|
|
|
|
|
Belediye Gelirleri Tasarısı TBMM'de
İl Özel İdaresi ve Belediye Gelirleri Kanun Tasarısı, TBMM Başkanlığına sunuldu.
Emlak Vergisi oranı konutlarda binde 1'den binde 1.5'e, diğer binalarda ise binde 2'den binde 3'e yükseltilecek ve bildirimler zorunlu olacak. Konutlara ait çevre temizlik vergisi, metreküp başına büyükşehir belediyelerinde 20 YKr, diğer belediyelerde 15 YKr olarak hesaplanacak
Belediyeler, yaptıkları çalışmalar için konut ve arsa sahiplerinden yol harcamalarına katılma payı, kanalizasyon harcamalarına katılma payı ve su tesisleri harcamalarına katılma payı alacak. İşyeri açma izni, inşaat ve yapı kullanma izni ve cins değişikliği harcı oranları yeniden belirleniyor
İl
özel idareleri ve belediyelerin gelirlerine ilişkin esas ve usulleri düzenleyen kanun tasarısı, özel idarelerinin ve belediyelerin vergi, harç, katılma payı, hizmet karşılığı alınan ücret ve diğer gelirleri ile bunların konusu, mükellefi, matrahı, oran ve tarifeleri, istisna ve muafiyetleri, tahakkuku ve tahsiliyle bu idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılacak paylara ilişkin esas ve usulleri kapsıyor.
VERGİDEN SÜREKLİ İSTİSNA TUTULACAK KURUMLAR
Kanun tasarısına göre, bina vergisinden sürekli istisna tutulacak kurum ve kuruluşlar şunlar:
-Devlete, genel ve özel bütçeli idarelere, mahalli idareler ile bunların kurdukları birlik, üniversite ve mazbut vakıflara ait binalar,
-Gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile kurumlar vergisi mükelleflerinin işyeri olarak kullandıkları binalar ile ticari, sınai ve turistik faaliyetlerde kullanılan binalar ve belirli zamanlarda dinlenme amacıyla kullanılan binalar hariç olmak üzere belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan binalar,
-Dernekler Kanunu'na göre kamu yararına çalışan derneklerin kurumlar vergisine tabi işletmelerine ait olmayan veya bu işletmelere tahsis edilmemiş binaları,
-Vakıf senedindeki amaca tahsis edilmek şartıyla, Bakanlar Kurulu'nca vergi muafiyeti tanınan veya özel kanunla kurulan vakıflara ait binalar,
-Dini hizmetlerin ifasına mahsus ve umuma açık ibadethaneler ile bunların müştemilatı,
-Kar amacı taşımayan öğrenci yurdu, düşkünler evi, yetimhane, koruma evi ve kütüphaneler,
-Su bendi, baraj, sulama ve kurutma tesisleri,
-Kamunun kullanımına tahsis edilen rıhtım, iskele, demiryolu, metro, köprü, rampa, tünel, peron, istasyon binası, yolcu salonu, hava limanlarındaki terminal binaları, ısı ve enerji santralleri,
-Uluslararası kuruluşların Türkiye'deki temsilciliklerine ait binalar ile karşılıklı olmak şartıyla yabancı devletlerin elçilik, konsolosluk ve elçi ikametine mahsus binaları ve bunların müştemilatı,
-Karşılıklı olmak şartıyla uluslararası antlaşma hükümlerine göre azınlık sayılan cemaatlere ait okul binaları,
-Enerji nakil hatlarına ait direkler,
-Tescil edilmiş amatör spor kulüplerinin, gelir veya kurumlar vergisine tabi işletmelerine ait olmayan veya bunlara tahsis edilmemiş olan binaları,
-Su ürünleri üreticilerinin üretimde kullandıkları ağ ve alet depoları, kayıkhaneler, denizlerde ve göllerdeki işçi ve balıkçı kulübe ve barınakları,
-Tarımsal üretimde kullanılan makine ve alet depoları, zahire ambarları, samanlıklar, arabalıklar, ağıllar, ahırlar, kümesler, kurutma mahalleri, seralar ve benzeri yapılar,
-Doğal gaz, ham petrol ve bunların ürünlerinin nakli ve dağıtımı amacıyla kullanılan boru hatları ile bunların ayrılmaz parçası olan pompa, kompresör, pig basınç düşürme ve ölçüm istasyonları, hat vana grupları, haberleşme, katodik koruma gibi tesisler,
-Kira, intifa hakkı veya yap-işlet-devret modeliyle kullanım hakkının devredilmemiş olması şartı aranmaksızın Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna göre yapılan işletme hakkı devri kapsamındaki binalar.
VERGİDEN GEÇİCİ İSTİSNALAR
Turizmi Teşvik Kanunu hükümlerine göre turizm işletme belgesi almış olan mükelleflerin, işletme belgesinde belirtilen işlerde kullandıkları binalar, 5 yıl süreyle yüzde 50 oranında geçici istisnadan faydalanacak.
Deprem, su baskını, yer kayması, yangın gibi afetler nedeniyle kamu kuruluşlarınca ilgili mevzuatına göre yapılarak hak sahiplerine teslim edilen binalar, teslim alındıkları yılı izleyen yıldan itibaren 10 yıl süre ile geçici istisnaya tabi tutulacak.
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca belirlenen kalkınmada öncelikli yörelerde inşa edilen sanayi tesisleri, yapıldıkları yılı izleyen yıldan itibaren 5 yıl süre ile geçici istisnadan yararlanacak. Organize sanayi bölgeleri ile sanayi ve küçük sanayi sitelerindeki binalar, yapıldıkları yılı izleyen yıldan itibaren 5 yıl süre ile geçici istisnadan faydalanacak.
MATRAH VE ORANLAR
Tasarıya göre, bina vergisinin (emlak vergisi) oranı konutlarda binde 1'den binde 1.5'e, diğer binalarda ise binde 2'den binde 3'e yükseltilecek. Bu oranlar, Büyükşehir Belediyesi Kanunu'nun uygulandığı yerlerde bir kat artırımı ile gerçekleştirilecek.
Ayrıca Bakanlar Kurulu, vergi oranlarını 2 katına kadar artırmaya veya kanuni haddine indirmeye yetkili olacak. Bina Vergisi yetkili idare tarafından; 4 yılda bir defa olmak üzere takdir işlemlerinin yapıldığı yılı izleyen yılın ilk 60 günü içinde tarh ve tahakkuk ettirilecek.
ARSA VE ARAZİ VERGİSİNDEN İSTİSNALAR
Arsa ve arazi vergisinden sürekli istisnalar ise şöyle:
-Devlete, genel ve özel bütçeli idarelere, mahalli idareler ile bunların kurdukları birliklere, üniversitelere ve mazbut vakıflara ait arsa ve araziler,
-Dernekler Kanunu'na göre kamu yararına çalışan derneklerin Kurumlar Vergisi'ne tabi işletmelerine ait olmayan veya bu işletmelere tahsis edilmemiş olan arsa ve arazileri,
-Vakıf senedindeki amaca tahsis edilmek şartıyla, Bakanlar Kurulu'nca vergi muafiyeti tanınan veya özel kanunla kurulan vakıflara ait arsa ve araziler,
-Uluslararası kuruluşların Türkiye'deki temsilciliklerine ait arsa ve araziler; karşılıklı olmak şartıyla yabancı devletlerin elçilik, konsolosluk ve elçi ikametine mahsus bina yapmak üzere sahip oldukları arsa ve araziler ile bu çeşit binalardan yanan veya yıkılanların arsaları,
-Mezarlıklar,
-Gerçek usulde vergilendirilen Gelir Vergisi mükellefleri ile Kurumlar Vergisi mükelleflerinin iş yeri olarak kullandıkları arsa ve araziler ile ticari, sınai ve turistik faaliyetlerde kullanılanlar hariç olmak üzere, belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan arsa ve araziler,
-Boru hattı ile petrol ve doğalgaz taşımakla görevli kamu kurum veya kuruluşlarının maliki veya irtifak hakkı sahibi olduğu ve ilgili proje yatırımcıları lehine irtifak hakkı tesis edilmiş arsa ve arazileri,
-Kiraya verilme ve intifa hakkı tesisi suretiyle kullanım hakkının devredilmemiş olması şartı aranmaksızın Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna göre yapılan işletme hakkı devri kapsamındaki arsa ve araziler.
GEÇİCİ İSTİSNALAR
Devlet ormanları dışında kalan ve özel kanunlara göre insan emeğiyle yeniden orman haline getirilmek üzere ağaçlandırılan arsa ve araziler 50 yıl, arazi ıslahı yoluyla tarıma elverişli hale dönüştürülen araziler 15 yıl, teknik, ekonomik ve ekolojik bakımdan gerekli şartları haiz olan ve yeniden dikim, yetiştirme veya aşılama suretiyle ağaçlık, meyvelik, bağ ve bahçeye dönüştürülen arsa ve araziler 10 yıl, deprem, yangın, su baskını, kaya düşmesi, yer kayması, çığ ve benzeri afetler sebebiyle bina vasfını yitiren binaların arsaları 5 yıl, kamu kurum veya kuruluşları tarafından organize sanayi bölgesi, endüstri bölgesi ve teknoloji geliştirme bölgesi kurmak amacıyla iktisap olunan veya tahsis edilen arsa ve araziler hak sahipleri adına tescil edilinceye kadar geçici arsa ve arazi vergisinden muaf tutulacak.
Tasarıyla arsa ve arazi vergisi oranları da değiştiriliyor. Buna göre daha önce binde 3 olan arsalarda vergi oranı binde 5'e, arazilerde ise binde 1 olan vergi oranı da binde 2'ye yükseltiliyor. Bu oranlar, Büyükşehir Belediyesi Kanunu'nun uygulandığı yerlerde yüzde 100 artırımlı uygulanacak. Bakanlar Kurulu, vergi oranlarını 2 katına kadar artırmaya veya kanuni haddine indirmeye yetkili olacak.
(AA)
|