'şablon' suretine uzanan irili ufaklı bu çıkartmalarda da, merak edenlere, ilginç ve yoğun pek çok görsel ipuçları yer alıyor.

GERÇEĞİ SELAMLAYAN HAYAL
Hocasının aile arşivine ulaşan ressam Gediz, tüm görsel ve yazılı birikimden elediği izlenim ve yorumlarla, serginin temel taşlarını inşa ediyor. Örneğin, Mahmedet Hanım'ın 1960'larda Uludağ'da kayak yaptığı sırada çekilmiş bir fotoğraftan çok etkilenmiş, ressam Gediz. Bunu o yıllar için bir kahramanlık olarak algıladığını söyleyen sanatçı, sergisinde ayrıca hocasının kürek çektiği sırada, bir kadın olarak zorlandığı bir anda çekilmiş bir fotoğrafını da yeniden tuvalde yorumlamış. Gediz, "Mahmedet Hanım'ın güçlüklere göğüs geren, mücadele eden yönü beni hep kendisine çekti," diyor. Sanatçı bu eserinde ayrıca, "Bizlere Edebiyat" ifadesine de yer vermiş ki, bu kelimenin de temelinde, Mahmedet Hanım'ın öğrencileri için hazırladığı seçkidergi bulunuyor. Gediz'e göre sergi bir biçimde Mahmedet Hanım'ın hayatının bir hikâyeye dönüşmüş olması bakımından özel yön taşıyor. Sanatçı, "Sergiye baktığımızda, onu her anışımızda yaşam hikâyesini yeniden yazıyoruz, onu gördüğümüz anlarla ilgili detaylar da yine gizemli ve merak uyandırıcı kalıyor, bu nedenle o da bir hikâyeye dönüşüyor," diyor. Leyla Gediz ayrıca sergideki Türk Kadını adlı desenle de, her daim 'akılcı'lığı ve dirençli karakteriyle tanıdığı entelektüel hocası, Cumhuriyet kadını Mahmedet Hanım'ı kahve falına bakarken, dalgın bir şekilde betimlemiş. Bu desene temel olan fotoğrafı gördüğünde, içinden "Yakaladım seni Mahmedet!," dediğini gizlemeyen ressam, kahve falı esnasında bile Mahmedet Hanım'ın kendine dönük, içten ve sevimli halini yansıtabildiği için mutlu olduğunu "Benim için kahve falına bakan Mahmedet Hanım, Türk kültürünü, geleneği ve aidiyetini temsil ediyor. Mahmedet Hanım da, büyük çerçeveden baktığımızda, sadece kendisiyle değil, Türk kadının varlığı adına da dikkat çekiyor," diyerek açıklıyor. Sergide ayrıca, okulun karatahtası ile sınav formlarına gönderme yapan çalışmalar da var. Gediz bu işler üzerinden, okulun öğrencileriyle de bir diyaloğa girmek istediğini belirtiyor.