|
|
|
Tüzmen: ABD'ye ihracatta en büyük sıkıntı döviz kurları
Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, ABD'ye yönelik ihracatın artırılmasında en büyük sıkıntının ''döviz kurları'' olduğunu söyledi.
İhracat heyeti ile birlikte ABD'nin New York şehrinde temaslarını sürdüren Devlet Bakanı Tüzmen, yaptığı açıklamada, ABD'nin Türk ihracatçısı için çok büyük bir pazar olduğunu hatırlattı.
Amerika pazarında Türk ihracatcısının, diğer ülkelerle rahatlıkla rekabet edebileceğine işaret eden Tüzmen, şöyle dedi:
''Türk ihracatçısı ve ürünlerinin kalitesi buna uygundur.Ancak, Amerika'ya ihracatı artırmada en büyük sıkıntı döviz kurları. İhracatcılarımız en çok bundan şikayet ediyorlar. Şikayetlerinde de haklıdırlar. Döviz kurları normal seviyesine gelse, Amerika'ya yönelik ihracatımız çok hızlı şekilde artar. Yaptığımız araştırmalarda bu açık bir şekilde görülüyor.''
Özellikle
tekstil sektörünün Amerikan pazarında Uzak Doğu mallarıyla acımasız bir rekabet yaşadığını kaydeden Bakan Tüzmen, Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün kalitesiyle bir sorun yaşamadığını, bu rekabete dayandığını, ancak aşırı değerli Türk Lirasının hazır giyim ve konfeksiyon ihracatçısını sıkıntıya soktuğunu bildirdi.
Tüzmen, tekstil, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün döviz kurları normal seviyeye gelmesi halinde sıkıntılarından önemli ölçüde kurtulacağını ifade etti.
İHRACATI ARTACAK SEKTÖRLER
Amerika pazarında önü açık olan sektörlerle ilgili bilgi veren Bakan Tüzmen, şunları söyledi:
''Amerika, 1,7 trilyon dolar ithalatla dünyanın en büyük ithalatcısı. Amerika pazarında bazı sektörlerimiz için önemli fırsatlar var. Bu sektörlerimizin basında mücevherat, mermer, seramik, demir-çelik ve otomotiv yan sanayi gelmektedir. Bu sektörlerimiz dövizde yaşanan sıkıntılara ve bütün olumsuzluklara rağmen son iki yılda ihracatlarını önemli ölçüde artırmışlardır.
Mücevher ve kuyum ihracatımız 2003 yılında 265 milyon dolar iken, 2005 yılında 370 milyon dolara yükselmiştir. Aynı dönemde otomotiv yan sanayi ihracatımız 20 milyon dolardan 54 milyon dolara, demir ve demir dışı metaller ihracatımız 283 milyon dolardan 695 milyon dolara, kurutulmuş sebzeler ve ünlü mamüller ihracatımız 29 milyon dolardan 47 milyon dolara, mermer, seramik, inşaat malzemeleri ihracatımız 223 milyon dolardan 410 milyon dolara, yer kaplamaları, halılar 29 milyon dolardan 63 milyon dolara yükselmiştir. Önümüzdeki dönemde bu ürünlerdeki ihracat artışlarının daha da yükselmesini bekliyoruz.''
Bakan Tüzmen, ABD'ye yönelik ihracatta belirlenen strateji ile ihracatçı firmaların hangi eyaletlerde hangi sektörlerde yoğunlaşmaları gerektiği konusunda görüşlerini ise şöyle açıkladı:
''Yaptığımız çalışmalara göre, gıda, kimyasal ürünler, tekstil ve hazır giyim, konfeksiyon, demir ve demir dışı metaller için New York, Kalifornia, Teksas; deri ve deri mamüller, hazır giyim ve mücevherat için New York, Kaliforniya, Florida; elektrik-elektronik, makina ve otomotiv yan sanayi için Kaliforniya, Teksas ve İllinois eyaletleri ön plana çıkmaktadır.İhracatçılarımızın Amerika'ya yönelik ihracatta bu merkezlere ve belirlenen sektörlere yoğunlaşırlarsa olumlu sonuçlar alacaklarına inanıyorum.''
(AA)
|