Co-pilotluğumdan hayır yok
Bir uçağı pistten kaldırmak, havada manevralarla ve kaptan pilotun uyarılarıyla sağa, sola yatırarak uçurmak zor gelmedi, ama Boeing737- 300 model uçağı önümde ip gibi duran Frankurt Havalimanı'nın pistine indirmekte zorlandım. Gökyüzünden merdiven basamağından iner gibi irtifayı azaltıp, pisttin başına teker koymak, hesap-kitap istiyor. Amerikan filmlerinde olduğu gibi yolculardan birine yapılan tarifle uçağın meydana inemeyeceğini yaşayarak test etmiş bulunuyorum. Arkamda uçağı sağ salim piste indireceğime inanan ekip olmazsa, fazla sıkıntıya girmeyeceğim. Ama beni izleyen ve bana güvenen insanların gözleri önünde co-pilot olarak kokpite kurulup uçağı kaldırmak güzel de, bir türlü piste inememek insana ecel terleri döktürüyor. Havacılıkta riske izin olmadığı gibi kurallar manzumesi de işlediğinden, ikinci pilotluk elimden alındı ve kaptan pilotumuz uçağı tam inişe geçtiği esnada o pozisyonda havada tuttu. Simülatördeki uçuşumuz olabildiğince heyacan vericiydi ve çok kere kokpitte iniş ve kalkışı yaşadığımdan bir an kendimi uçağın çaresiz ikinci pilotu olarak hissettim.
FARKLI BİR HEYECAN Sadece ben değil, Lufthansa'nın Berlin'de bulunan Flight Center'ı bize gezdiren, az çok uçaklarla ve uçuşla ilgili tecrübesi olan Alman dostumuz da uçağı maalesef konması gereken noktaya yaklaştıramadı. Bir defa uçağın kokpitinin birebir aynısı olan, verilen komutların hepsini aynı uçağın içinde imiş gibi yaşatan simülatörde, pilotların ya da pilot olabilmek üzere yola çıkanların hizmet alabilmesi için uzun bir eğitim sürecine ihtiyaçları var. Mevcut kaptan ve co-pilotlarda her yıl uçuş bilgilerini tazelemek için yine simülatöre belli aralıklarda girip, uçuş eğitimi hocalarından geçerli notu olmak zorunda. Özetle simülatör biz amatörlere göre değil, profesyoneller için gerekli. Simülatörün içine girdiğinizde kesinlikle kendinizi bütün atmosferiyle uçakta hissediyorsunuz. Simülatörde, uçakta yangın, kalkış esnasında iki moturlu uçağın birinin devre dışı kalması gibi hadiseleri de yaşamak mümkün. Mesala; ben kalkışta uçağın bir motorunun arızalanması halinde neler olabileceğini yaşadım. Adeta motorun bozulduğu taraf silkeleniyor, ama uçak hemen kendini toparlıyor ve pilotu da uyarıyor. Hocamız ise iki moturun arızalanması halinde neler olabileceğini gösterdi ve uçağı hemen en yakın meydana kondurdu. Gerçek uçaklarda yaşayamadığım apayrı bir uçuş tecrübesini Berlin'de yaşadım diyebilirim.
|