Giriş Saati : 20.10.2008 13:13 Güncelleme : 21.10.2008 00:11
TBMM'ye sunulan 2009 mali yılı bütçe tasarısında merkezi yönetim bütçe harcamalarının büyüklüğü 262.1 milyar, bütçe gelirleri 220.6 milyarı vergi olmak üzere 248.1 milyar YTL, bütçe açığı 14 milyar YTL olarak öngörüldü.
2009 yılı GSYH'si 1 trilyon 111 milyar 438 milyon YTL, büyüme oranı da yüzde 4 olarak hedeflendi.
MEMUR ZAM ORANI YÜZDE 4
Devlet memuru ve kamuda çalışan sözleşmelilerin maaşlarına, 2009 yılının ilk 6 ayı için yüzde 4, ikinci 6 ayı için de yüzde 4.5 zam yapılacak. TBMM Başkanlığına sunulan 2009 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Tasarısına göre, Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinin, mal ve alım hizmet alım giderleri ile ilgili tertiplerinde yer alan ödeneklerinden yılı içinde harcanmayan kısımları, hizmetin devamlılığını sağlamak amacıyla ödeneklerinin yüzde 30'unu aşmamak üzere, ertesi yıl bütçesine devren ödenek olarak kaydetmeye Maliye Bakanlığı yetkili olacak.
Tasarıya göre, 2009 yılında, devlet memuru ve kamudaki sözleşmelilerin maaşlarına Ocak ayında yüzde 4, Temmuz ayında da yüzde 4.5 zam yapılacak. 1 Ocak 2009-30 Haziran 2009 döneminde, aylık gösterge tablosunda yer alan rakamlar ile ek gösterge rakamlarının aylık tutarlara çevrilmesinde uygulanacak aylık katsayı 0,053505, memuriyet taban aylığı göstergesine uygulanacak taban aylığı katsayısı 0,7084, yan ödeme katsayısı 0,016965; 1 Temmuz 2009-31 Aralık 2009 döneminde ise aylık katsayısı 0,05592, taban aylığı katsayısı 0,74348, yan ödeme katsayısı da 0,01773 olarak uygulanacak.
Sözleşmeli personelin ücret tavanı, 1 Ocak 2009-30 Haziran 2009 döneminde 2 bin 809 lira, 1 Temmuz 2009-31 Aralık 2009 döneminde ise 2 bin 935 lira olarak uygulanacak.
TÜİK tarafından 2008 yılı Aralık ayına ilişkin olarak açıklanan 2003=100 temel Yıllık Tüketici Fiyatları Endeksinin, 2008 yılı Haziran ayı endeksine göre değişim oranının yüzde 4'ü aşması halinde, aşan kısmı telafi edecek şekilde 2009 yılının birinci 6 aylık dönemine ait katsayılar ile ücret tavanını yeniden belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkili olacak.
İdarelerin yurt dışı kuruluşlarına dahil kadrolarına görev yapan devlet memurlarının yurt dışı aylıkları, yeni kurlar ve yeni emsaller tespit edilinceye kadar, 2004 yılındaki Bakanlar Kurulu Kararına göre ödenecek.
KADROLAR
Kamu idari, kurum ve kuruluşları; serbest memur kadrolarına 2008 yılında emeklilik, ölüm ve istifa veya nakil sonucu ayrılan memur sayısının yüzde 50'sini geçmeyecek şekilde açıktan veya diğer kamu, kurum ve kuruluşlarından nakil suretiyle atama yapabilecek.
Bu sınırlar içinde memur ihtiyacını karşılayamayacak söz konusu idare, kurum ve kuruluşlardan; yükseköğretim kurumları için 4 bin, diğerleri için ilave 21 bin adet atama izni verilebilecek. Hakim ve savcılık meslekleri ile bu meslekten sayılan Görevlere ve Tıpta Uzmanlık Tüzüğü uyarınca asistan kadrolarına yapılacak atamalar, TSK Personel Kanunu kapsamında veya diğer ilgili mevzuatına göre yapılacak askeri personel atamaları, emniyet hizmetleri sınıfında bulunan kadrolara yapılacak atamalar, Terörle Mücadele Kanunu, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu ile Telgraf ve Telefon Kanunu uyarınca yapılacak personel nakilleri, bu sınırlamanın dışında tutulacak.
Yükseköğretim kurumları; öğretim üyesi dışındaki boş öğretim elemanı kadrolarına, 2008 yılında emeklilik, ölüm, istifa, nakil, eğitimin tamamlanması veya başarısızlık sonucu kurumlarından ayrılan öğretim elemanı sayısının yüzde 50'sini geçmeyecek şekilde açıktan veya yükseköğretim kurumları ile diğer kamu idare, kurum ve kuruluşlarından naklen atama yapabilecek.
Bu sınırlar içinde öğretim elemanı ihtiyacını karşılayamayacak söz konusu yükseköğretim kurumları için ilave 3 bin atama izni verilebilecek. Ancak yeni kurulan üniversitelere verilen atama izninin 500'ü, yurt içinde öğretim elemanı yetiştirmek amacıyla araştırma görevlisi kadrolarına yapacakları atamalarda kullanılacak.
MİLLİ SAVUNMA'NIN PAYI DÜŞTÜ
Bütçe ödenekleri içinde Milli Savunma ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlıklarının payı aşağı çekilirken, Milli Eğitim Bakanlığı'nın payında bir miktar daha artırıma gidildi.
Bütçe ödeneklerinden en büyük payı, yüklü faiz ödemeleri dolayısıyla Hazine almaya devam etti. Hazine'ye 2009 yılı için ayrılan 65 milyar 985 milyon YTL'nin 57 milyar 500 milyon YTL'sinin faiz ödeneği olduğu belirlendi. Toplam bütçe ödeneğinin yüzde 25.6'sı Hazine'ye tahsis edildi.
Ödenek tutarında Maliye Bakanlığı 57 milyar 812 milyon YTL ile ikinci sırada yer aldı. Bunun da 53 milyar 198.6 milyon YTL'liki bölümü cari transferler için verildi.
Toplam bütçe ödenekleri geçen yıla göre yüzde 18 artırılırken, Milli Eğitim Bakanlığı'nın ödeneği yüzde 21.7 artışla 27 milyar 883.7 milyon YTL'ye, bunun toplamdaki payı da yüzde 10.5'ten yüzde 10.82'ye yükseltildi.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nın ödeneği yüzde 8.9 azaltılarak 26 milyar 401 milyon YTL'ye düşürüldü. Bunun toplam ödenekler içindeki payı da yüzde 13.3'ten yüzde 10.3'e indi.
Milli Savunma Bakanlığı'nın ödeneği yüzde 9.5'le genel artışın altında bir oranda artırılarak 14 milyar 532.6 milyon YTL olarak belirlendi. Genel bütçe ödenekleri içinde Milli Savunma'nın payı yüzde 1.08'den yüzde 5.64'e düştü.
Sağlık Bakanlığı'nın ödeneği yüzde 17.5 artışla 12 milyar 720.3 milyon YTL olurken, toplamdaki payı yüzde 5'ten yüzde 4.9'a geriledi.
Emniyet Genel Müdürlüğü'nün ödeneği yüzde 20.3 artırılarak 7 milyar 934.8 milyon, Diyanet İşleri Başkanlığı'nın ödeneği de yüzde 22.8'le genel oranın üzerinde artırılarak 2 milyar 454.3 milyon YTL'ye yükseltildi.
HAZİNE GARANTİSİNİN ÜST SINIRI 3 MİLYOR DOLARA ÇIKIYOR
TBMM Başkanlığı'na sunulan tasarıda, Hazine garantili imkan limiti 2 milyar dolardan 3 milyar dolara çıkarıldı. Bakanlar Kurulu, söz konusu tutarı bir katına kadar artarmaya yetkili bulunuyor.
Hazine Müsteşarlığınca belirlenecek koşullar çerçevesinde ve elde edilecek kaynaklar Hazineye aktarılacak şekilde kamu kurum ve kuruluşlarınca ihraç edilecek sertifika, senet ve benzeri finansman araçlarına sağlanacak garanti tutarı 2 milyar dolar olarak değiştirilmedi.
Bu arada kamu kurum ve kuruluşlarının başlangıç ödeneklerinin yüzde 2'sine kadar olan ikrazen özel tertip Devlet iç borçlanma senedi ihraç limiti, bu ödeneklerin yüzde
TEMMETTÜLER GÖREV ZARARINA MAHSUP EDİLECEK
Hazine'nin pay sahibi olduğu ve 233 sayılı KHK'nin kapsamı dışındaki şirketlerin Hazine'ye tekabül eden temettü tutarlarının tamamı veya bir kısmı, şirketlerin ödenmemiş, sermayesine ya da görev zararı alacaklarına mahsup edilebilecek. Söz konusu mahsup işlemlerine Hazine'nin bağlı olduğu bakan, işlemlerin Hazine'nin teklifi üzerine bütçenin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin niteliklerine göre ilgili devlet hesaplarına kaydettirmeye ise Maliye Bakanı yetkili olacak.
Kamu iktisadi teşebbüslerinin doğmuş ve doğacak görev zararı alacakları ile Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında üretilen şekerin, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş.'nin özelleştirme programına alındığı tarih itibarıyla sözleşmesi ve bağlantısı yapılmış olan dahilde işleme rejimi kapsamındaki satışlarıyla ihracatından doğan veya doğacak görev zararları ve TMO'nun doğmuş ve doğacak görev zararı alacakları, avans olarak Hazine bütçesinde bu amaçla öngörülen ödeneklerden karşılanıyor.