ABC Türkiye Tiraj Denetimi Yönetim Kurulu Başkanı Yiğit Şardan, "Türkiye'de yaklaşık 5 milyon civarında bir tiraj rakamı var. Biz bunun yüzde 75'ini denetliyoruz" dedi.
Türkiye'de 12 gazete ve 67 dergiyi bünyesinde bulunduran ve Haziran 2005 yılında faaliyete başlayan ABC Türkiye Tiraj Denetim Kurulu bir yıllık performansını düzenlediği basın toplantısıyla değerlendirdi. ABC Türkiye Tiraj Denetimi Yönetim Kurulu Başkanı Yiğit Şardan son bir yıldır yazılı basın kuruluşlarına tiraj sertifikası vermeye başladıklarına dikkat çekerek, başlangıçta denetime giren Zaman Gazetesi'nin daha sonra gerekli şartları yerine getirmediği için denetimden çıkartıldığını söyledi. Şardan, Zaman Gazetesi'nin abone satışlarında yapılan denetimlerde ödeme kanıtına rastlanmadığını ve altyapı eksikleri bulunduğunu vurguladı.
'Güvenilir'
diyemeyiz ABC denetimine girmeyen bir yayının açıkladığı tiraj rakamının doğru ve güvenilir olduğunu söyleyemeyeceklerini belirten Şardan, "Zaman 14 Şubat 2006'da denetimden çıkartıldı. Açıkladığı yüksek tiraj rakamlarına reklam verenin itibar edip etmemesi kendi insiyatifindedir. Türkiye'de 5 milyon civarında bir tiraj rakamı var. Yüzde 75'ini denetliyoruz" dedi. Şardan ABC olarak tiraj ölçerken okuyucunun parasını verip aldığı bir yada iki yayını baz aldıklarını bunun dışında kalan baskı sayısını veya toplu alımları tiraj kabul etmediklerini vurguladı.
Yanlış beyana ceza ABC Eşgüdüm adına konuşan Ayşegül Molu ise basın kuruluşunun açıkladığı tiraj rakamıyla kendi denetimlerinin sonunda ortaya çıkan rakam arasında ciddi bir fark bulunması durumunda o yayını denetimden çıkardıklarını ve yıllık ödediği aidatın 10 katı kadar para cezası kestiklerini söyledi. Yanlış tiraj beyanını kamuoyuna açıklayarak o kuruluşu teşhir ettiklerine de dikkat çeken Molu, "Herkesin bizim beyanlarımızı güvenilir kabul etmesini ve ciddiye almasını istiyoruz. Bilgilerin akışını sağlamak için internet sitesi kurduk. Eskiden 3 ayda bir açıklanan veriler şimdi aylık açıklanıyor" dedi. Molu ABC Türkiye olarak amaçlarının basın kuruluşlarının reklam pastasından aldığı payın artması olduğunu ifade ederek, tiraj denetiminde baş bayi ile son satıcı istatistiklerinin alınarak kuruluşların açıkladığı rakamlarla kıyaslandığını kaydetti.