kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
29 Mart 2009, Pazar
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak Buzz
 
24 Saat
24 Saat
İnternet üzerinde nostaljik saatler geçiren kullanıcıların sayısı artıyor.

Facebook, artık orta yaşın gözdesi

KAYA GENÇ
28.03.2009
Beş yıl önce başlayan Facebook projesi, 170 milyon kullanıcının günlük buluşma mekânına dönüştü. Ama Facebook eski heyecan verici günlerinden uzaklaşıyor mu?..
Yıl 2000, Berkeley mezunu iki tip (Jim Young ve James Hong) yolda bir kadın görürler. Aralarında şu diyalog geçer: "Güzel kızdı değil mi?" "Yok ya, güzel müzel değildi." Arkadaşların bu anlaşmazlığı bir internet sitesi projesine dönüşür (ikisi de bilgisayar mühendisidir ne de olsa) ve "Am I Hot or Not" (Fıstık mıyım değil miyim?) sitesi bir fenomen haline gelir. mSistem basittir: Herkes birbirinin fotoğraflarına bakıp yorumlarını yazacaktır, böylece gönüller bir olacak, yalnız kalpler kendilerine sevgili yapacaktır.
Yıl 2003, Harvard öğrencisi bir tip (Mark Zuckerberg) bir süre çıkıp ayrıldığı bir kızı kafasından atabilmek, başka meselelerle ilgilenmek için Facemash adlı bir site kurar. Am I Hot or Not'ın bir çeşitlemesi olan sitede Harvard'lı öğrencilerin resimlerini yayımlayan Zuckerberg, "hangisi daha güzel, seçin" diyerek bir nevi internet-güzellik yarışması hazırlar. Üniversitenin bilgisayarlarına gizlice girer ve öğrencilerin resimlerini çalar; Harvard yönetiminin hışmına uğrasa da Facemash'in adı duyulmuştur bir kere.
Facebook'a dönüşen sitenin hikâyesinin gerisini zaten biliyoruz; önce bütün Harvard mezunlarının, ardından lise öğrencilerinin, sonra da davetiye gönderilen herkesin kullanımına açılan Facebook, bugün 700 kişinin çalıştığı, 200 milyona yakın kullanıcısı olan bir internet mucizesi...
Facebook hızla bir 'iş arama' ve 'yaşlı insanların arkadaşlarına torunlarının fotoğraflarını gösterme' sitesine dönüşüyor. Facebook'un 'şu anda ne yapıyorum' kutusuna havalı şeyler yazan gençlerin yerini de şaşırtıcı biçimde anne-babaları alıyor.
Facebook'un bilgi ve fotoğraf paylaşımı özelliklerinden faydalanan kullanıcımız, yıllar sonra liseden bir arkadaşıyla bir alışveriş merkezinde karşılaştıklarında onların e-mail adreslerini sorup ezberlemeye çalışmak yerine, eve dönüp Facebook'tan arkadaşıyla hemen temasa geçebilir. Üstelik 'haydi fotoğraf albümlerini çıkarıp eski günleri analım,' havasında bir nostalji seansı da Facebook üzerinden başlatılabilir. İlk başta biraz da çöpçatanlık amacıyla hazırlanmış 'fotoğraf yorumları' bölümü de böylece 'bak o günlerde ne kadar mutluymuşuz, aah ah,' yorumları tarafından işgal edilir.
Bir yandan Facebook herkesin hayatında bir biçimde yeri olan eski arkadaşlarla, eski hatıralarla iletişimde olma imkânını bize sunuyor. Ama bir yandan da gittikçe bu işlevinden ibaret hale geliyor. Adı gibi, 'yıllık' karıştırmaktan farklı bir işlevi kalmazsa, Facebook yine böyle popüler olur mu? Gençler arasında olmaz. Bu yorumlarımızı sağlamak için Facebook'un kullanıcı 'demografisine' baktık...

0-17 YAŞ
2007'de 3 milyon 800 bin olan 0-17 yaş arası Facebook kullanıcısı sayısı, 2008'de 4 milyon 378 bine çıktı. Yüzde 14.8 artış var.

18-24 YAŞ
İşte Facebook'u en çok kullanan yaş grubu... 12 milyon 300 bin kişilik bu ekip, 14 milyon 258 bin kişiye çıkmış. Büyüme oranı yüzde 15.6.

25-34 YAŞ
Orta yaşa yaklaşıyoruz... İki milyon 826 binlik kullanıcı sayısı, 2008'de yüzde 97.6 büyüme gösteriyor, beş milyon 584 bine çıkıyor.

35-54 YAŞ
Şimdi sıra asıl 'patlama'ya geldi; 35-54 yaş arası Facebook kullanıcıları 2007'de sadece 680 bin kişiyken yüzde 172'lik bir artışla iki milyon sınırına yaklaşıyor.

55 VE ÜZERİ
Keza 55 yaş üzeri Facebook kullanıcıları sayısı da 164 binden 324 bine çıkarak yüzde 97.1'lik artış göstermiş.