|
Romantik yaz-boz
|
|
Romantik sözü aslında bizzat Sinan Çetin'i mi kastediyor? Ve onun sinemaya olan bakışını?
Filmde Sinan'ın yeteneğini hatırlatan şeyler de var
Romantik sözü aslında bizzat Sinan Çetin'i mi kastediyor? Ve onun sinemaya olan bakışını? Yani, bir filmi bir örgü, bir halı, bir resim gibi, el işi bir çaba olarak görmesini, uzun zaman üzerinde oyalanmasını, ona yeni motifler, farklı desenler ekleyerek; bir kadının yüzüyle, bir ananın bebeğiyle, bir nakkaşın nakışıyla oynaması gibi oynayarak oluşturma hayalini? Ama ne yazık ki böyle film olmuyor. Bu tarzı aslında bir ressam olan Gürcü yönetmen Paradjanov da denemişti, ama filmleri görkemli dekoratif yapıtlar olmalarına karşın, yeterince sağlam sinema yapıtları sayılmadı. Şuna inanmışımdır: film öncelikle mimari bir çabadır, bir yapıdır, evrensel diliyle bir konstrüksiyondur. Sinan ise bu yapıyı kurmuyor, belki kuramıyor. Onun yerine, her sahneyi özenle süsleyip püslüyor. Ve sonuç olarak sinemaya bir mimar değil, bir dekoratör tavrıyla yaklaşıyor.
KİTAPLA İLGİSİ YOK Romantik'in, çıkış kaynağı olduğu söylenen Sis ve Gece romanıyla en küçük bir ilgisi yok. Bu da Çetin'in uyarlama konusundaki beceriksizliğini gösteriyor öncelikle... Onda esinler, fikirler, tasarılar üst üste geliyor, birbirine karışıyor, birbirini götürüyor ve sonunda kolaj tarzı bir yapıt çıkıyor. İki kuşağa yayılmış bir üçlü aşk, baba-çocuk ilişkileri, tutku ve intikam öyküsü anlatan Romantik, her sahnenin nerdeyse kendi içinde başlayıp bitmesiyle, gerçekten dev bir kolaj gibi duruyor. Bir film gibi değil. Ve hemen her sahnede, çarpıtıcı mercekler, ralantiler (yavaşlatılmış sahneler), uygun ve vurucu bir şarkı gibi şeyler geliyor ve sahnenin özünü o cilanın altında sanki boğuyor.
AĞDALI MELODRAM Aslında yer yer Sinan'ın yeteneğini hatırlatan şeyler var. Örneğin o 'atlar üzerine muhabbet' sahnesinde, doğaçlamayla yakalanmışa benzeyen doğallık gibi. Ya da tüm açılış bölümü. Ama örneğin tüm final, eski Yeşilçam'dan, hatta eski Mısır melodramlarından ödünç alınmış ve bence tahammül edilemez bir ağdalı melodrama dönüşmüş. Bu film, içindeki kimi sağlam oyunlar dahil tüm iyi şeyleri yanlış biçimde alıp öğüttüğü için, sonunda başarıya ulaşamıyor. "Yedi yıl önceki haliyle Okan veya Teoman'ı görmek ne enteresan!" gibi sözler ise, sanırım Sinan kadar yetenekli ve iddialı bir yönetmen için kompliman sayılmaz!
ROMANTİK * Yönetim ve senaryo: Sinan Çetin/ Görüntü: Rebekka Haas, Kamil Çetin/ Oyuncular: Okan Bayülgen, Teoman, Yasemin Kozanoğlu, Nail Kırmızıgül, Semih Sergen, Toprak Sergen, David Hemmings, Nolan Hemmings, Esin Moralıoğlu, Sahara Çetin, Cemo Çetin, Selahattin Duman/ Plato Film yapımı.
|