Eskişehir milyar dolarlık F-35'le gökyüzünün tek hâkimi olacak
Eskişehir hava savunma sanayi üssü haline geliyor. 40 milyar dolarlık dünyanın en büyük savunma projesi olan geleceğin savaş uçağı F-35'in üretiminde, TEI, Alp Havacılık, Savronik ve Coşkunöz şirketleri görev üstlenecek.
Eskişehir, F-16 motorlarını üreten Tusaş Motor Sanayii (TEI), Sikorsky helikopterlerinin en hassa parçalarını üreten Alp Havacılık, Amerikan Hava Kuvvetleri'ne elektronik ürün satan Savronik ve Stinger projesinde yer alan Coşkunöz ile hava savunma sanayii üssü oluyor. 4 kuruluşu birleştiren ortak proje ise geleceğin savaş uçağı olarak gösterilen F-35 Müşterek Taarruz Uçağı olacak. TEI, Alp Havacılık, Savronik ve Coşkunöz, F-35'lerin orta gövdelerini üretecek. Tusaş Havacılık ve Uzay Sanayii'nin (TAI) en büyük partnerlerini teşkil edecek.
STFA'DAN ÇALIŞANLAR DEVRALDI Bu şirketlerden Savronik'in hikayesi oldukça ilginç. Savronik uzun yıllar STFA bünyesinde faaliyet gösterdi. Sıkıntıya giren STFA'da küçülme operasyonu sırasında çalışanlar şirketi devraldı. Genel Müdür Yardımcısı Kenan Işık, şirketin yapısını "Prensip olarak çalışanların tamamı şirkete ortak. Biraz Microsoft modeli" diyerek tanımlıyor. 1986 yılında, gelişmekte olan savunma sanayi içinde yer almak üzere tamamen yerli sermayeli bir firma olarak kurulan Savronik, savunma sanayinde yerli ve milli çözümler üzerinde faaliyet gösteriyor. Savronik, insansız hava araçlarının altyapıları ile ilgili sistemler, hava platformları için atışkontrol çözümleri, havadan veri aktarımı, yer destek cihazları, değişik silah sistemleri program yazılımları gerçekleştiriyor. Savronik, F-35 projesine de destek verecek. 50'ye yakın personele sahip şirketin cirosu 20 milyon YTL'ye ulaştı.
KAZALARA SON Şirket, savunma sanayiinde elde edilen birikim ve tecrübeleri kullanarak, hem karayolu hem de demiryolları üzerinde de mühendislik çözümleri üretiyor. Bunlardan biri trenler için otomatik durdurma sistemi. Tavşancıl ve Mekece kazalarından çok önce bu tür sistemleri geliştiren şirket, kendi tasarımıyla Türkiye'deki her iki sinyalizasyon altyapısıyla otomatik çalışabilen bir sistem kurdu. Hemen hemen tüm ana hat lokomotiflerine bunlar takıldı. 6 Eylül Süper Ekspresi üzerinde çalışan tren denetim sistemleri de makinist hatalarını minimize edecek ve gerektiğinde müdahale edebilecek fonksiyona sahip. Türkiye'nin en büyük tünellerinden Karşıyaka'nın da entegre kontrol sistemlerini yapan şirket, İzmirÇeşme ve İzmir-Aydın otoyolları üzerinde "akıllı yol" denilen otoyolun izlenmesi amaçlı bir fonksiyon geliştirdi. Tüm kamera sistemleri ile gişeler ve otoyol izleniyor. Hareket halindeki araçların ağırlık kontrolü yapılabiliyor. Buzlanma uyarısı yapıyor.