kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 15 Ocak 2008, Salı
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Elektronik sigara reklamına yasak

Yeni Haber
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Reklam Kurulu, elektronik sigara reklamlarını yasakladı.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'ndan yapılan yazılı açıklamaya göre, üyelerinin 16'sı sivil toplum kuruluşlarından, 13'ü de kamu kurumlarından oluşan Reklam Kurulu, bugün yaptığı toplantıda, elektronik sigara ilan ve reklamlarının durdurulmasına karar verdi.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Reklam Kurulu, elektronik sigara ile ilgili reklam ve ilanların 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Yasasının, Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğinin ''Reklamlar kamu sağlığını bozucu nitelikte olamaz'' hükmüne aykırı buldu.

Kurul, aynı ilan ve reklamların, Tüketicinin Korunması Kanunun ''Ticari Reklam ve İlanlar'' başlıklı 16. maddesine aykırı olması nedeniyle durdurulmasını kararlaştırdı. Reklam Kurulu Başkanı Özcan Pektaş yaptığı yazılı açıklamada, Kurulun bugün gerçekleştirdiği toplantısında elektronik sigara ile ilgili verilen ilan ve reklamların ele alınarak karar bağlandığını bildirdi. Pektaş, Reklam Kurulu'nun elektronik sigara ile ilgili ilan ve reklamların 1262 sayılı ''İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu'' kapsamında, Sağlık Bakanlığı bünyesindeki Bilimsel Danışma Kurulu'ndaki değerlendirilmesinde, elektronik sigaraların ciddi rahatsızlıklara sebep olabilmesi ve bağımlılık yapma riski dolayısıyla halka tanıtımının yapılmasının söz konusu kanunun 13. Maddesi uyarınca mümkün olmadığını, ayrıca bu konuda Sağlık Bakanlığı'ndan gerekli iznin de alınmadığının anlaşıldığını kaydetti.

Özcan Pektaş, bu ürünlerin içermiş olduğu nikotin maddesi nedeni ile nikotin kartuşlarının tıbbi ürün, aktif maddeyi vücuda verme aracı olan cihazların ise tıbbi cihaz statüsünde ele alınmasının, bu şartları karşılasa veya nikotinsiz şekli ile olsa bile 4207 Sayılı ''Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanun''un 3. Maddesinde ifadesini bulan yasakların ihlal edildiği anlamı taşıdığını bildirdi.

YANILTICI BİLGİLER VAR


Pektaş, bahse konu reklamlarda yer alan ''Tamamen zararsızdır, sağlığınıza hiçbir zararı yoktur, hiçbir yan etkisi yoktur, Dünya Sağlık Örgütü'nün desteklediği sigarayı bıraktırmaya yardımcı yöntemler içerisine girmiştir, kartuşun içerisindeki sıvı zararsız nikotindir'' ibarelerinin, bilimsellikten uzak ve yanıltıcı olduğu, söz konusu iddiaları ispatlayacak hiç bir bilimsel verinin Sağlık Bakanlığı'na ibraz edilmediğini kaydetti.

''ELEKTRONİK SİGARANIN İÇERDİĞİ NİKOTİN HAYATI TEHDİT EDİYOR''

Ayrıca, elektronik sigaranın içerdiği nikotinin, özellikle kalp damar sistemi üzerine oldukça zararlı olabilen bir madde olduğu, kalp krizi ve felç gibi hayatı tehdit edebilen ciddi durumlara yol açabildiğini belirten Pektaş, yine bu ürünlerin reklam ve ilanlarında, ''Sigara içilmeyen uçak, otobüs, sinema gibi kapalı yerlerde bile rahatlıkla içilebileceği'' şeklindeki ifadelerle sigara ile ilgili yasakların ihlal edildiğini, aynı reklam ve ilanlarda ''elektronik sigarının her yerde keyifle içilebileceği ve bırakma yerine içmeye devam edilebileceği'' şeklindeki tanımlarla sigara içimini teşvik edici mahiyet kazandığına da dikkat çekti.

Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin Kamu Sağlığı başlıklı 17. Maddesinin ''Reklamlar, kamu sağlığını bozucu nitelikte olamaz'' hükmüne aykırı olduğuna da vurgu yapan Pektaş, şunları kaydetti: ''Radyo ve Televizyon Yayınlarının Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmeliğin 14. maddesinde yer alan, ''Sigara, tütün ürünleri ya da alkollü içki markalarını veya bunları çağrıştıracak her türlü görüntü ve sese her ne suretle olursa olsun, hiç bir program içerisinde yer verilemez'', 21. maddesinde yer alan, ''kuruluşlar aşağıda sayılan mal ve hizmetlere ilişkin reklam ve tele-alışveriş yayını yapamazlar (...b- sigara ve diğer tütün ürünleri ile bunlarla aynı isimde olan veya bunları çağrıştıran ürün ve hizmetler)'' hükümlerine aykırılık teşkil ettiğini tespit etmiştir. Bu çerçevede, Reklam Kurulu, elektronik sigara reklamlarının, 4077 Sayılı ''Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un'', Ticari Reklam ve İlanlar başlıklı 16. Maddesine aykırı olduğuna ve söz konusu reklamların durdurulmasına karar vermiştir.''

Konu ile ilgili soruları da yanıtlayan Pektaş, durdurma kararının söz konusu ilan ve reklamların yasaklanması anlamı taşıdığını, çünkü bu karar ile bundan böyle elektronik sigara'ya ilişkin bu tür ilan ve reklamlarını verilemeyeceğini bildirdi.

(AA)