|
|
|
|
|
|
Uğurlu Perşembe...
Geçtiğimiz perşembe günü gazetelerde TARİŞ'in ABD'nin Chicago kentinin, yılda 1.7 milyar dolarlık alışveriş cirosu olan Michigan Avenue'de mağaza açacağı haberi vardı... Haberin ayrıntıları şöyleydi: "TARİŞ Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Başkanı Cahit Çetin 'zeytinyağı butiği' olarak tasarladıkları 'Ta-Ze' mağazalarının İzmir ve İstanbul'dan sonra yurtdışında ilk kez Chicago'da açılacağını bildirdi. Chicago'nun en popüler caddelerinden olan 'Michigan Avenue' üzerindeki North Bridge Shopping Center'ın üçüncü katında bulunan mağazayı 30 Eylül'de açacaklarını dile getiren Çetin, 'franchaise' sistemiyle açılan mağazanın yatırımcılığını ABD'de yaşayan Seza ve Didem Tapban çiftinin üstlendiğini kaydetti." 'Butik Zeytinyağı' mağazasının açılış haberi perşembe günkü gazetelerde yer alırken, açılışı da perşembe günü yapılacaktı...
Bu perşembeler dikkatimizi çekti... Soruyu TARİŞ Zeytin A.Ş Genel Müdürü Fatih Cenikli'ye sordum. Soruyu sorduğumda Norveç Şirketi'ne girmişsiniz izlenimi veren modern sanat eserleriyle süslenmiş, bu eserlere ahenkli bir şekilde döşenmiş Zeytin A.Ş'nin yönetim merkezini gezmemiştim. Fatih Cenikli, usul bir ses ile "Uğurlu Perşembe" diye mırıldandı... Amerika'nın sosyal alt üst oluşunun renkli ve keskin anlatımlarını yapan Steinbeck'in ünlü romanının hatırlanacağından umutlu değildi. Doğrusu Türkiye'nin en eski tarım kooperatiflerinden birinin bu dış dünya atağının başarısına kendi iç şifreleri olan böyle bir incelikle buluşturması beni şaşırttı... Steinbeck'in "Uğurlu Perşembe"nin kendine uğur yapan ve Amerika'da dünya şirketi olma sınavına giren bir tarım kooperatifi... Cenikli bunu "zeytinyağ böyledir" diyerek geçiştirdi.
***
Cenikli'nin geçiştirdiğini yaşamını zeytinciliğe veren ve bir kooperatifin de piyasa şartlarında çalışarak başarılı olacağını ispatlayan Birlik Başkanı Cahit Çetin anlatımıyla sanki açar gibiydi... Zeytinyağının "meyve suyu" olduğunu vurgulamayı hiçbir zaman ihmal etmiyordu... Çünkü doğrudan zeytinden elde ediliyordu. İzmir'in yeni gözde mekanı "Konak Pierre"deki TARİŞ'in Chicago'daki açılacak olan mağazasının benzerini gezerken, otuz üç ayrı bölgenin zeytinlerinden oluşan zeytinyağlarını görünce Cahit Çetin'in bunu sadece meyve suyu olarak değil, bir şarap gibi de ele aldığını anladım. TARİŞ'in Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'ni oluşturan otuz üç birlik kooperatifinin epeydir kendi ayrı zeytinyağları var. Farklı bölge üzümlerinden oluşan farklı şaraplar gibi...
Cahit Çetin zeytinyağları arasındaki farkları şöyle sıralıyor: "Sıcağa gittikçe renk, koku, akışkanlık yoğunlaşır... Güneye indikçe de zeytin yağının rengi açılır, akışkanlığı artar, kokusu hafifler..." Serin de yani Güney'e indikçe asit oranının düştüğünü, zeytinyağının dayanıklılığının arttığını konuşma arasında keşfediyorum... Başkan Cahit Çetin Edremitli ve kendi bölgesinin zeytinlerini kayırmak istemediği için bunları yüksek sesle ifade etmiyor gibi... Zeytinin ve zeytinyağının bir yazıya sığmayacak olan mahremiyetini öğrenmeye devam ediyorum... TARİŞ ile Akdenizli olmanın keyfini çıkarıyorum.
***
Bugün Pazar... Uğurlu Perşembe'ye dört gün var... TARİŞ'in zeytinyağını dünya markası haline getirmeye çalışan yönetimine ve ortaklarına bu yazının uğurlu gelmesini diliyorum. Başaracaklarından eminim...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|