Uçak kazalarını niye önemseriz? Elbette çok sayıda insanın '
bir anda' ölmesinden ve yaralanmasından...
Ancak olayın bir de tarihsel boyutu var: Yakın zamanlara kadar uçaklar
zenginlerin ve siyasi açıdan
güçlü kişilerin kullandığı bir araçtı.
Bir uçak düştüğünde herkes merak ederdi: Acaba ölenlerin arasında ünlü birileri var mı? Genellikle de olurdu.
Sokaktaki 'sıradan' bir vatandaşın ölümü ailesini, arkadaşlarını filan etkiler.
Ama diyelim ki bir başbakanın ölmesi siyasi atmosferi ciddi biçimde değiştirir.
Hatta uçağın düşüp başbakanın kurtulması dahi benzeri bir etkiye yol açabilir. Mesela
1959 yılında
Adnan Menderes'in uçağı
Londra'ya giderken düşmüş, Başbakan yaralı kurtulmuştu.
Bu olay Menderes ile
İnönü arasındaki sıcak siyasi kavganın bir süreliğine soğumasına yol açmıştı.
Özetle 'uçak' dendi mi insanın aklına
para,
güç ve
şöhret gelir.
Peki ya gerçekte; somut, gündelik hayatta durum nasıl?
Yakın tarihlere kadar uçaklar yukarıda anlattığım durumdaydı. Sonra işler değişti: Havacılık sektörü serbestleştirildi.
THY'nin tekeli sona erdi.
AtlasJet,
Pegasus,
Fly Air,
Onur Air gibi özel havayolları devreye girdi.
Müthiş bir rekabet başladı.
Bilet fiyatları düştü.
Sonuç: Sıradan vatandaşlar, özellikle uzun yolculuklarda (mesela
İstanbul'dan
Van'a) uçağı tercih eder oldu.
Hadi rakamını da verelim:
2002 yılında uçak firmaları
8.5 milyon iç hat yolcusuna bilet satmıştı.
2006'da, yani sadece
dört yıl içinde bu rakam kaça çıktı biliyor musunuz?
Sıkı durun:
28.8 milyona !
Artış üç kattan fazla.
Erdal Şafak geçen gün bu verileri '
sivil havacılığın demokratikleşmesi' olarak niteliyor ve ekliyordu: "
Toplumun demokratikleşmesi böyle olur... Toplumsal kaynaşma böyle güçlendirilebilir.... "
Erdal Abi çok doğru bir saptama yapıyor ama sözünü ettiği '
kaynaşma' hemen meydana gelmiyor.
Uçakla seyahat etmeyi bir
ayrıcalık, bir
statü göstergesi,
zenginliğin,
prestijin işareti sayan '
eski' yolcular, bu demokratikleşmeyi hemen kabullenemiyor. (Bazen haksız da değiller.)
Bundan
10 yıl önce uçağa bindiğimde nispeten sessiz, sakin bir ortam olurdu.
Şimdi ise uçaklar, ağlayan çocuklarını susturmaya çalışan başörtülü annelerle ya da ayakkabısını çıkarıp tespih çeken adamlarla dolu. (Hostesler uyarıp duruyor.)
Havalandırma sisteminin çalışmasına rağmen iç hat seferlerinin
kokusu da değişti.
'
Yeni' yolcularda
deodorant ve
parfüm kullanma oranı düşük. Koku sürmüş olsalar da, bu koku '
eski' yolcuların tanıdığı, bildiği, alıştığı '
Beyaz Türk' parfümlerinden epey farklı.
Dolayısıyla '
eski' yolcular, sivil havacılığın demokratikleşmesinden hiç de memnun değiller.
Ayrıcalıklı mekâına tecavüz edilmiş, yaşam alanlarına istemedikleri misafirler girmiş gibi hissediyorlar.
Can sıkıcı olsa da gerçeği söyleyelim: '
Eski' yolcular, '
yeni' yolculardan tiksiniyor. Evet,
tiksiniyor !
Aptes suratlı, badem bıyıklı adamları; başörtülü ya da türbanlı kadınları görmek istemiyorlar. Hele koklamak... O daha da korkunç geliyor!
Peki 'suçlu' kim?
Evet bildiniz: Sivil havacılığı rekabete açarak, koltuk fiyatlarının düşmesine yol açan hükümet.
Ekonomideki liberal politikalar, kazancını kah uçağa binerek, kah
Akmerkez'de alışveriş yaparak harcayan yeni bir kitle yaratıyor.
Böylece '
göze çarpar' oluyorlar. Ve görünür oldukça '
eski' burjuvaları tedirgin ediyorlar.
" Çoğalıyorlar; bakın işte her yerdeler " izleniminin ve hemen ardından gelen,
" Bunlar bizim hayat tarzımıza müdahale edecek " tedirginliğinin maddi temeli yukarıda anlatmaya çalıştığım '
karşılaşmadan' yani '
kaynaşamamadan' başka bir şey değil.
Yayın tarihi: 16 Mayıs 2007, Çarşamba
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/05/16//haber,321E11EFCADF4F42A48D446343E1A0AA.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.