Bira pazarının büyüyemediğini belirten Tuborg Carlsberg Türkiye CEO'su Birol, "Tekilalı ve limonlu bira ürettik. Yeni ürün çıkarmadan pazarı büyütmek zor" dedi.
Alkollü içkiler sektöründe 2005 ve 2006'ya, artan ÖTV oranlarının yarattığı moral bozukluğu ve oyuncular arasındaki sert rekabet damgasını vurdu. Kamuoyuna en çok yansıyan, rakı üreticileri arasındaki rekabetti. Ancak biracılar da 2006 sonundan başlayarak yeni ürünlere, yeni şişelere yönelip rekabete rağmen gelişemeyen pazarı büyütmenin derdine düştü. Danimarkalı bira üreticisi Carlsberg'in Türkiye CEO'su Damla Birol, ÖTV moralsizliğini verimliliği artırıp maliyetleri düşürerek aşmaya çalıştıklarını, kâr marjlarının çok düştüğünü ancak piyasanın tüm oyuncularının bu moralsizlikten; yenilik yaratarak kurtulmaya çalıştıklarını söyledi. Tuborg Carlsberg Türkiye CEO'su Damla Birol, her yıl yüzde 2.5-3 oranında büyüyen bira pazarının geçtiğimiz yıl ÖTV artışları ve turizmdeki olumsuzluklara bağlı olarak küçüldüğünü belirterek, "Yeni ürünler çıkararak büyümeyi hedefliyoruz" dedi. Biri tekilalı, diğeri limon aromalı olmak üzere iki yeni ürün geliştirdiklerini söyleyen Birol, "Tekila aromalı biraya Carlsberg Uzakdoğu'dan bile talep geldi. Uzun Ar-Ge çalışmaları sonucu geliştirdiğimiz bu ürünlerle yeni tüketicilere ulaşacağımızı umuyoruz" diye konuştu. 2006 yılında bira pazarında küçülme yaşanırken 9 aylık dönemde Türk Tuborg Carlsberg'in, vergi ve faiz öncesi karlılıkta yüzde 30'luk bir iyileşme yakaladığını söyleyen Birol, "2006 9 aylık ciromuz 303.8 milyon YTL. İç pazarda yıllık bira tüketimi 800 milyon litre, bizim üretimimiz yaklaşık 170 milyon litre. Pazar payımız yüzde 17, pazar liderinin payı yüzde 80. Evet aramızda büyük fark var ama şimdilik. Bu kadar zorlu pazar koşullarında payı artırmak da öyle bugünden yarına olmuyor" dedi. BİRA
GÖBEĞİM OLMADI
* Carlsberg bünyesindeki tek kadın CEO'sunuz. Sizin işiniz birahaneleri de dolaşmayı gerektiriyor, bu işte kadın olmak zor mu? Ben bir zorluğunu görmedim. Çünkü gezmeyi çok seviyorum. Bir keresinde 34 ayrı mekânı gezdiğimi bilirim. Gezmeyi bu kadar çok sevmeseydim zor olurdu evet.
* İş gereği bira içmek zorundasınız. Bu zorunluluk kilo aldırdı mı size? Yok, bira göbeğim olmadı çok şükür. Biradan dolayı değil ama bayi ziyaretleri sırasında yöresel yemekler yüzünden kilo alıyorum. Öyle bir etkisi var bu işin.
* Bira pazarı ne durumda? Geçmişte hiç olmazsa yıllık yüzde 2-3 büyüme vardı, bu yıl onu yakalayabilecek miyiz, ona bakıyoruz. Ekonomik koşullar makro açıdan müsait gibi görünüyor, turizm de toparlarsa önümüzdeki yıldan itibaren büyümeler olmasını ümit ediyoruz.
* Türkiye'deki pazar payınız nedir? Tüm markalarla yaklaşık yüzde 17-18 arasında değişiyor. 2006 9 aylık ciromuz tüm markalarımız toplamında 300 milyon YTL.
* Pazar lideriyle aranızdaki fark çok yüksek değil mi? Şu an için öyle, onların pazar payı yüzde 80. Türk Tuborg geçmişte de ilkleri yapan firma. Aromalı biralarda biz ilkiz. Çok değişik bir ambalajda fıçı birayı piyasaya sunduk. Pazar koşulları çok zorlu, bugünden yarına payımızı artırma konusunda iddialı hedefler koyamıyoruz. Ama biz yenilikler geliştirmeye devam edeceğiz. Hem bayilerle hem de satış noktalarıyla sıcak bir ilişki kurunca tüketici tercihi de peşinden gelecektir.
* ÖTV artışları kârlılıkları ne oranda düşürdü? Kârlıydık, kârsız olduk. Öyle diyeyim. Bir şişe biranın yüzde 35-38'ini ÖTV, yüzde 18'ini KDV olarak veriyoruz. Ciromuzun üçte birini ÖTV olarak veriyoruz. 2005-2006'da kardan fedakârlık yaptık.
* Türkiye'de kişi başına bira tüketimi nedir? Doğu'da düşük. Güneydoğu Anadolu'da 4.5 litre olan tüketim. Ege'de 20, Marmara'da 25-27 litrelere çıkıyor. Ama büyük şehirler birbirine yakın karakterleri gösteriyor.