kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Atina 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Demiryolu siyaseti de raydan çıkardı

Türkiye'de ulaşım sektörünün geldiği nokta maalesef bulunduğu coğrafyanın taleplerine ihtiyaç verecek düzeyde değil. Özellikle demiryolları son 50 yılda en fazla ihmal edilen ulaşım modu durumunda. Hızlandırılmış trenle demiryolu sektörüne kazandırılmak istenen motivasyonun bir kazayla tartışılır hale gelmesi elbette hoş değil. Ancak kaza meydana geldiğine göre aksayan bir şeylerin olduğu ve daha dikkatli adımların atılması da kaçınılmazdır.
Türkiye'deki mevcut demiryolu hatlarında hızlı sefer yapmak, alt yapının rehabilite edilmesiyle paralel götürülmesi gereken bir olay. Kurpların (virajların) hıza göre düzenlenmesi, rayların yenilenmesi, zeminin düzenlemesi, ray bağlantılarının üzerinde sefer yapacak vagonların durumuna uygun hale getirilmesi icap ediyor.
Demiryolu geometrisinin mevcut haliyle hızlı seferlere müsaade etmediği TC Devlet Demiryolları (TCDD) yönetimi tarafından da biliniyor. Bu sebeple Ankara-İstanbul arasındaki hattın kritik noktaları kısmen iyileştirilerek trenlerin hızlandırılması için gayret gösterildi. Bu sebeplede yaklaşık 10 gün önce çeşitli üniversitelerdeki hocaların görüşleri alındı. Bir çok uzmanın yaklaşımı şartlıydı. Ve bir çoğu da rayları incelemeden kendilerine verilen bilgiler doğrultusunda açıklamalar yaptığından gerçekçi değildi.
Diğer bir ifadeyle teoriyle pratik uygun bir zeminde buluşturulamadı. Profesörlerin rayları etraflıca incelemeden, yapılan değişiklikleri görmeden yaptıkları değerlendirmeler, TCDD yetkililerinin yaptıkları ve yapmak istedikleri değişiklikler, gerçekci bir değerlendirmeye tabi tutulamadı. Dolayısıyla profesörlerin dikkat çektikleri hususlar, hızlandırılmış treninin faaliyete başlamasından sonra gündeme geldi.

Uyarılar dinlenmedi

Gelen uyarıları TCDD yönetimi dikkate almış olsaydı, başlamış olduğu 'Hızlandırılmış Treni' seferlerini bir süreliğine askıya alması gerekirdi. Bu da yapılan çalışmaların sekteye uğrayacağı çağrışımını gündeme getireceğinden pek sıcak karşılanmadı. Ve kaza henüz sebebi bilinmemesine rağmen yaşandı. Bu ve benzeri kazalar Türkiye'de yeni yaşanmıyor. Fakat, bunca gelişmeye rağmen aynı tempoda kazaların devam etmesi modern yönetim anlayışıyla bağdaşmıyor. Sadece raylı sistemlerde değil, karayollarında da kazalar oluyor. Türk Hava Yolları'nın (THY) son on yılda yapmış olduğu kazalar ise dünyada adımızı menfi tabloların başına yerleştirmektedir.
Bütün bu gelişmelerin garip yanı ise halen daha ders alacak sonuçların ortaya çıkmamasıdır. Mesala yurtiçinde uçuşa elverişlilik testine tabi tutulmayan Rus uçakları seferler yapıyor. Karayolları kazalarında yol hataları halen masaya yatırılmıyor.
Tekrar TCDD'ye dönersek; Hızlandırılmış Tren'in faaliyetine geçilmesinden önce TCDD yönetimi uzman kişilerden bu işin nasıl yapılacağını soruşturmadan kurum içindeki elamanlarıyla yola çıktı. Çeşitli birimler 'Hızlandırılmış Tren' için uyarılarak, çalışmalar yapılması istendi. Hatta TCDD'de çeşitli birimlerde bu amaçla anket yapıldı ve çıkan sonuç genelde 'hayır' oldu. Fakat dün görüştüğüm 'hayır' diyen bir gurup da niçin hayır dediğinin farkında değildi.
Ve trenler hızla yola çıkmadan önce hattın üzerinde 3 deneme sefer yapıldı. 'Başlayalım, çıkan sorunları sonra çözelim' görüşüyle yola çıkıldı.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 50 yılın birikmiş hasarı   / 16-08-2004
 Irak'ta Necefli Maşrapa   / 11-08-2004
 Avea ve Turkcell rekabeti   / 09-08-2004
 Rus uçağına soru önergesi   / 07-08-2004
 Irak'la işimiz zor   / 04-08-2004
 İran'la işler tek celsede çözülmez   / 02-08-2004
 'Sen yaz kimse fark etmez'   / 31-07-2004
 Dengeleri değiştirecek ziyaret   / 28-07-2004
 Her kafada ray tıngırtısı   / 26-07-2004
 Demiryolu siyaseti de raydan çıkardı   / 24-07-2004
GÜNTAY ŞİMŞEK
Arkas denizcileri karıştırdı
Arkas Holding Yönetim...
ŞELALE KADAK
Nihat Gökyiğit'in Macahel mucizesi
Telefonda sanayici...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Düşük kur tuzağına nereden düştük?
Yılın ilk yarısında...
Yürekler yine burkuldu
17 Ağustos'un 5'inci yıldönümü törenlerle anılıyor. Yakınlarını...
Kayalı yeni aşkını anlattı
Çiğdem Kayalı Mustafa Denizli'yle biten ilişkisini Şamdan Plus'a...
IMKB
E: 19,460 D:% 3.33
DOLAR
S: 1,457,000 D:% -0.34
EURO
S: 1,794,000 D:% -0.44
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.