Galataport ihalesi en yüksek teklifi veren Ortak Girişim Grubu'nun Koordinasyon Kurulu Üyesi ve Grup Sözcüsü Mustafa Türkmen, İstanbul Modern konusunda, ''Orada kalır..
Ne şekilde kalacağı konusunun mutlak çözülebileceğini düşünüyorum. Çünkü İstanbul Modern, Galataport projesinin tamamlayıcı bütünü'' dedi. İstanbul Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Liman Turizm Ticaret Kompleksi'nin (Galataport) Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılmasına ve işletilmesine yönelik ihalede 3 milyar 538 milyon avro ile en yüksek teklifi veren Galataport Ortak Girişim Grubu tarafından bir tanıtım toplantısı düzenlendi. Türkmen, toplantının, kamuoyunda çok fazla enformasyon kirliliği yaratıldığı için gerçekleştirildiğini belirterek,
proje hakkında bilgi verdi ve basın mensuplarını soruların yanıtladı. Türkmen, ''Bugün için Galaport ihalesini almış değiliz'' diyerek, ihalede en iyi teklifi verdiklerini, Türkiye Denizcilik İşletmeleri tarafından kabul edilen teklifin Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nca onaylandığını anımsatarak, ''Şimdi Yüksek Planlama Kurulu'nun kararı kaldı. Ümit ediyorum ki o da birkaç gün, olmazsa hafta içerisinde sonuçlanacak'' diye konuştu. Basın mensuplarının ödeme planına ilişkin sorularını, teklifin henüz değerlendirme aşamasında olduğunu gerekçe göstererek yanıtlamaktan kaçınan Türkmen, YPK'nın onay kararının ardından ortak girişim grubuna dahil şirket yetkilileriyle düzenlenecek bir başka toplantıda bu tür soruların cevaplanacağını söyledi. Türkmen, ''Anayasa Mahkemesi'nin, Galataport ihalesine dayanak olan 5398 sayılı özelleştirme ihaleleri ile ilgili kanunun esastan görüşülmesi kararına'' ilişkin olarak yöneltilen bir soru üzerine, ''Bunun Galataport'la alakası yok dersem abartmış olmam'' dedi. Bu durumun kıyılarda kruvaziyer gemilerinin hangi şartlarda bulunacağına ilişkin bir yönetmelik olduğunu ifade eden Türkmen, sonucun kendilerini etkileyebileceğini ama projenin kendilerinin değil, kamunun olduğunu belirtti. Türkmen, ''İmar Kanunu değişirse, proje sizin olduğuna göre, kamunun olduğuna göre, kamu halledecektir. Halledeceğine de adım gibi eminim'' dedi.
İSTANBUL MODERN Mustafa Türkmen, bölgede yer alan İstanbul Modern'e ne olacağına ilişkin bir soru üzerine de, müzenin gerçekten çok başarılı bir kuruluş olduğunu belirterek, müzeyle ilgili kararın Ortak Girişim Grubu'nun değil, proje sahibinin vereceği bir karar olduğunu söyledi. Türkmen, şunları kaydetti: ''Orada kalır. Ne şekilde kalacağı konusunun mutlak çözülebileceğini düşünüyorum. Çünkü İstanbul Modern, Galataport projesinin tamamlayıcı bütünü. Kültür merkezinin olmadığı bir Galataport projesi düşünemiyorum. Yıkılma kelimesini düşünmek dahi istemiyorum.'' Basında çıkan haberlerden ortakların üzüntü duyup duymadığına ilişkin bir sorusunu Türkmen, ''Ortaklarımızda hiç kırılma, üzülme diye bir şey yok. İhalenin şeffaf yapıldığını biliyorlar'' şeklinde yanıtladı. Türkmen, basın mensuplarının, ''İhale şartnamesi herkes için aynı mıydı?'', ''Ödeme planı nasıl olacak?'', ''Konsorsiyuma üye firmalar daha önce hükümetle görüştü mü?'' gibi sorularına ise yanıt vermedi.
"BENZERSİ ZBİR PROJE"
Galataport Ortak Girişim Grubu Koordinasyon Kurulu üyesi ve Grup sözcüsü Mustafa Türkmen, hedeflerinin Galataport'u Türkiye'nin dünyaya açılan deniz kapısı yapmak ve Türk ekonomisine değer katacak benzersiz bir projeye imza atmak olduğunu bildirdi. Türkmen, projenin tanıtımı nedeniyle düzenlenen toplantıda, ihale süreci ve ihale şartları konusunda bilgi verdi. Türkmen, Galataport projesinin Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. tarafından daha önce 1990 ve 1997 yıllarında ihaleye çıkarıldığını, ancak iki ihaleye de teklif veren çıkmadığı için sonuç alınamadığını söyledi. Bu yıl gerçekleştirilen ihalede ise verilen 3 tekliften en yükseğinin 3 milyar 538 bin avroluk teklifle kendilerinden geldiğini kaydeden Türkmen, yatırımcı firmanın uygulamakla görevli olduğu projelerin Türkiye Denizcilik İşletmeleri tarafından hazırlatıldığını anımsattı. Türkmen, projeyi anlatırken basında yer alan bazı konulara da değinerek, ''Teklif sahiplerinin projede yer alan bütün aktiviteleri yerine getirebilecek tecrübeye sahip olması gerekiyor. Royal Caribbean Cruises'in aramızda olmasının sebeplerinden biri de bu'' dedi. Galataport'da mevcut durumda toplam 125 bin metrekarelik kapalı alan bulunduğunu, projenin tamamlanmasıyla kapalı alanın 119 bin metrekareye ineceğini kaydeden Türkmen, halen kıyı bandının tamamı halka kapalı ve dikenli tellerle çevrili olan bölgenin halka açılacağını, Tophane Meydanı'nın yeniden açığa çıkacağını söyledi. Türkmen, ''Hedefimiz Galataport'u Türkiye'nin dünyaya açılan deniz kapısı yapmak ve Türk ekonomisine değer katacak benzersiz bir projeye imza atmak. İhalede verdiğimiz 3,5 milyar avroluk teklif bu yöndeki inanç ve kararlılığımızın göstergesidir'' dedi. Galataport'un yaklaşık 4 bin kişiye istihdam sağlayacağını, 1 milyonu kruvaziyer turist olmak üzere bölgenin yılda 10 milyon yerli ve yabancı turist tarafından ziyaret edilmesinin beklendiğini ifade eden Türkmen, şöyle konuştu: ''Toplam 186 odalı 5 yıldızlı bir butik otel, 240 yataklı 4 yıldızlı 1 otel ile 100 odalı bir apart otel yapılacak. Bina yükseklikleri ve sınırları aynı kalmak üzere, mevcut iki depo, alışveriş merkezi olarak hizmete açılacak. Depolardan bir diğeri ise kültür ve sanat merkezi olarak yeniden inşa edilecek. Bu alandaki tarihi Saat Kulesi restore edilerek bölge halka açılacak ve tarihi Tophane Meydanı tüm görkemiyle ortaya çıkacak.'' Türkmen, projeleri üç yılda tamamlayıp hizmete açacaklarını belirterek, proje için 401 milyon avroluk yatırım öngördüklerini bildirdi. Basında, İsrailli şirket hakkında bazı yanlış haberler çıktığına da değinin Türkmen, yüzde 21'lik paya sahip bu şirketin projenin finansman ayağında yer alacağını söyledi.
ORTAK GİRİŞİM GRUBU
Verilen bilgiye göre, Galataport'un 49 yıllığına yapım ve işletim hakkını kapsayan ihalede en yüksek teklifi veren grup, Royal Caribbean Cruises (RCCL), Sasso Holding, IC Antbel Antalya Belek Turizm Yatırımları, Limak, Amerikan General Growth Properties Inc.'in iştiraki Rouse Tri-Party ve Global Yatırım Holding'den oluşuyor. Halen konsorsiyum içinde Global Yatırım Holding'in yüzde 21, Sasso Holding'in yüzde 21, RCCL'nin yüzde 20, IC Antbel'in yüzde 20, Rouse Tri-Party LLC'nin yüzde 15 ve Limak'ın yüzde 3 payı bulunuyor. Royal Caribbean Cruises, Royal Caribbean International ve Celebrity Cruises markaları, 29 gemisi, işlettiği ya da yatırım yaptığı 10 kruvaziyer limanı ve yıllık 60.590 yolcu kapasitesiyle dünyanın ikinci büyük kruvaziyer operatörü konumunda bulunuyor. 9 milyar 400 milyon dolar piyasa değeri ile dünya genelinde yüzde 15, Kuzey Amerika'da ise yüzde 27 pazar payına sahip olan RCCL, 160 destinasyona verdiği seyahat hizmeti ile 2004 yılında 3 milyon 400 bin yolcu taşıdı. RCCL'nin işlettiği limanlardaki toplam kapasite yılda 2 bin 300 gemi. Global Yatırım Holding A.Ş., enerji, altyapı ve finansal servisler olmak üzere üç temel faaliyet alanında yatırım yapıyor. Şirketin enerji birimi 7 ilde doğalgaz dağıtımı, altyapı birimi ise kruvaziyer limanı ve çeşitli gayrimenkul yatırımları konusunda çalışıyor. Şirket, Temmuz 2003'te, Özelleştirme İdaresi tarafından ihale edilen, Kuşadası Limanı'nın işletme haklarını da 36 yıllığına devralmıştı. IC Antbel Antalya Belek Turizm Yatırımları A.Ş., 1969 yılında İbrahim Çeçen'e ait şahıs şirketi olarak kuruldu. İbrahim Çeçen Holding bünyesinde enerji alanında IC İçtaş Enerji, prefabrik çelik konstrüksiyon alanında IC Treysan, turizmde IC İçtur, IC Antbel ve IC Santai Hotel, iş geliştirme alanında IC İçtaş Liman A.Ş. olmak üzere birçok şirket yer alıyor. Limak İnşaat Sanayi ve Tic. A.Ş., inşaat ve mühendislik alanında faaliyet göstermek amacıyla 1976 yılında kuruldu. Faaliyetlerini sadece inşaatla sınırlı tutmayan Limak, deneyimlerini ve yetişmiş iş gücünü turizm ve enerji sektörüne taşıdı. Halen Kemer ve Belek'te yer alan 4.000 yatak kapasiteli bu üç tesisi işletiyor. Sasso Holding Inc., bir portföy yönetimi şirketi olarak gayrimenkul, enerji ve perakende alanlarında yatırımlar yapıyor. Rouse Tri-Party Miscellaneous LLC., faaliyet alanı gayrimenkul geliştirme ve işletme olan şirket Amerikan General Growth Properties Inc.'ın iştiraki. ABD'de 44 eyalette toplam 20 milyon metrekare alan üzerine kurulu 210 alışveriş merkezinde toplam 24 bin dükkan, başka bir deyişle 3 milyon 700 bin metrekare dükkan alanı işleten şirketin piyasa değeri 10 milyar 400 milyon dolar.