| |
İstanbul trafiği için acil öneriler
Kar yağışını bir kalem geçelim çünkü nihayetinde İstanbul, bir Erzurum değil, yılda sadece 8-10 gün kar düşüyor. Asıl mesele başka. Artık herkes biliyor: Kentin genel bir trafik derdi var. Bırakın sağanağı, yağmur çiselediğinde dahi, zaten milim milim yürüyen trafik duruyor. İşte bunun birkaç önemli nedeni: a) Yollar bu kadar otomobili kaldırmıyor. b) Sürücüler emniyet şeridine girerek; yığılmaya ve tıkanıklığa sebep oluyor. c) Otoparklar yetersiz. d) Kitle taşımacılığı ve motosiklet kullanımı desteklenmiyor.
Gelin bu noktayı biraz daha açalım... İşte 'köprü trafiği' bağlamında alınabilecek acil tedbirler: 1) Hemen her gün Boğaz köprüsünden geçen bir kişi olarak diyorum ki: Otomobillerin geçiş ücreti tez elden 5 milyon liraya çıkarılmalı. Buna karşılık; taksilerin, otobüslerin ve 7-8 kişi taşıyan dolmuşların ücreti sıfırlanmalı. 2) Aynı anda karada ve denizde yeni dolmuş güzergâhları devreye sokulmalı. Örneğin Maslak-Bostancı. İletişim çağında talebi saptamak, yeni güzergâhları organize edip duyurmak gayet kolay. 3) Cankurtaranlar, itfaiye, köprü yollarını denetleyen trafik araçları hariç... Güvenlik şeridine giren her türlü ama gerçekten her türlü araca ceza kesilmeli. "Bilmem kimin makam aracı güvenlik şeridine dalıyor, ben niye girmeyeyim" diyen vatandaş haklıdır! Bildiğim kadarıyla belediyenin elinde bu kadarcık karla mücadele edecek makine-araç parkı var. Ancak emniyet şeritleri kapalı olunca bir işe yaramıyor ki! 4) Bugün motosikletler köprüden geçerken otomobil ve kamyonetlerle aynı parayı ödüyor. Bu para hemen sıfırlanmalı.
*** Bunlar bugünden yarına alınabilecek, kitle taşımacılığını özendiren, köprüden fuzuli geçişleri caydıran pratik kararlar. Uygulaması hiç de zor değil. Yukarıdaki kararlar arasında sadece köprü geçiş ücretinin artırılması yaygaraya neden olacaktır. O da OGS'deki indirim oranının yükseltilmesiyle idare edilir. Adam 50 milyarlık otomobil, 100 milyarlık cip kullanıyor, ondan sonra da geçiş ücretine laf ediyor. Çüş derler!
|