Bankaların aldığı komisyon, havayolu şirketlerini rahatsız ediyor.
İLİŞKİLİ HABERLER
Havayollarının komisyon kavgası
Havayollarının komisyon kavgası
Kredi kartıyla alınan biletlerdeki komisyonun yılda 1.5 milyar doları bulması, havayolu şirketlerini harekete geçirdi. Şirketler bilet satışında alternatif ödeme sistemlerine yöneldi..
Global ekonomik kriz ve rekor seviyelere ulaşan petrol fiyatları yüzünden havayolu şirketleri, kontrol edilebilir giderlerinde bir dizi tasarruf tedbirine başladı. Personel çıkartma, filoda küçülme, yakıtta verimli yeni nesil uçak alma gibi uygulamaların yanı sıra şirketler şimdi de kredi kartıyla alınan biletlerde komisyona çare arıyor. Havayolu ile seyahat edenlerin yüzde 83'ünün biletini kredi kartıyla alması, şirketlerin her yıl bankalara milyonlarca dolar komisyon ödemesine neden oluyor.
YILDA 1.5 MİLYAR DOLAR
Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği'ne (IATA) bağlı havayolu şirketleri geçen yılı 5.7 milyar dolar kârla kapattı. Sektörün 2008 yılı sonunda cirosu yaklaşık 507 milyar dolara ulaşacak. 500 dolarlık bir bilet için bankaların aldığı komisyon ücreti 12 dolar. Bu da yılda havacılık endüstrisine 1.5 milyar dolara mal oluyor. Bu yüzden havayolu ve teknoloji şirketleri, alternatif ödeme sistemleri geliştiriyor. Bankaların aldığı komisyon havayolu şirketlerini kadar rahatsız ediyor ki bu konuda Toronto'da 9-10 Nisan arasında Airline Payment Summit (Havayolları Ödeme Zirvesi) adı altında bir zirve bile düzenlendi.
Başta Amerika olmak üzere birçok ülkede havayolu şirketleri yolculara bilet alımında çok farklı ödeme seçeneği sunmaya başladı. Amaç, kredi kartıyla alınan biletler için bankalara komisyon vermemek. Birçok havayolu şirketi, kendi ödeme sistemini oluşturuyor ve yolcularıyla kredi anlaşması yapıyor. Bankaların aldığı riski, havayolu şirketi alıyor. Her şirket kendi sistemini kurmak yerine, birleşerek de ortak bir ödeme sistemini kullanıyor. İşte alternatif ödeme seçeneklerinden bazıları:
PayPall: Amerika'da birçok şirketin kullandığı 'PayPall' online bir ödeme sistemi. Bileti internet üzerinden almak için bir hesap açılıyor. Satın alma işlemi tamamlandıktan sonra kredi kartı numarası girmek yerine bir kullanıcı adı ve şifreyle para transferi yapılıyor.
Bill Me Later: Havayolu şirketleri özellikle sık uçan ve güvendiği yolcuları için bir hesap açıyor. Her yolcuya belli miktarlarda kredi veriyor. Ay sonunda bilet ücretleri, yolcunun adına fatura ediliyor. Yolcu, faturadaki ücreti havayolu şirketlerindeki hesabına aktarıyor. Sisteme ilk kez girenlere sadece bir biletlik kredi veriliyor. Bu kredi zamanla artırılıyor.
Westren Union: Tüm dünyada kullanılan bir para transfer sistemi. Kredi kartının yaptığını burada risk katsayısı daha düşük olan Western Union yapıyor.
İLİŞKİLİ HABERLER
Havayollarının komisyon kavgası
Yayın tarihi: 11 Mayıs 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/05/11/pz/haber,2841CF31B47B47E9AC1D0884B68B5AFF.html
Tüm hakları saklıdır.