Giriş Saati : 09.02.2009 13:11 Güncelleme : 09.02.2009 22:26
İzmir Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Celil Anık, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının ''Türkiye'deki 72 bin taksinin 2 yılda güvenlik kabini olanlarla değiştirilmesi'' yönündeki projesinin, taksi olarak kullanılan binek araçlar için uygun olmadığını savundu.
Celil Anık, yaptığı açıklamada, güvenlik kabini sisteminin bazı Avrupa ülkelerinde uygulandığını ve son derece yararlı olduğunu, ancak Türkiye'de uygulamaya geçmeden önce taksici esnafıyla görüşülerek bazı tereddütlerinin giderilmesi gerektiğini söyledi. Türkiye'de taksilerin yüzde 80'inin binek otomobil, yüzde 20'sinin hafif ticari araçlardan oluştuğunu belirten Anık, şöyle konuştu:
''Güvenlik kabini sisteminin binek araçlarda kullanılması halinde bazı sorunlar yaşanacaktır. Ülkemizde taksi olarak kullanılan hafif ticari araçların içi geniş olduğu için güvenlik kabini sistemi konulduğunda herhangi sorun yaşanmaz. Ancak binek tipi araçlarda sistem, ön ve arka koltukları iyice daraltacaktır. Taksinin kullanım alanı küçülecektir. Bu da taksinin şoförü ile yolcuyu rahatsız edecektir.'' Güvenlik kabini sisteminin Türkiye'deki taksilerde uygulanmasının 5-6 yıl önce de gündeme geldiğini ifade eden Anık, şunları kaydetti:
''Yaptığımız araştırmada, güvenlik kabini sisteminin binek araçlarda kullanılmasının söz konusu olmadığı ortaya çıktı. Bu sistemin uygulanabilmesi için binek araçlara uygun ve çok yer kaplamayan güvenlik kabinin bulunması gerekir. Şu anda Avrupa ülkelerindeki taksilerde kullanılan güvenlik kabinlerinin hiçbiri, ülkemizdeki binek araçlar için uygun değil.''
Sanayi ve Ticaret Bakanlığının taksi olarak kullanılan binek araçların hafif ticari araçlarla değiştirilmesi ve hepsine güvenlik kabini konulmasıyla ilgili çalışma yürüttüğünü öğrendiklerini söyleyen Anık, taksici esnafının araçlarını değiştirmesi için tek seferliğine ÖTV ve KDV alınmamasının planlandığını belirtti. Tüm taksilerin hafif ticari araçlardan oluşmasını da sakıncalı bulduklarını bildiren Anık, şöyle devam etti:
''Türkiye'deki taksilerin yaklaşık yüzde 90'ı, sokak aralarında ve ana caddelerdeki iş yerlerinin önlerinde bulunan duraklarda hizmet vermektedir. Ve bu duraklardaki taksilerin yüzde 80'i binek otomobillerdir. Bunların hafif ticari araçlarla değiştirilmesi halinde, esnaf haklı olarak şikayet edecektir. Çünkü taksi olarak kullanılan otomobillerin hacmi ve kapladığı yer küçüktür. Hafif ticari araçlar ise bu otomobillerden oldukça büyük. Ülkemizdeki tüm taksilerin hafif ticari araçlardan oluşması bizce uygun değildir.''
Anık, taksi olarak kullanılan hafif ticari araçlara güvenlik kabini sisteminin konulabileceğini, binek tipi otomobillere ise uydu takip sisteminin yerleştirebileceğini, bunun da güvenli olduğunu savundu.