kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
21 Aralık 2008, Pazar
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
Onur Yanık

Kriz lüks markaların hissesini düşürdü ancak değerini asla!

SİNAN ÖZEDİNCİK
SİNAN ÖZEDİNCİK
20.12.2008
Lüks pazarı 250 milyar euroluk bir dünya. Krizde herkesin merak ettiği gibi lüks markaların borsa hisseleri yerlerde sürünse de marka değerlerinde pek değişiklik yaşanmadı..
Kriz başladığında ilk merak edilen konulardan biri oldu lüks markalar. Satışları düştü mü yoksa 'creme de la creme' harcamaya devam mı ediyor? Aslında halka açık hisselerine bakılırsa durum vahim. Mesela lüksün en değerli markası Louis Vuitton cirosunu artırmasına karşın ABD borsalarındaki hisseleri krizden bu yana yüzde 50'nin üzerinde eridi. Son yirmi yılda yüzde 450 büyümüş dünya lüks pazarı kuyruğu dik tutmaya çalışsa da tüketim dünyasının çatısı krizin nefesini ensesinde hissediyor. Özel jet alımları iptal ediliyor, lüks alımını kısılıyor. Marka değerleri henüz erimiş görünmese de piyasa değerleri yerlerde sürünen Prada, Gucci, Louis Vuitton gibi devler, çareyi geçmişte olduğu gibi gelişmiş ülkelerde değil petrol zengini Körfez, Rusya ve milyoner ve milyarder sayısı hızla artan Çin, Hindistan gibi ülkelerde arıyor.

LÜKS PAZARI YÜZDE 450 BÜYÜDÜ
Türkiye'de lüks pazarlama iletişimi ajansı olarak kurulan Yirmibirgram'ın; faaliyet raporları, Interbrand ve üyesi olduğu Luxury Board'un yıllık zenginlik raporundan derlediği rakamlar ise bize lüks markalar konusunda oldukça çarpıcı sonuçlar ortaya koyuyor. İşte veriler:

* Dünyanın en değerli lüks markası Louis Vuitton'un marka değeri 12.5 milyar eurodan 15.4 milyar euroya yükseldi. Ancak ABD borsalarında işlem gören hisseleri (ADR) Lehman Brothers'ın iflasının yaşandığı 15 Eylül'den bu yana 30 dolarlardan 13 dolara kadar geriledi. Bloomberg verilerine göre hissesindeki son 1 yıllık kayıp yüzde 64. Benzer durum en değerli lüks marka kategorisine giren diğer şirketlerde de yaşanıyor.

* En değerli lüks markalar sıralamasında da önemli değişiklikler göze çarpıyor. İlk dört sıra (Louis Vuitton, Gucci, Rolex ve Channel) geçen yıla göre değişmediği gözleniyor. Beşinci sıraya ise Porsche oturdu. Hermes ise bir sıra gerileyerek 6'ncı sıraya düştü. Ancak yine de marka değerini artırmayı başardı. Prada ise ilk 10'a dahil olmayı başaran markalardan. Geçen yıl ilk 15'te yer bulamayan Ferrari ise 11'inci sırada.

* Son yirmi yılda, global lüks pazarı yüzde 450 büyüdü. Pazarın yıllık büyüklüğü 250 milyar Euro civarında. Bunun 190 milyar eurosu giyim, kozmetik, saat, mücevher ve içki-tütün ürünlerine harcanıyor.

* Lüks tüketiminde Avrupa kıtası birinci konumda. Onu ABD, Japonya ve Asya (Japonya hariç) izliyor.

* Lüks düşkünleri en çok içki ve puro, sigara gibi tütün mamullerine para harcıyor. 250 milyar euronun 80 milyarını keyifle içip, tüttürüyorlar.

* Hazırgiyime 20 milyar euro harcayan zenginler güzel kokmak ve görünmek için parfüm-kozmetik ürünlerine 30 milyar euro akıtıyor.