Her yıl ortalama 10 milyon yolcu alarak büyüyen Türk havacılık pazarında personelden uçaklara kadar her alanda çok dikkatli hareket etmek gerekiyor.
Türk Hava Yolları'nın (THY) son yıllardaki büyüme trendine baktığımızda çarpıcı bir manzara ortaya çıkıyor. Rakamlar, Türk sivil havacılığı için gerçekten heyecan verici. Fakat unutulmaması gereken bir nokta var; büyüyen sadece THY değil. Toplam olarak Türkiye'nin iç ve dış hat pazarı gelişiyor. Doğal olarak artan yolcu talebinden yerli ve yabancı tüm havayolu şirketleri pay alıyor. Bu noktada üzerinde durulması gereken, talebin ne kadarının Türk taşıyıcılar tarafından karşılandığı hususudur. THY ve özel havayolu şirketlerinin 2007'de taşıdığı dış hat yolcu sayısı yabancı şirketlerin az da olsa altında kalıyor. Diğer taraftan iç hatlarda THY ve Lufthansa'nın eşit hisselerle ortak olduğu SunExpress de iç hatlarda ciddi bir şekilde büyümeye devam ediyor. SunExpress, iç hat yolcularının yarısını Lufthansa hesabına kaydettiğimiz zaman tablo biraz daha değişiyor. Halbuki, SunExpress'in kuruluş amacı Türkiye ve Almanya arasındaki charter şirketleriyle rekabet ederek pazardan pay almaktı. Fakat iç hatlarda özel şirketlerin en ciddi rakibi haline geldi. Acaba THY benzeri ortaklığı iç hatlar için herhangi bir Türk şirketiyle yapamaz mıydı? THY'nin yeni şirketler kurması, ortaklıklar yapması doğru, fakat takip edilen stratejinin iyi belirlenmesi gerekir.
TALEP ARTIYOR
THY Genel Müdürü Temel Kotil, THY-Star Alliance işbirliğini, Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin SunExpress'in operasyonlarını, Yönetim Kurulu Başkan Vekili Hamdi Topçu il il dolaşarak THY'nin yeni markası Anadolujet'i anlatıyor. Türkiye'nin havacılık pazarı ise her yıl ortalama 10 milyon ilave yolcu alarak büyüyor. Yani rekabeti kaldıracak talep söz konusu. Ancak bu gelişme karşılığında havacılık sektörü ne derece sağlıklı büyüyor? Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün sektöre yeni giren her uçak için personel, pazar ve teknik bakım gibi araştırmalar yaparak sektörü kontrol etmesi gerekmez mi? Pilot, teknisyen, hostes nasıl temin edilecek? Yeni gelen uçaklar, nerede ve nasıl uçacak? Her yeni kurulan havayolu şirketi ve gelen uçak piyasayı bozacak mı, yoksa yeni değerler mi üretecek analizi yapılarak izin verilmelidir. Özetle; Türkiye'nin iç ve dış hat pazarı büyürken dikkatli olunması gerekiyor.
Yayın tarihi: 13 Nisan 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/04/13/pz/haber,EE81A8AA746841E094064A4F60307395.html
Tüm hakları saklıdır.