kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
8 Şubat 2009, Pazar
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak Buzz
 
24 Saat
24 Saat

Z3'ün yaratıcısı şerit değiştirdi

KAYA GENÇ
07.02.2009
BMW'nin baş tasarımcısı Christopher Bangle istifa etti. Z3, Mini, 7 serisi gibi efsanevi modellerde imzası olan Bangle'ın hayranı da çoktu, düşmanı da... Onun gidişiyle bir dönem de kapanmış oldu..
Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden BMW Group'un baş tasarımcısı Christopher Bangle geçtiğimiz salı günü görevinden istifa edince otomobil dünyasında büyük bir şaşkınlık yaşandı.
Yaptığı açıklamada 'otomotiv dünyasından farklı alanlarda tasarım merakının peşinden koşmaya karar verdiğini,' anlatan Bangle'ın istifası kimilerini sevindirirken pek çok BMW meraklısını da üzdü. Liderlik ettiği tasarımcılar grubuyla gelecekteki BMW modellerinin tasarımına şekil veren 52 yaşındaki Bangle, BMW'nun Z3, Z4, 7 serisi gibi çok ses getiren modellerinden sorumluydu. BMW otomobil tasarım bölümünden Adrian van Hooydonk'un Bangle'ın yerine geçeceği ise kesinleşti. Peki Bangle'ı sevmeyenler onu neden sevmiyordu? Bangle BMW Group'un baş tasarımcısı olarak yalnızca BMW'nun değil Rolls-Royce ve Mini arabaların da tasarımında karar verici bir konumdaydı. Ohio doğumlu tasarımcı kariyerine Opel'de başlayıp Fiat'a geçmiş ve burada Fiat Coupe'yi yaratmıştı. Z9 Gran Turismo gibi konsept modelleriyle adından söz ettireceği BMW'ye ise 1992'de geçti. Kısa sürede cesur tasarımlarıyla isim yaptı, buna karşın onu sevmeyenler de hep oldu. Öyle ki 'bangle butt' ('bangle arkalı') lafı araba endüstrisinde arka kasası büyük arabalarla alay etmek için kullanıldı. Düşmanlarına göre kaba, yüzeysel ve BMW'nin şanlı tarihini mahveden biriydi o.
2010'a kadar Bangle imzalı arabalar BMW fabrikalarında üretilmeye devam edecek.
Zenginlere yönelik araba üretiminde Mercedes'i sollayarak BMW'nun dünya lideri olmasını sağlayan tasarımcının gidişinden sonra hakkında pek çok yorum da yapılır oldu.
Renault'dan bir yetkili arabalarında kullandığı yüzeylerin derinlikten yoksun olduğunu ve arabalara güzellik katan 'kaslı' görüntüyü sağlamadığını söylüyordu ondan bahsederken. İnternette BMW'ya gönderilmiş bir protesto mektubunda ise "BMW'yu seven ama 7 serisinden nefret eden" kullanıcılar şöyle diyor: "Rüyalarımızın arabalarını tasarlamaya devam edin ama Chris Bangle'ı kovun ve muhteşem BMW'larınızın canına okumasına artık izin vermeyin." New York Times'a göre kendi kuşağının en çok etki yapan tasarımcısı o ama başka insanların ne dediğine hiç aldırmadığı da biliniyor. 2001 yılında 7-serisi sedan modelleri Frankfurt otomobil fuarında olay yaratmıştı. Arabanın arka tasarımından nefret edenler arasında 7-serisini tüm zamanların en kötü 50 araba modelinden biri seçen Time dergisi de vardı.
Bangle'ın araba tutkunlarının uzlaştığı başarısı ise kuşkusuz yeniden tasarladığı Mini'ydi. Artık ikonlaşmış orijinal Mini Cooper'ı günümüze uyarlarken öylesine ustaca davranmıştı ki bir anda araba Avrupa ve Türkiye'de sokakları doldurmuştu. 'Bangle etmek' lafı otomobil aleminde 'mahvetmek' anlamına gelmiş olsa da Wired dergisindeki bir anket herkesin aynı fikirde olmadığını gösteriyor.
Buna göre onun "yıllar önce kovulması gereken yeteneksiz bir sahtekâr" olduğunu yalnızca yüzde 32'lik bir kesim düşünüyor. Okurların geri kalanına göre o "moronlar tarafından eleştirilen, değeri anlaşılmamış bir deha."
Haberin fotoğrafları