| |
Stat yolu
73 bin izleyicinin yarısının ikinci yarısına yetişebildikleri Galatasaray-Bordeaux maçındaki trafik işkencesinin ardından yetkililerin açıklamaları içimizi sızlattı. Çünkü beceriksizliklerini mazeret kalkanları ardında gizlemeye çalıştılar. İstanbul Valisi Muammer Güler'e göre, "15 bin aracın bir anda yüklendiği trafik dünyanın her yerinde kilitlenirmiş." Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'a göre, bu üzücü tabloya "Yönlendirme eksikleri" neden olmuş. Oysa daha geçen hafta Topbaş, "Hiçbir sorun çıkmayacak" diye meydan okumuştu. Şimdi ders çıkardıklarını belirterek, bundan sonraki maçlar için güvence tazelemeye çalışıyor. İster inanın, ister inanmayın. 10 yıldır o güzergâhı kullanan, 2 yıldır sabah-akşam anasından emdiği süt burnundan gelen bir mağdur olarak biz ikinci gruptanız. Neden inanmadığımızı anlatalım: Atatürk Olimpiyat Stadı'nı İstanbul'a bağlayan üç yoldan TEM ve E-6, tam İSTOÇ önünde, E-5 ise Basın Ekspres Yolu'yla Mahmutbey gişelerinden az önce birleşirler. Bakın bu güzergâhta, yoğun yerleşim yerleri dışında neler var: Sebze-meyve hali, Tekstilkent, İSTOÇ, MASKO, Halkalı Gümrüğü, Matbaacılar Sitesi. Hepsi binlerce araç çalıştırıyor. Ayrıca Ambarlı limanı ve dolum tesislerine gidip-gelen araçlar da bu güzergâhı kullanıyor. Halkalı toplu konutlarının yeni etap inşaatlarına malzeme taşıyan araçlar da. Altınşehir ve Esenyurt kentsel dönüşüm inşaatları araçları da. Bahçeşehir'in yeni etapları ile çevresindeki binlerce konutluk inşaatların araçları da. Büyük Çekmece'ye kadar uzanan bölgede yine binlerce inşaatın araçları da. Haramidere'deki sanayi siteleri ve kargo şirketlerinin araçları da. Özellikle akşamları Küçük Çekmece ve Beylikdüzü'ne dönenler de. (Çünkü E-5 yol genişletme çalışmaları nedeniyle Sefaköy'den sonra felç.) Bitmedi; bu güzergâh Avrupa'ya gidipgelen TIR'ların zorunlu istikameti. Yine bitmedi; Trakya'dan İstanbul'a mal getirip götüren araçların ve otobüslerin de tek yolu.
Ömür törpüsü güzergâh Sonuç: Günün her saatinde E-6 ve TEM kaplumbağa hızıyla seyreden otomobil, otobüs, ticari araç, kamyon, TIR, çimento silosu, konteyner yüklü ağır vasıta kaynıyor. Bunlara inşaat patlaması nedeniyle katı atık taşıyan binlerce sarı damperli kamyonu ekleyin. İstanbul'daki tüm inşaatların katı atıklarının döküm alanı olarak eski Halkalı çöplüğü arkasının seçildiğini de eklemeyi unutmayın. Bu kadar yoğun yolda kaza veya arıza olmaz mı? Hergün oluyor. Gitti mi bir şerit! Bir de tüy dikmek için, maçtan birkaç gün önce TEM'de asfalt yenileme çalışması başlatılmasın mı! Gelin de bu kaostan çıkın bakalım? Üstelik bunlar iyi günler. Yağmurlu-çamurlu-karlı kış aylarındaki çileyi düşünemezsiniz bile. "İyi ama 2005 Mayıs'ında o statta oynanan Liverpool-Milan maçında trafiğin nasıl altından kalkılmıştı" diye sorabilirsiniz. Doğru. Birçok nedeni var: Maça gitmeyen özel araçlara stat yolu yasaklanmıştı. Ağır vasıtaların da sabah 06'dan itibaren 24 saat o güzergâhı kullanmaları engellenmişti. Ama asıl önemlisi, o dönemde inşaat patlaması olmadığı için ağır vasıtalar bu kadar yüklenmemişti. Ve nihayet maça değil eve ya da işyerine gidenler E-5 alternatifini kullanabiliyordu. Bizim Galatasaray taraftarlarına naçizane tavsiyemiz şu: Ya maç günü sabahtan yola çıksınlar. Ya da stata metro ulaşıncaya kadar maçları evlerinde izlesinler. Ne kaldı ki şunun şurasında? Topu topu 42 ay! 2011'de tamam. Sıkın dişinizi!
|