|
|
Ali topu tutamadı
İlköğretimde yeni sisteme göre öğrenciler artık okumayı cümlelerden değil harflerden başlayarak öğrenecek. Sistem öğretmenlerin kafasını karıştırdı.
Ali'nin okuma fişleri rafa kalktı
Öğrenciler artık okumayı cümleden değil harflerden başlayarak öğrenecek. Öğretmenler yeni sistemi eleştirdi.
Ülke çapında tüm öğrenciler bu yıl okuma ve yazmayı farklı bir yöntemle öğrenecek. Değişikliklere alışkın eğitim sistemimizde, bu kez 1968'den beri kullanılan "tümdengelim" yöntemi tarihe karıştı. Yani öğrenciler artık üzerinde "Ali topu at" yazan fişleri tanımayacak. Çünkü eskiden olduğu gibi öğretmenler okumayı, cümleleri sırasıyla kelimelere, hecelere ve harflere bölerek öğreten sistemi kullanmayacaklar. Bunun yerine ilk başta harflerle tanışılacak. Geçtiğimiz haftalarda bu yeni sistemi öğretmenlere öğretmek amacıyla bir dizi eğitim düzenlendi. Pek çok öğretmenin bu konuda kafası karışmış durumda. Hemen hepsi "Deneyip göreceğiz!" diyor. Uzmanlar da hangi sistemin daha faydalı olduğu konusunda ikiye bölündü. Bu yıl başlayacak yeni müfredatta öğrenciler okumayı ve yazmayı eşzamanlı öğrenecekler. Harflerden önce çocuklara okuma ve yazmaya hazırlık için bazı alıştırmalar yapılacak. Örneğin parmaklarını nasıl kullanmaları gerektiği, nasıl kalem tutulacağı, serbest ve düzenli resim çalışmaları gibi. Bu aşamadan sonra öğrencilere sesi tanıtma ve hissettirme çalışmaları yapılacak. Örneğin tanıtılan sesin hangi öğrencilerin adında bulunduğu, hangi bitki, hayvan veya eşya adında olduğu sorulacak. Daha sonra öğretmen tahtada bu sese karşılık gelen harfin nasıl yazıldığını gösterecek ve öğrencilerle birlikte okuyacak.
ÖNCE 'E' HARFİ Harflerin öğretilme sırası ise alfabetik olarak değil, kullanım sıklığı sırasına göre yapılıyor. Örneğin ilk olarak "a" harfinin yerine "e" öğretilecek. En son öğretilecek harf ise "j". Bazı çevreler sıralamayı doğru bulmadıklarını, "e" harfinin Arapça'nın ilk harfi olan "Elif"e gönderme yaptığını yüksek sesle dile getirmekten çekinmiyor. Bunun yanı sıra harfler dört grupta ele alınıyor. Birinci grup e, l, a, t; ikinci grup i, n, o, r, m; üçüncü grup u, k, l, y, s, d ve dördüncü grup g, c, p, h. Harflerden sonra hecelere, sözcüklere ve cümlelere geçilecek. Milli Eğitim Bakanlığı'ndan yapılan açıklamaya göre bu yöntem öğrencilerin duyduğu ve çıkardığı seslerin bilincine varmasını sağlıyor. Böylece öğrencilerin kelimeleri doğru telaffuz etmesine, akıcı konuşmasına katkıda bulunulacak. Ayrıca öğrenci yazı ile konuşma arasındaki benzerlikleri görüp yazının harflerin birleştirilmesiyle; konuşmanın ise seslerin birleştirilmesiyle yapıldığını anlayabilecek. Yeni müfredatın bir diğer farklılığı da yazı yazma stili hakkında. Öğrenciler ilk okumayazma öğretimine bitişik eğik yazıyla yani el yazısıyla başlayacaklar. Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Eğitim Yönetimi Denetimi alanında çalışan Doç. Dr. Muharrem Köklü, cümleden başlayarak okuma-yazma öğrenmenin Türk dil yapısına daha uygun olduğu düşüncesinde. Psikoterapist Emre Kapkın ise yeni müfredattaki okuma-yazma yönteminin, Türkçe için en doğrusu olduğunu belirtiyor. Bunun sebebi ise Türkçe'nin yazıldığı gibi okunan bir dil olması.
Ece Koçal
|