AcNielsen, 41 ilde bin 27 bakkalla görüştü. Bakkalların yüzde 74.7'si hiç tatil yapmıyor, hatırlayabilen "Yıllar önce kardeşimin düğününde memlekete gitmiştim" diyor. Yüzde 94'ü haftanın 7 günü çalışıyor.
Tatil mi? En son kardeşim evlendiğinde köye gitmiştim
AcNielsen, 41 ilde bin 27 bakkalla görüştü. Bakkalların yüzde 74.7'si hiç tatil yapmıyor, hatırlayabilen ise "Yıllar önce kardeşimin düğününde memlekete gitmiştim" diyor. Yüzde 94'ü haftanın 7 günü çalışıyor '.
Türkiye, 1980'lerin başında 'kahraman bakkalın, süpermarkete karşı' kavgasını konuşurken, 90'lar, perakendecilik sektöründe dünya devlerinin Türkiye'ye girdiği yıllar oldu. 2000'li yıllarda ise 400 metrekarenin altındaki süpermarketlerin sayısında hızlı bir artış yaşandı. 1998 yılında Türkiye'de büyüklüğü 50 metrekarenin altında olan 169 bin 747 bakkal vardı, bu sayı 2000'de 152 bin 974'e, 2006'da ise 116 bin 857'ye düştü. Evet bakkallar yok olmadı ama, toplam alışveriş içindeki payları gözle görünür bir şekilde azaldı. Hayat zorlaşıp, rakipler artınca, artık hafta tatili de yaz tatili de unutuldu. Nitekim, AcNielsen'in görüştüğü bakkalların yüzde 94'ü haftanın 7 günü çalıştığını söylerken bunların yarıdan fazlası dükkanı 22.00-24.00 saatlerine kadar açık tutuyor. Bakkallar, "Ne sıklıkta tatile bir oranla "hiç tatile çıkmıyorum" cevabı veriyor. Yılda bir kez çıkanların oranı sadece yüzde 16. Tatil yapan mutlu azınlığın yüzde 51'i deniz kenarını tercih ederken, yüzde 37'si köyüne gidiyor, yüzde 7'si ise yaylaya çıkıyor.
Hiçbir
şeyi değiştirmem Bakkallara "Gelecek bir yıl içinde iş durumunuz ile ilgili planınız nedir?" diye sorulduğunda yüzde 47'si "aynı şekilde devam edeceğim" derken, yüzde 32'si dükkanda daha fazla ürün çeşidi bulundurmayı düşünüyor. Dükkanını metrekare olarak büyütmeyi düşünenlerin oranı ise yüzde 7. Devretmeyi düşünenler, işini büyütmeyi düşünenlerden daha fazla (yüzde 9).
Özel hayatla iş, iç içe Bakkalların hayatlarının tamamını dükkanda geçirdikleri, araştırmanın 'dükkan içi mal sahipliği' bölümünde de ortaya çıkıyor. Buna göre bakkal dükkanlarının yüzde 69'unda televizyon, yüzde 46'sında da radyo var. Bakkalların yüzde 79'unda üretici firmalara ait derin dondurucular bulunurken, yüzde 75'i aynı zamanda kendine ait dondurucu da bulunduruyor. Televizyon ve radyodaki yüksek bulunurluğun aksine bakkalların sadece yüzde 13'ünde alarm, yüzde 11'inde klima, yüzde 7'sinde bilgisayar bulunuyor. Telefon sahipliğinin oranı ise yüzde 78.
Yüzde 30'u lise mezunu İlkokul mezunu 36 Lise mezunu 30 Ortaokul mezunu 12 Üniversite mezunu 6 Üniversite terk 3 Lise terk 5 Ortaokul terk 6 İlkokul terk 2 Hiç okula gitmeyen 1