|
|
Tekelcilik Gelişiyor
Türkiye'de yiyecek ve içecek sektöründe faaliyet gösteren yerli ve yabancı şirketler restoran, kafeterya, otel, bakkal, market ve süpermarketleri esir almış durumda. Ürünlerin tüketiciye ulaştığı son noktada ciddi bir tekel mantığı gelişmiş. Mesela; Bizim Grup isimli bir yerden ürün alan market ve bakkalların benzeri bir ürünü bulundurmuyor. Bir meşrubat firması ile anlaşanların diğer gurupların ürünlerine yer vermiyor. İkili gizli anlaşmalarla bu uygulama devreye sokuluyor. Özellikle dağıtım ağı güçlü olanlar bu yönlerini de kendi ürünlerinin satılması için baskı unsuru olarak kullanıyorlar. Yaz sıcağında dondurma ve meşrubatla kendini gösteren rekabet ve yeni ürünlere pazar bulma yarışı bu tekelci anlayışı, özellikle Anadolu'da tam hakim kılmış durumda. Bir tüketicinin istediği ürünü tek bir yerden temin etme imkanı neredeyse yok denecek kadar az. Bazısına buz dolabı, bazısına tabela ve karşılığında reklamı ücreti gibi bir şey verildiği gibi, bazılarına da sadece kendi ürünlerini satması karşılığında açıktan para teklif ediliyor. Bu işin önüne kim nasıl geçecekse, geç kalmaması piyasasının sağlıklı gelişmesi ve tüketicinin alternatif ürünleri tercih ederek kalite yolculuğuna ciddi katkısı olacağını hatırlatmış olalım.
|