ABD ile nükleer silah krizi yaşayan İran'ın otomotiv üretimi 2005'te 900 bini aşarak Türkiye ile başa baş hale geldi. İranlı üreticiler bu yıl Çin ve Hindistan'a ihracat yapmaya hazırlanıyor.
Nükleer silah krizinin devam ettiği bugünlerde İran'ın otomotiv endüstrisi üretim bakımından Türkiye ile başa baş gidiyor. Sürekli büyüyen sektör, ABD yaptırımları nedeniyle doğruda yatırım yapılamadığı için Avrupalı üreticilerle lisanslama yoluyla işbirliği yapıyor. Sektör, ülke Gayri Safi Milli Hasılası'nın yüzde 4'ünü oluşturuyor ve 150 bin kişi istihdam ediyor. En büyük iki üretici Khodro ve Saipa; Venezuella, Çin, Beyaz Rusya ve Hindistan gibi ABD'nin pek de iyi geçinemediği ülkelere ihracat görüşmeleri yapıyor. Fortune Dergisi'nin bu ayki sayısında beş sayfa ayırdığı İran otomotiv endüstrisi geçtiğimiz yıl üretimde 900 bin sınırını geçti. Türkiye'de ise 914 bin motorlu araç üretildi. Petrol kazancının arttığı ülkede kişi başına düşen gelirin yükselmesiyle satışların artması, yaptırımlara rağmen İranlı üreticilerin dünyaca tanınan markaların lisanslarını almasını kolaylaştırıyor. Khodro, Peugeot'dan aldığı 405 modelinin üretim lisansıyla Samand markasını geçtiğimiz yıl piyasaya sürdü. Samand, piyasaya girişinden bu yana geçen bir yılda 300 bin sattı. Khodro, başka Peugeot modellerinin lisansını da elinde tutuyor. Saipa da Citoren'in Xantia modelini ve Kia Pride'ı İran'da yapıyor. İkiside devlete ait olan Khodro ve Saipa yüzde 95 kapasiteyle çalışıyorlar.
MERCEDES'DEN
E SINIFI LİSANSI İran'da özel sektörde artık kendini gösteriyor. Özel sektöre ait Bahman, Mazda ile 323 modelenin İran'da yerel marka adıyla üretilmesi için anlaşma yaptı. Mercedes'in sahibi DaimlerChrysler, Bahman'a Mercedes E sınıfının lisans hakkını verdi.. Bir değer özel sektör üreticisi Kerman da yakında Türkiye pazarına da girecek Çin'in ucuz markası Chery ile üretim anlaşması bulunuyor. Kerman'ın aynı zamanda Volkswagen ile lisans anlaşması bulunuyor. Batılı analistlerde bir barış ortamı halinde sektörün daha fazla ilerleyeceğini söylüyor.