Euro ile hedeflenen yakalanamadı. AB'ye üye 10 ülkede yapılan bir araştırmaya göre, aynı ürünün fiyatı ülkelere göre yüzde 45'e varan oranda farklılık gösteriyor.
Avrupa Birliği'ne (AB) üye 12 ülke tarafından ortak para olarak kullanılan Euro'nun amacına ulaşmadığı belirtiliyor. AB üyesi 10 ülkede yapılan araştırmada, 300 farklı üründe büyük fiyat farklılığı olduğu belirlendi. Belçika merkezli tüketici araştırmaları yapan Test-Achats şirketine göre, DVD'lerde yüzde 45, otomobil radyo-teyplerinde ise yüzde 38'e varan fiyat farklılıkları bulunuyor. Bu oranlar spor ayakkabılarda yüzde 22 iken, parfüm ve kozmetik ürünlerinde yüzde 27 oranında değişiklik gösteriyor. Amerikan Time Dergisi, son sayısında Euro'yu mercek altına aldı. Ekonomist ve siyasetçiler,1 Ocak 2002 tarihinde ortak para birimi Euro'yu kullanmaya başlayan ülkelerin en büyük avantajının fiyatlarda yaşanacak gevşeme olacağını söylüyordu. Ancak pratikte işler beklendiği gibi olmadı. Ürünlerde yaşanan fiyat rekabeti ve rekabetin getirdiği ülke ekonomileri üzerindeki baskı, AB'de farklı bir tablo ortaya çıkardı. Teoride fiyatların uyumlandırılması projesi hem iş dünyasına hareket getirecek hem de işlemlerde maliyetleri düşürecekti. Ortak para birimi Euro, ayrıca şirketleri zarar sokan ve kur farkından kaynaklanan develüasyonu engellemeyi hedefliyordu. Time Dergisi'nin haber analizine göre,uzmanlar Euro'nun ortak kullanımı ile büyüme, yatırım ve istihdam gibi konuların çözüme kavuşacağını belirtirken, enflasyon ve bütçe açığının de kontrol altına alınacağının altını çiziyordu. Ancak aradan geçen yaklaşık üç yılda, beklenen etkilerin hiç biri gerçekleşmedi. Almanya, tarihinin en kötü ekonomilerinden birini yaşarken, İtalya, Fransa ve Hollanda'da büyüme gerçekleşmedi. Merrill Lynch ekonomistlerinden Mike Taylor, kısa dönemde uygulanan para politikasının ülkeleri birleştirmekten çok ayırdığını söyledi. Uzmanlar, Euro'nun üretimi yeterince etkilemediğini söylerken, OECD, Avrupa Bölgesi'nde yüzde 2'lik büyüme bekliyor.
FİYATLAR YUVARLANIYOR Uzmanlar Euro'nun kullanımı ile kur riskinin azalması, maliyetlerin düşmesi ve tüketicilere uygun fiyatlar sunulması gerektiğine işaret ediyor. Ancak para birimleri Euro'ya çevrileceği zaman bir çok şirketin fiyatları yuvarlayarak, yukarı çektiğini vurgulayan uzmanlar, o dönemden beri fiyatların yükseldiğine işaret ediyorlar. Binlerce örnekten biri olan İtalyan cafe Ladispoli, 1500 liret (0.7 Euro) olan kahve fiyatını Euro'ya geçtikten sonra, 1 Euro olarak artırmış. Araştırmada, AB'nin ortak paraya geçmesinin tüketiciler için olumsuz olduğuna inanların oranı ise yüzde 89.