Bazı okullardaki sınıfların kalabalıklığı ciddi bir sorun. İşte bir örnek. Avcılar'da 50 bin nüfuslu ve tamamı kaçak yapılardan oluşan Yeşilkent mahallesi. Aslında imar planında fuar alanı olarak ayrılan ruhsatlı bir tek yapının bile bulunmadığı bu mahallede okullar da kaçak. Mahallede iki tane ilköğretim okulu var. Seyit Onbaşı ve Nihat Çandarlı İlköğretim Okulları. Birinde öğrenci sayısı 2 bin 600, diğerinde 4 bin 100. Bu okulların birinci sınıflarında sınıf mevcutları 80'ni buluyor. 45 metrekarelik bir sınıfta 80 öğrenci koyun koyuna öğrenim görüyor. Aslında görmeye çabalıyor demek daha doğru. Bazı sıralarda öğrenciler 4'erli oturmak zorunda.
Yine aynı ilçede bu kez Tahtakale mahallesi. Burada aynı bahçeyi paylaşan iki tane ilköğretim okulu var. Necdet Semker'de 2 bin 800, Salih Şükriye Yoluç'ta bin 800 öğrenci var. İkili öğretim yapılıyor. Ama zil çalınca birkaç yüz metrekarelik bahçeyi 2 bine yakın öğrenci paylaşıyor.
İlçenin yetkililerinden biri yaşadıklarını çelişkiyi anlatıyor: "Mahallenin tümü, okullar bile kaçak. Ama bu kaçak yapılaşmaya kimse 'dur' demiyor. Her yer gecekondu. Yaşayanların en az 6 çocukları var. Çocukları düşünerek okul açmak zorunda kalıyorsunuz. Bu kez de karşı çıktığınız kaçak yapılaşmayı da teşvik ediyor, onaylıyorsunuz. Çocukların bu kadar sağlıksız koşullarda eğitim almasını kabullenemiyorsunuz. Zaten bu kalabalık sınıflarda ne öğrenebilir bu çocuklar?"
Bu kez İstanbul'un göbeğine Üsküdar'a geliyoruz. Durum çok da farklı değil. Aynı sırada 15 yaşında üç tane lise öğrencisi oturuyor. Sınıf 61 kişi. Bu durumdaki lisenin müdürü ne yapacağını şaşırmış durumda: "Çocukları geri çeviremedik, sınıfları 50 kişi yapmaya karar verdik. Ama okullar açıldığında hala açıkta öğrenciler vardı. 9. sınıf için 5 şube açtım, her biri 61 kişi. Genç kızlar, delikanlılar üst üste oturuyor. Çocuklar sıraya bile sığamıyor. Sınıf haline dönüştürecek yer bulamıyorum. Seneye ne olacak?"
İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Ata Özer acil okul yapılması çağrısında bulunuyor. Bazı ilçeler dışında ilköğretimde ortalama sınıfların 47, ortaöğretimde 44 olduğunu söyleyerek, "Sırf bu rakamları sabit tutabilmek için her yıl bin 500 derslik yapmak gerekiyor. Sınıfları bir öğrenci azaltmak için 3 bin derslik yapılmalı." Bunun anlamı şu anki rakamları tutturabilmek için bile her yıl 30 derslikli 50 okul yapmak gerektiği.
Yayın tarihi: 1 Ekim 2008, Çarşamba
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/10/01//haber,A4D3C0DB2C4041F79903A017326B5169.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.