Yılın ilk yarısında Batı Avrupa'da otomobil satışları ciddi ölçüde yavaşladı. Bunun en önemli nedeni,
tarihi rekorlar kıran petrol ve emtia fiyatlarında yaşanan yüksek artışlar. Bu durum hem otomobil fiyatlarını yukarı çekiyor hem de otomobil kullanmanın maliyetlerini yükseltiyor.
Yılın ilk 6 ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde
2.8 gerileyerek 7 milyon 943 bin adetten 7 milyon 722 bin adede düştü. Özellikle haziran ayında düşüş daha da hızlandı. Haziran ayında Batı Avrupa pazarındaki satışlar bir önceki yıla göre yüzde 8.8 gerilerken. Haziranda satışlar bir milyon 437 bin adetten bir milyon 311 bin adete düştü.
En büyük düşüş yüzde 48.4 ile İrlanda, yüzde 30 ile İspanya, yüzde 20 ile İtalya'da yaşandı. Haziranda bir iki ülkenin dışında hemen hemen her pazarda otomobil satışlarında düşüş görüldü.
Tahminler olumsuz Aslında Avrupa pazarı durağan bir pazar olarak bilinir.
Türkiye'deki gibi büyük iniş çıkışlar yaşanmaz. Ancak, görünen o ki Avrupa bundan sonra
Türkiye'ye benzeyecek.
Türkiye gibi otomobilde iniş ve çıkış yaşayacak.
J.D. Power da yaptığı tahminlerde otomobil satışlarının bu yıl sonunda düşeceğini söylüyor. Buna göre otomobil satışları 2008 yılında geçen yıla göre yüzde 4 düşecek. Satışlar 14 milyon 800 bin adetten 14 milyon 210 bin adede gerileyecek. 2009 yılında ise Avrupa'da satışların yüzde 1.3 düşeceği tahmin ediliyor. Bu tahmine göre 2009'da Avrupa'da 14 milyon 20 bin adet otomobil satılacak.
Otomobil satışlarındaki düşüş, başta büyük otomotiv endüstrilerine sahip ülkeler olmak üzere Avrupa'daki her ülkenin ekonomilerini olumsuz yönde etkileyecek.
Yeni otomotiv yatırımları azalacak, işçi çıkarmalar yaşanacak. Otomotive bağımlı çalışan petrol, lastik, banka, sigorta vb. sektörler de dolaylı olarak yaşananlardan olumsuz etkilenecek.
Türkiye etkilenir Türkiye'nin de kısa dönemde bu tablodan olumsuz etkileneceğini söylemek yanlış olmaz. Zaten Avrupa'daki satış hedeflerini revize eden Toyota'nın iki önemli üretim üssü İngiltere ve
Türkiye'de üretimi azaltacağı ve işçi çıkaracağı söyleniyor.
Bu durum, orta ve uzun vadede
Türkiye'deki diğer otomotiv üreticilerini de etkiler. Otomotivde hızlı adımlarla devler ligine çıkmayı hedefleyen
Türkiye'nin ligden düşmemesi ve bu hedefini gerçekleştirebilmesi için yeni bir plana ihtiyaç var.
Öncelikle
iç pazarı canlandırıp otomotivin ayakta kalmasını sağlamak ve ihracatta yeni pazarlara açılmasını teşvik etmek lazım.
Yayın tarihi: 11 Ağustos 2008, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/08/11//sandik.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.