|
|
|
|
|
Lüks viskiye buz koymak doğru değil
|
|
Dünyanın her yerindeki milyarderler ve politikacıların tercihi süper lüks viskileri kesinlikle buzla içmemek gerekiyor. Olsa olsa birkaç damla su yeterli
Ultra lüks harman viskiler
Dünyanın her yerindeki milyarderler ve politikacıların tercihi süper lüks viskileri kesinlikle buzla içmemek gerekiyor. Olsa olsa birkaç damla su yeterli.
Otomobil fuarlarını gezenler ya da yeni otomobil modellerini takip edenler bilir. Bu fuarlarda en büyük ilgiyi çeşitli markaların konsept modelleri toplar. Otomobil meraklılarının yüreğini hoplatan, ağzını sulandıran bu araçların çoğu kez seri üretim aşamasına kadar bile ulaşmaz. Ama üretici firmanın imajını, süksesini parlatan çalışmalardır bunlar. İçki dünyasının da benzer çalışmaları var. Yıllar önce bir Türk gazeteci grubuyla Kentucky'de Jim Beam burbon viskilerinin damıtımevini gezmiş, firmanın o günlerde hayatta olan efsanevi sahibi Booker Noe'nun evinde öğle yemeği yemiştik. Gerek Booker Noe, gerekse bize evsahipliği yapan firma yetkilileri yılda 4 milyon litreden fazla satılan standart Jim Beam'i bize tanıtmaya çalışırken, bizler aynı firmanın sembolik miktarlarda ürettiği ve kolay kolay bulunamayan, Knob Creek, Baker's, Basil Hayden's, özellikle de Booker Noe'nun kendi adını verdiği, fıçı sertliğinde şişelenmiş Booker's gibi lüks burbonlarının peşine düşmüştük.
HER ŞEY İMAJ İÇİN Hemen her sektörde durum böyle. Kitleye hitap eden ve asıl parayı kazandıran ana ürünün ününü artırması için dünya çapındaki firmaların çok özel imaj ürünleri çıkardıklarını görüyoruz. Bunlar genellikle az sayıda üretiliyor; fiyatları da yüksek. Bunlar için yapılan reklam harcamalarını geri kazanmak bile çoğu kez söz konusu olmuyor. Ama önemli olan bu pahalı ve nadir ürünlerin çok satması değil, o imaj ürününe gücü yetmeyenlerin alt kategorideki modelleri almaları. O zaman firma amacına ulaşmış oluyor. İskoç viskilerinde de benzer imaj markaları var. Bunlar 8-10 yıl kadar dinlendirilmiş vasat maltlarla tatlandırılan ucuz tahıl viskisinden oluşan sıradan ürünler değil, her biri yıllanmış maltların kombinasyonu. Harmanlandıktan sonra tıpkı malt viskiler gibi bunlar da uzun süre fıçılarda dinlendiriliyor. Ardından da şık şişelerde, özel kutularda satılıyor. "Satılıyor" kelimesi sözgelimi. Zira bu tür süper lüks harman viskileri sıradan marketlerde bulamıyorsunuz. Bunlar zaten az sayıda şişelendiği için, ancak cüzdanı dolgun tüketicilerin ulaşabileceği noktalarda satışa çıkarılıyor.
MARKALAR TANIDIK Her biri dil sürçmeden sesletme sınav sorusu niteliğindeki malt viski isimlerini bilmek bile bir mesele. Kaldı ki Auchentoshan, Bruichladdich, Glendronach gibi çetrefil adlı bu viskiler arasındaki farkı ayırt etmek daha da büyük beceri. Diyelim ki, malt viskiler alemini iyi biliyorsunuz ve konuklarınıza bunları ikram edeceksiniz. Bilgiçlik taslamadan konuklarınızı bunlar hakkında aydınlatmak, tercih yapmalarını onlardan beklemek daha da büyük sorun. Gel gelelim, süper lüks harman viskiler, genellikle harcıalem viskilerin lüks versiyonları. Dolayısıyla, içkiyle uzaktan yakından aşinalığı olan herkesin bildiği adları var. Dünyanın her yanındaki milyarderler, politikacılar, şirketlerin üst düzey yöneticileri bu süper lüks viskileri boşuna tercih etmiyor; sonuç gerçekten tatmin edici. Varlıklı ve nüfuzlu kesimin genellikle birbirlerine hediye ettikleri bu lüks viskiler oluyor. Nitekim süper lüks harman viskiler genellikle benzer yıllanma sürelerini geride bırakmış malt viskilerden daha da pahalıya satılıyor. Bundan bir süre önce Gusto Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Mehmet Yalçın ile birlikte bu ultra lüks harman viskilerden ülkemizde bulunabilenleri tattım. Bunlarla ilgili tadım notlarımı sizlerle paylaşmak istiyorum. Bu viskilerle karşılaştığınızda, kesinlikle buzla içmemenizi, olsa olsa birkaç damla su damlatarak, kokusunun daha da belirgin biçimde ortaya çıkmasını sağladıktan sonra tıpkı çok iyi bir malt viski gibi yudumlamanızı öneririm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|