|
|
|
|
|
|
Büyük usta dijitale karşı direniyor
Fotoğraf sanatçısı Dick Arentz İstanbul'da. Arentz, "platin&paladyum" adlı eski baskı tekniğini fotoğrafseverlere tanıtacak
Dijital fotoğrafçılığın gelişmesiyle birlikte fotoğraf da artık eski büyüsünü kaybetti. Artık çok fotoğraf çekiyoruz ama bunlar kesinlikle bastırılmıyor, albümlere girmiyor. Eski siyah beyaz görüntülerin büyülü havası yok... Fakat fotoğraf dünyasında bu geleneği ısrarla üstelik yüzyıl öncesinin teknikleriyle yaşatmaya çalışanlar var. Dick Arentz de bu fotoğraf sanatçılarından biri. Arentz, siyah beyaz baskı konusunda dünyanın en ünlü isimlerinden biri olarak kabul ediliyor. Ama Dick Arentz'i siyah beyaz çalışma yapan diğer fotoğraf ustalarından ayıran bir nokta var. Arentz, fotoğraf baskılarını fotoğrafın bulunuşunun ilk yıllarında kullanılan ancak yüzyılı aşkın bir süredir rafa kaldırılan platin&paladyum denilen bir baskı tekniği ile yapıyor. Şimdi Arentz, dünyanın en büyük su pompası üreticisi Grundfos ile İstanbul Fotoğraf Merkezi'nin desteğiyle İstanbul'da fotoğrafseverlere ve profesyonel eğitimcilere bu baskı tekniğini öğretecek. İstanbul ve Ege bölgesini gezecek olan Arentz, Türkiye'yi de fotoğraflarına taşıyacak. Dick Arentz'in anlatımına göre fotoğrafın yeni bulunduğu 1870'li yıllarda kullanılan platin&paladyum adlı teknikte baskılar, içinde ağırlıklı olarak platinin bulunduğu kimyasal maddelerle kaplanarak yapılıyordu. Bu baskıda fotoğrafın negatifi ile baskı boyutu aynı ebatta oluyordu. Ancak 1914 yılına kadar en yaygın fotoğraf malzemesi olarak kullanılan platin, 1. Dünya Savaşı'nda silah yapımında kullanılmaya başlandı. Böylece bu teknik de unutulmaya yüz tuttu. Çünkü platini elde etmek son derece pahalı hale geldi. Platinin yerini gümüş aldı. Fakat platin&paladyum tekniğinde elde edilen ton zenginliği ve üç boyutluluk hissi daha sonraki hiçbir teknikte elde edilemedi. Platin&paladyum tekniği ile basılan fotoğrafların bir başka özelliği ise elde edilen baskıların 500 yıl kadar uzun bir süre dayanması. Bu nedenle en önemli müzeler fotoğraf baskılarını bu teknikle yapıyor.
YARATICILIK YOK OLDU Dick Arentz dijital fotoğrafçılığın yaratıcılığı ve sanatsal değeri ortadan kaldırdığını, fotoğrafçının yeteneklisi ile yeteneksizi arasındaki uçurumun yok olduğunu iddia ediyor. Arentz, "Fotoğraf büyük emek verilerek ve tasarlanarak yapılan bir şey olmaktan çıktı" diyor. Dijital ve seri fotoğrafçılığın ticari anlamda kullanılmasının doğal olduğunu söyleyen Arentz, "Bu işi yapmak için sevmek gerekir. Tek bir görüntü için saatlerce çalışmak gerekiyor" diye konuşuyor. Bu teknikte baskıyı farklı kılan nedenlerden birisi de her bir baskının diğerinden farklı olması. Elde edilen her baskı, bir ressamın tek bir resim yapması gibi bir tane olabiliyor.
Sadık Güleç
|
|
|
|
|
|
|
|
|