Kafamıza vura vura ihracatı öğretiyorlar
Yunanistan'da İdashellas adıyla mağaza aşan İdaş'ın Genel Müdürü Mustafa İşeri, "Türkiye ihracatla gol atacak. Başka şansı yok" dedi
Türkİye yatak pazarının yüzde 25'ine sahip İdaş yatakları yurtdışı pazarlarını keşfe çıktı. İdaş Genel Müdürü Mustafa İşeri, "Bakan Kemal Derviş doğru söylüyor, Türkiye ihracatla gol atacak, başka şansı yok. Ardı ardına yaşanan siyasi-ekonomik krizler 'başımıza vura vura' ihracat yapmayı öğretiyor" dedi.
Yıllarca kolayı seçerek iç piyasada kendi yağlarıyla kavrulduklarını söyleyen İşeri, 2001'de 400 bin dolar olan ihracatlarını, 2002'de 3 milyon dolara çıkarmayı planladıklarını, ve bu yolda üretim stratejilerini tamamen ihracatı canlandırmak üzerine değiştirdiklerini kaydetti.
Krizlerin kendilerine zorla çizdirdiği yeni rotaları dahilinde, ihracatın her türlüsünü makbul gördüklerini belirten İşeri, kısa ihracat geçmişlerini şu sözlerle özetledi: "Markaya üretim, marka oluşturma ve parça ihracatı olmak üzere üç ayaklı bir ihracat sürdürüyoruz. Toplam altı ülkeyle değişik bağlantılar kurduk. Önce İsrailli bir firmayla anlaştık. Kendi markaları altında yapacağımız fason üretim için yalnızca gelecek seneye yönelik 1 milyon dolarlık sipariş gelmesi bizi cesaretlendirdi. Ardından Danimarka, Almanya ve İtalya ile de aynı tipte ihracat bağlantıları kurduk. Ayrıca Almanya ve Danimarka'dan parça üretmemiz için talep geldi."
İşeri, yurtdışında paylaşılmış olan bir pastadan pay kapmanın kolay olmadığını belirterek, "Önce yabancıların markaları altında veya parça bazında ihracat yaparak müşteriyi tanıyacağız. Gerçi şimdiden Yunanistan'da İdashellas adıyla, Almanya'da showroomlarda ve Hollanda'da İdaş olarak tanınmaya başladık bile ama ihracat meyvelerimizi kısa vadede fason ve parça ihracatından bekliyoruz" şeklinde konuştu.
İşeri, "Üretim için şart olan hammaddeyi dışarıdan getiriyorsunuz, dolayısıyla bir döviz çıktınız var. Bir de ülkede ciddi bir kur riski var. Bu durumda değil büyümenin, ayakta kalmanın tek yolu ihracat" dedi.
Maria İNANDI
|