Kaliteli bir gazete peşinde gündelik telaş içinde üreyen en sinsi virüs, metinleri bozan tashih virüsü. Baş etmek için ısrar gerekir. Sayfaya sızan bir deforme haber üzerine sıkı bir tarama yaptık.
Kaliteli bir gazete için pek çok unsurun yan yana gelmesi, yerli yerine oturması gerekir. Sadece el boyamayan bir kâğıt yetmez. O kâğıt sayfalar üzerine iyi işlenmiş, sağı solu iyi denetlenmiş, düzgün yazılmış haberlerin; özene bezene seçilmiş fotoğrafların, renk ayrımı titizlikle yapılmış grafiklerin, karikatür ve desenlerin yerleştirilmesi...
Baş sayfada gündemi sımsıkı yakalamış ana haberlerin görünmesi...
İçinde haber unsuru taşıyan çarpıcı yorumların da öne çıkarılmış olması...
Baskıların zamanında yetişmesi... Dağıtım noktalarına muntazam ulaşması...
Bunlar ve benzeri pek çok unsurun başarıyla buluşması gerekir.
Bütün bunları ne kadar iyi buluşturursanız buluşturun...
Çoğu kez zaman baskısı nedeniyle sayfalara kadar bazı "tashih" hatalarıyla ulaşabilen haberler, o bozuk dille çıkarsa...
Tashihler gözden kaçarsa...
O zaman SABAH okurları da çileden çıkıyor.
Son iki haftayı asistanım Şebnem'le beraber, gazetenin "tashihleri" ne durumda, tarayarak geçirdik.
Bize alarm işaretini veren, 15 Ocak tarihli
SABAH'ta
Ekonomi sayfalarından birinde yer alan, Apple ile ilgili bir haberdi.
Hatasız tek yanı,
Apple'ın CEO'su Jobs Hazirana Kadar Görevi Bıraktı şeklinde yerleştirilmiş başlığıydı.
İki uzun paragraftan oluşan haber metninde tam 10 adet "tashih" yer almaktaydı.
Okumak eziyete eşdeğerdi.
Metnin günün sıkışıklığı içinde alelacele sayfaya yetiştirildiği aşikâr.
Ama bunun okura karşı savunulacak hiçbir yanı yok.
Çünkü
SABAH markasının "eşittir" ifadesi karşılığında "kalite" yazıyor.
Bunun üzerine sayfaları sıkı takibe aldık.
Sonuç?
Sevindirici.
Ocak ayının ikinci yarısından bu yana, gazetede gözle görünür, okuru çileden çıkarıcı "tashihler" pek görünmüyor.
Olanlar da dağınık ve tek tük.
Şunu hemen belirteyim: Tashih hatası sıfır gazete çıkartmak mucize gib i bir şey.
Le Monde gibi metinlerin sekiz aşamada denetlendiği bir gazetede bile her gün, ombudsmanın verdiği bilgiye göre, ortalama 20-30 hata çıkıyor.
Başarı en aza indirip devamlı orada tutabilmekte.
Bu titizliğin sürmesi
SABAH kalitesi için çok önemli.
Hedef, daha fazla "tashih" içeren (erken baskı saati nedeniyle) ilk baskılarda da sıkı bir arıtmanın yapılabilmesi.
Okur memnuniyeti öncelikle bu özenli teknisyenlikten geçiyor.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir.
Ayrıntılar için lütfen
tıklayın
Yayın tarihi: 9 Şubat 2009, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2009/02/09//baydar.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2009, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.