Slot çorbası
Daha önce Türk Hava Yolları'nın (THY) havada mantı ikram etmek üzere yola çıktığında, üzerine boca edilecek yoğurdun problem teşkil etmesi nedeniyle, yolcuların havada bu tattan mahrum kaldıklarını yine bu köşede kaydetmiştim. Sonraki yıllar, ambalajda sarımsaklı dahil olmak üzere her türlü yoğurt icat edilmesine rağmen mantı uçağa maalesef binemedi. Mantı olmayınca, otoriteler devreye girip hava meydanlarda slot çorbasını havayollarına ikrama başladılar.
MEYDAN SAVAŞI Konu daha önce Atlasjet Hava Yolları ile THY arasında bir meydan savaşı olarak gündeme gelmişti. Atlasjet, İstanbul'dan Ankara'ya uçmak isteyince, Türkiye meydanlarında uçakların iniş ve kalkışlarını THY bünyesinde planlayan Slot Koordinasyon Merkezi yer değiştirdi. Çünkü, Atlasjet Ankara seferlerine THY'nin bilinçli olarak izin vermediğini savunuyor, THY'de Atlasjet'in uçmak istediği saatlerde meydan kapasitesinin yeterli olmadığına vurgu yapıyordu. İki havayolu tartışınca, devreye Ulaştırma Bakanlığı girdi ve Slot Koordinasyon Merkezi'ni Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nin (DHMİ) uhdesine verdi. Konu yinede çözülmedi. Çünkü, Atatürk Havalimanı'nın saatlik uçak kapasitesi (iniş/kalkış) 30, Antalya ise 24 adet. Havacılıkta altın saatler diye tabir edilen sabah 06.30 ile 10.00 akşam 17.00 ile 21.00 arasını THY tüm uçuşları bloke ettiğinden Atlasjet, uçabilecek bir dilim bulamadı. Görünen sebebin birisi bu, diğeri ise rekabet. Devreye rekabet girince Slot Koordinasyon Merkezi yer değiştirdi. Ama beklenen iyileşmeler olmadı. Avrupa Birliği (AB) mevzuatlarına ve yeni gelişmelere göre Slot Koordinasyon Merkezi'nin ya özerk hale gelmesi ya da özerk bir kurumun bünyesinde olması gerekiyor. Ancak, yaşanan tartışmanın tek sebebi bu değil, bir diğer önemli nedense meydanların kapasitesi. DHMİ, halihazırdaki meydanları özellikle yoğunluğu olanları iyi yönetemediğine göre, Slot Koordinasyon Merkezi'ni Hava Trafik Kontrolleri'nden gelecek işaretlerle nasıl idare edecek?
DHMI SÜRÜNCEMEDE İki yoğun meydan Atatürk ve Antalya'nın kapasite artışına yönelik bir çalışma olmayınca DHMİ'nin devletçi anlayışı içinde konu çıkmaza girmiş durumda. Şampiyonlar ligi ve Formula 1 sebebiyle saatte 40 ile 50 civarında uçağın iniş-kalkış yaptığı dikkate alındığında, DHMİ'nin bu işi neden sürüncemede bıraktığına anlam vermek mümkün olmuyor. Özetle, meydana gelen slot tartışmaları çözüme kavuşturulamadığı gibi ortaya bir de slot çorbası çıkmış durumda. Çünkü, iş halihazırda eskisinden daha karışık hale geldi. Kapasite ve yeterlilik hesabı yapmadan, yeni havayollarına kuruluş izni veren, mevcutlarının da filo büyütmesini onaylayan makamların, pilot ve teknik elamandan sonra yeni bir sıkıntıya daha ülkeyi sürüklediklerini bilmeleri gerekir. Hatırlatmakta fayda var.
|