|
|
|
|
|
Havacılık sektörü 2005'te coşacak
|
|
Uçak üreticileri ve havayolları için 2005, geçen seneye oranla çok daha iyi geçecek. Yeni yılda ucuz havayollarının sayısı artacak.
Havacılık sektörü 11 Eylül'den sonra en ciddi toparlanmasını 2004'te gerçekleştirdi. Uçak yapımcıları yeni siparişler alırken, havayolları da filolarını yenileme ve büyütmek için müspet gelişmeleri iyi değerlendirdi. Mevcut iyileşmenin devam etmesi, beklenmedik bir hadisenin de olmaması halinde 2005'- te dünya genelinde havacılık sektörünün ciddi ivme kazanacağı tahmin ediliyor. Saygın ekonomi dergilerinden The Economist'- in yaptığı pazar araştırmasına göre 2004'te hızlı bir toparlanma süreci yaşayan turizm sektörü, herhangi bir olumsuzluk yaşanmaması halinde bu yılda büyümesini sürdürecek. Buna bağlı olarak havayoluyla seyahatte patlama yaşanacak. Low Cost Carrier (LCC Düşük Maliyetli Taşıyıcılar) olarak adlandırılan uygun maliyetli havayolları bu yılda büyümesini sürdürecek. Bu havayollarının sistemini kendine adapte edemeyen bir çok bayrak taşıyıcı havayolunun, 2005'te krizler yaşayacağına dikkat çekiliyor. LCC'lerin 2010 yılına kadar pazar payları Amerika'da yüzde 40, Avrupa'- da ise yüzde 20-30 oranında büyüyecek. Düşük maliyetli havayollarının her geçen yıl yolcu sayılarını arttırması, geleneksel havayolları arasındaki rekabeti artıracak. Birçok havayolu fiyat konusunda indirime gidecek. LCC'le mücadele edebilmek için en büyük adımı Airfrance-KLM attı. Bilet fiyatlarında tarihinin en büyük indirimini yapan Airfrance-KLM, Avrupa'da uçtuğu 66 uçuş noktası için fiyatlarını yüzde 40 oranında indireceğini açıkladı. KLM yeni tarifeyle daha önceden 109 euro'ya uçtuğu Heathrow'- a 69, 167 euro'ya uçtuğu Nice ise 99 euro'ya uçacak. KLM'in daha çok müşteri kazanmak için fiyatlarını yüzde 40 aşağıya çekmesi, pazardaki dengeleri de alt üst edecek. Turizmde ise Çin rüzgarı esecek. Dünyanın her yerinde bir çok otel yöneticisinin, daha şimdiden çalışanlarını Çince öğrenmeye teşvik ettiği belirtiliyor. 2005'te sadece Avrupa'- yı ziyaret edecek Çinli sayısı 30 milyon olarak tahmin ediliyor. 2007'de ise Çinliler'in en çok ziyaret ettiği ülke Amerika Birleşik Devletleri olacak. 2005'in en heyecan verici gelişmelerinden birisi de Airbus'ta yaşanacak. Şirketin üretim programına 11 milyar dolar harcadığı, iki katlı, 555 yolcu kapasiteli dev jumbo jet test uçuşlarına başlayacak. uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği'nin (International Air Transport Association - IATA) tahminleri de sektörün genişleyeceğine işaret ediyor. IATA'ya göre 2008 yılına kadar yolcu ve kargo trafiği tüm dünyada yüzde 6 oranında büyüyecek. Çin, Polonya, Macaristan, Birleşik Arab Emirlikleri ve Çekoslovakya yolcu trafiğinde en hızlı artışın gerçekleşeceği ilk 5 ülke olacak. Kargoda en hızlı büyüme ise Çin-Hollanda, Hindistan-Srilanka, Filipinler- Tayland, Çin-Malezya, Avusturya-Çin hattında yaşanacak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|