Zincirlikuyu'da Karayollarına ait arazinin 800 milyon dolara Zorlu Grubuna satılmasıyla ilgili emlak sektörü profesyonelleri, İstanbul'daki araziyle yurt dışında karşılaştırma yapmanın mümkün olmadığını söylediler.
Arthur & Miller Kule Gayrimenkul Pazarlama Danışmanlık Ltd. Genel Müdürü Doğan Yazgan, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, her lokasyonun kendine özel şartları olduğunu, ortaya çıkan değerlerin de uzman kişilerce hesaplandığını söyledi.
Yazgan, ''Bugünkü ölçüler içinde fiyatın ne okazyon (kaçırılmayacak fiyat) ne de pahalı olduğunu söyleyebilirim. Önemli olan, ileriye yönelik olarak nasıl bir rant getireceğidir'' dedi.
Avrupa şehirleri ve ABD'de fiyatların bölgesine göre çok çeşitlilik gösterdiğinin altını çizen Yazgan, Zincirlikuyu'daki arsaya ilişkin olarak yurt dışında bir muadil saptanamayacağını anlattı.Yazgan, zaman zaman Türkiye'de, Miami gibi yerlerden daha pahalıya satış yapılabildiğini söyledi.
''İSTANBUL DÜNYANIN EN PAHALI YERİ DEĞİL''
Kar amacı gütmeyen eğitim ve araştırma kuruluşu Urban Land Institute (ULI) Türkiye Başkan Yardımcısı ve DTZ Pamir&Soyuer Şirket Ortağı Firuz Soyuer ise Zincirlikuyu'daki arazinin satış değerinin Avrupa veya ABD pazarları ile kıyaslanmasının biraz zor olduğunu, çünkü eşdeğer bir arazi için imar durumu, alt yapı gibi faktörlerin de önemli olduğu anlattı.
Arsanın fiyatından çok üretilecek olan ünitelerin değerlerinin önemli olduğunun altını çizen Soyuer, Türkiye'de satılan arsanın değerinin, toplam satış fiyatı üzerindeki payının oldukça yüksek olduğunu, geliştirilen projelerde arsa payınını yüzde 55-60 seviyesinde oluştuğunu, yurt dışında ise bu oranın yüzde 35'ler civarında olduğunu bildirdi.
Bunun, şu an Türkiye'de inşaat maliyetlerinin ucuz olmasından kaynaklandığını belirten Soyuer, uzun dönemde arsa fiyatı ve toplam fiyatının dengelenebileceğini kaydetti. Newyork'ta özellikle konutta metre kare fiyatlarının 25-30 bin dolara kadar çıkabildiğini anlatan Soyuer, şunları kaydetti:
''İstanbul henüz dünyanın en pahalı yeri diye düşünebilecek bir yer değil. Gidilecek daha çok yol var. Zincirlikuyu bölgesi şehrin tam göbeğinde bir yer. Ancak İstanbul'da her yer böyle değil. Karşılaştırma yapılırken insaflı davranmak gerekir. Şehir merkezleri her yerde en pahalı yerdir, bunu biraz normal karşılamak gerekir.''
YÜKSEK SATIŞ DEĞİL
Century 21 Türkiye Kanal ve Operasyon Müdürü Barış Birol, söz konusu satış fiyatının 'pahalı olmadığı' görüşünü aktardı.
Birol, arazinin İstanbul'un önemli bir kavşağı olmasından kaynaklanan konumu itibariyle rakamı pahalı bulmadıklarını belirtirken, şunları kaydetti:
''Çünkü planda inşaat yüksekliği, katları serbest bırakıldı. Bu bölgede böyle bir yer daha yok. Ayrıca arazinin Turizm-Ticaret ve Kültürel Tesis Alanı fonksiyonunda emsal 3 olarak ifade edilmesi nedeniyle inşaat alanı, bodrum katları ile binlerce metre kare büyüyerek yaklaşık 100 bin metre kare büyüklükteki arazide, 300 bin metre kare yer üstünde ve tahminen bir o kadar da yerin altında olmak üzere toplam 600 bin metre karelik inşaat alanı olacak.''
Bu satışın civardaki diğer parsellerde de bir fiyat artışına sebep olacağını düşündüklerini ifade eden Birol, bu artıştan konum itibariyle bazı parsellerin yararlanacağını, bazılarının ise zaman içinde gerçek fiyatlarına çekileceğini söyledi.
Satışın gerçekleştiği fiyatı ''kesinlikle ucuz değil'' diye değerlendiren Birol, söz konusu yerin bir değer merkezi olduğuna ve özellikle şirketler için oldukça prestijli bir yer konumunda bulunduğuna işaret etti.
Barış Birol, ''Bu tip arsaların mevcut civardaki fiyat tespitlerine göre değerlendirilmesi çok da doğru değil. Yani bu kesinlikle gereksiz bir yüksek satış değildir. Çünkü o bölgeye farklı bir değer getirmekte ve yaratılan proje ile katma değer yaratılabilme kapasitesine sahip bulunmaktadır. Ayrıca ihaleye yabancı yatırımcının ilgisi Türkiye'deki gayrimenkulün gösterdiği ilerlemenin de bir göstergesidir'' görüşünü aktardı.
''İSTANBUL İÇİN ERKEN HAVALANMA OLDU''
Realty World Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Büyükçetin, Zincirlikuyu'da Karayolları'na ait arazinin 800 milyon dolara satılmasına ilişkin, ''Bu kadar yüksek fiyatlı satış, İstanbul için erken bir havalanma oldu'' değerlendirmesinde bulundu.
Büyükçetin, bu fiyatın, rekabetin, paranın gücünü gösterdiğini söyledi. Satın almanın ileriye dönük, vizyon sahibi bir satın alma olduğu görüşünü aktaran Büyükçetin, 2-3 yıl içinde fiyatların bu rakamın da geçeceğini, ancak bugün için bu durumun erken olduğunu vurguladı.
Büyükçetin, arazinin gerçek değerinin aslında 100 milyon dolar civarında olduğunu belirterek, ''Civarda çok fazla arazi yok. Ama bu durum elbette civardaki arazi sahiplerini pozitif yönde etkileyecek. Ama bu, İstanbul için erken bir havalanma oldu'' dedi.
Hammadde yüksek fiyata alındığı için mamulün de pahalı olacağını ifade eden Büyükçetin, buraya yapılacak projede konut satma zorlaşınca fiyatların aşağı inebileceğini söyledi.Büyükçetin, her şeye rağmen satış rakamını ''erken bir kalkış'' olarak nitelerken, yaklaşık bir ay önce satılan Renault arazisi ile karşılaştırıldığında durumun düşündürücü olduğunu kaydetti.